Hello,

Har nyligen installerat en sådan här panna och är jättenöjda med den. Tyvärr var jag inte hemma när rörisen ställde in den och fick aldrig nån chans att se honom visa hur sotningen skulle gå till.

Har kollat på videon från Värmebaronen och den förklarar ju det mesta. Men jag är lite osäker på hur långt in man kan föra själva "sotviskan" eller vad den heter i de tre rökkanalerna. Jag har nog lyckats få in den 1-1,5m ungefär men sen verkar det ta stopp.

Någon som har nån erfarenhet om detta räcker eller om man ska ta i lite mer. :)
 
Hej!
Jag kör en JOKER från Värmebaronen, som ser nästan exakt likadan ut. (Du har lite mer styrning på din COMET..).

Det är bara att köra in viskan så långt det går. Den kommer upp i rökkanalen ovanpå pannan.

Har du fått Värmebaronens lilla stålborste till viska (ser ut som en "fjäril" med stålborst)? Jag tycker den rensar tuberna allt för dåligt. Jag har köpt en riktig, lite kraftigare sitviska istället. Finns på ex. Clas Ohlson.

Kör du pellets med Viking Bio?
 
Tackar tackar för svaret!

Då ska jag ta i ordentligt idag när det är sotningsdags igen.
Det stämmer att jag har Värmebaronens lilla grej men stålborsten är runt längst fram. Vad får man ge för en på Classe annars?

Jepp, kör en Vikingbio med pellets i den. Funkar grymt bra med utomhusgivaren tycker jag.
Det var roligt att läsa av sin elmätare nu igen när man slängt ut elpannan från -72 också. :)
 
Jag har köpt en 75 mm Tub/eldstadsborste art nr 30-2713 hos Clas Ohlson. Kostar 93 kr. Sedan går det ev. åt ett skaft också, art nr 40-3831, 98 kr.

Kul att du har fått det att fungera med din utomhusgivare. Jag har svårt att få den att fungera som jag vill (delvis beroende på kamin som tillskottsvärme..) så jag skall inom kort montera en inomhusgivare istället.
Kör manuellt för tillfället.
 
Kanon,

Får väl passa på att berätta en kul grej som man gjort med. Som jag skrev innan har jag ju haft jäkla problem med att lyckas få in sotviskan så långt som man ska. Upptäckte nu vid senaste sotningen att man kan dra ut de där plåtbitarna som sitter i rökkanalerna... ::)

Det blev något lättare då att sota ur den... :cool:

Hehe

 
Ja, det blir betydligt lättare om man tar ut turbulatorerna..
Jag gjorde precis samma sak när jag fick min JOKER.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.