Vi ska sätta in bergvärmepump i pannrummet. Taket och väggarna är full av sot från röken från eldningen. Vissa ställen är det nästan svart.
Kan vi limma och sätta väv direkt? Eller ska jag måla över först?
Då är nästa fråga: Fäster färgen eller limmet när det är så mycket sot?
 
P Pernilla Jonsson2 skrev:
Vi ska sätta in bergvärmepump i pannrummet. Taket och väggarna är full av sot från röken från eldningen. Vissa ställen är det nästan svart.
Kan vi limma och sätta väv direkt? Eller ska jag måla över först?
Då är nästa fråga: Fäster färgen eller limmet när det är så mycket sot?
Tak med flourescerande ljusrör och synliga kopparledningar mot en gråmålad yta och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggrenovering med spackel på ojämnt underlag nära hörn med elskåp och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste tvätta.
 
Varför väv ?
 
Vi har väntat på pumpen i nio månader. Helt plötsligt ringer de och säger att den har kommit. Skulle komma i november. Blev tokbråttom nu när vi dessutom har slut på ved till vedpanna.
Maken provade att borsta bort och han ser att det mesta går bort med borste oxå. Så då kanske det funkar att måla direkt? Då blir det inte lika tjockt med sot iaf.
 
Målartvätt
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför väv ?
Antingen det eller kanske bara täckfärg. Undrar om det går att bryta den i någon färg.
 
Vi har lite samma bekymmer, men utan samma stress. Hur gjorde ni till slut? Vi har försökt skrubba med tvättsvamp och grovrengöring från Biltema, och målartvätt, men det funkar inte riktigt hundra om man inte gnuggar. Tänker att det borde finnas en mer tillfredsställande genväg...
 
Har du tvättat allt med målartvätt så fäster färgen även om det nu mot förmodan är "svart" kvar. Det är ju inte så att man behöver skura så det ser nymålat ut.
 
S Stefan1972 skrev:
Har du tvättat allt med målartvätt så fäster färgen även om det nu mot förmodan är "svart" kvar. Det är ju inte så att man behöver skura så det ser nymålat ut.
Nej, vi får väl kanske testa att måla på en liten plätt och se. Det rinner ju smutsigt vatten och rengöring när man tvättar med svamp och hink, så det är ju svårt att fånga upp allt på ett riktigt bra sätt. Men du menar alltså att det räcker att svabba av med målartvätt en gång och om det känns torrt och inte fett så är det bara att köra?
 
Rinner det skit när du tvättar så finns det antagligen mer att tvätta bort men jag fick uppfattningen att du ville uppnå mer än så. Tror inte man behöver överdriva om man ändå kört med målartvätt nå vändor.
 
S Stefan1972 skrev:
Rinner det skit när du tvättar så finns det antagligen mer att tvätta bort men jag fick uppfattningen att du ville uppnå mer än så. Tror inte man behöver överdriva om man ändå kört med målartvätt nå vändor.
Ja, vi får väl se. Det är ju svårt att få bort allt om man inte byter trasa eller svamp stup i kvarten i och med att de blir skitiga på två röda. Men jaja, bra att höra att man kanske inte behöver vara helt nitisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.