Har läst lite här på forumet om fukt i grunden osv.

Vi håller på att plocka bort golv på bottenvåningen för att tilläggsisolera sam ev byta ut / förstärka en del tvärbalkar (eller vad det heter), då en del av desaa är till 1/3 murkna. :(

Har då tittat lite på sorptionsavfuktare men jag får inget grepp om hur dem skall installeras, skall "maskinen" ner i grunden eller är det så att man kan placera den i tvättstugan och göra ett hål i golvet som blåser ut luften i grunden?

Vad skall man välja för pryl? Vi har en torpargrund på 180kvm
 
Jag har precis bestämt mig för att köpa en sorptionsavfuktare till min egen torpargrund. Har inte köpt den än, men påstår att jag läst till mig tillräckligt med kunskap för att kunna svara dig:
En sorptionsavfuktare är klart dyrast i inköp (dock inte i drift) men ger å andra sidan den effektivaste avfuktingen och därmed minst problem i framtiden. Poängen med dessa avfuktare är att de avfuktar även när det är kallt. På vintern finns egentligen inget behov av avfukting alls i regel. Däremot resten av året.
Installationen lär vara en baggis: Skruva upp en hylla på väggen i grundens ena hörn (eller ställ den direkt på marken) dra ett rör från torrluftsutkastet till den andra sidan av grunden (så att det blir cirkulation och all luft avfuktas) sätt upp hyrostaten med en skruv, någon meter från själva avfuktaren, täpp till alla ventilationshål och tryck på knappen ON  :surprised:
Svårast, eller kanske tråkigast är att man skall lägga en s.k. byggplast på marken så att det täcker hela marken i grunden, efter att först ha tagit bort ALLT organiskt material, typ gamla brädor osv.
En jordad elkontakt behöver också dras ner. (jag tänker anlita en elektriker till det för säkerhets skull.

Besväras du av dålig lukt i huset finns egentligen inget alternativ till denna typ av avfuktare pga att den skapar ett s.k undertryck i grunden som förhindrar att dålig lukt hittar upp i själva huset.

Den jag´har bestämt mig för att köpa heter Munters Homedry
(www.munters.se) går lös på ca 13.000 pistoler :'(

Tror jag fått med allt...lycka till  :cool:
 
Jokken skrev:
Tror jag fått med allt...lycka till  :cool:
Glöm inte också att dra ett rör ut ur grunden för våtluften också... ;)
 
Jokken skrev:
Jag har precis bestämt mig för att köpa en sorptionsavfuktare till min egen torpargrund. Har inte köpt den än, men påstår att jag läst till mig tillräckligt med kunskap för att kunna svara dig:
En sorptionsavfuktare är klart dyrast i inköp (dock inte i drift) men ger å andra sidan den effektivaste avfuktingen och därmed minst problem i framtiden. Poängen med dessa avfuktare är att de avfuktar även när det är kallt. På vintern finns egentligen inget behov av avfukting alls i regel. Däremot resten av året.
Installationen lär vara en baggis: Skruva upp en hylla på väggen i grundens ena hörn (eller ställ den direkt på marken) dra ett rör från torrluftsutkastet till den andra sidan av grunden (så att det blir cirkulation och all luft avfuktas) sätt upp hyrostaten med en skruv, någon meter från själva avfuktaren, täpp till alla ventilationshål och tryck på knappen ON  :surprised:
Svårast, eller kanske tråkigast är att man skall lägga en s.k. byggplast på marken så att det täcker hela marken i grunden, efter att först ha tagit bort ALLT organiskt material, typ gamla brädor osv.
En jordad elkontakt behöver också dras ner. (jag tänker anlita en elektriker till det för säkerhets skull.

Besväras du av dålig lukt i huset finns egentligen inget alternativ till denna typ av avfuktare pga att den skapar ett s.k undertryck i grunden som förhindrar att dålig lukt hittar upp i själva huset.

Den jag´har bestämt mig för att köpa heter Munters Homedry
(www.munters.se) går lös på ca 13.000 pistoler :'(

Tror jag fått med allt...lycka till  :cool:
Skaffade oxå mig en Homedry för ett tag sen, det viktiga är att endast ha max 6m Spirorör, annars tappar han kapacitet när det gäller utblåset, tar längre tid emd cirkulationen med längre rör.

Täta alla gluggar oxå. se denna länk:

http://www.viivilla.se/forum.asp?show=21489&direct=&group=606

Känner han Billy, han e.postade mig när jag va osäker inom detta område, och han har lärt mig en hel del inom detta,istället för att kontakta Anticimex där deras installtion kostar 40.000kr

Har gjort exakt likadant nästan. och det blev kanon, för utom att min grund inte är uppbyggd på samma sätt.
Gick från 92% RF ner till 57% Rf på 3 dagar. prutade till mig en trådlös hygrometer så jag kan hålla koll på klimatet där nere. satte sändaren i den där det va som fukitgast, är det bra där så vet jag garanterat att det är bra på de andra ställena i grunden.

Vill du ha tips eller råd så får du höra av dig.

Ps:
Vad är det för nytta att sitta inne med en massa kunskap om man inte kan/vill lära det vidare :)

Homedry kan både skapa undertryck om man väljer kontinuerlig drift, väljer man normal drift så går han på hygrostaten och går igång endast när han överstiger det inställda värdet(Alltså skapar han inget undertryck när detta alternativ är igång)
han skapar ju iofs ett lite undertryck då han är igång. Men jag gjorde så här att jag körde på kontinuerlig drift tills han kom ner till den nivå jag ville han skulle ligga på sen slog jag om till normal drift, så nu går han några gånger varje dag.

 
Tack för all information.

Hur fungerar egentligen en sorbtionsavfuktare, vad gör den av fukten som finns i luften, jag läste här ovan att man måste ha ett rör ut ur grunden för våtluften, men då blir den ju i stort sett som en kondensavfuktare...

Aticimex kommer och gör en inspektion imorgon (ingår i vår försäkring hos folksam) så får jag se vad dem föreslår att de vill installera och så köper jag ett liknande system och installerar själv ;D ;D
 
d-sajn skrev:
Tack för all information.

Hur fungerar egentligen en sorbtionsavfuktare, vad gör den av fukten som finns i luften, jag läste här ovan att man måste ha ett rör ut ur grunden för våtluften, men då blir den ju i stort sett som en kondensavfuktare...

Aticimex kommer och gör en inspektion imorgon (ingår i vår försäkring hos folksam) så får jag se vad dem föreslår att de vill installera och så köper jag ett liknande system och installerar själv  ;D ;D

Köp ingenting från Anticimex!! Vad jag förstår är dom skitdyra. Du grejar det själv för en tredjedel av pengen.

En kondensavfuktare har ett kylelement som fuktar av luften. Funkar bra vid 15 grader och uppåt.
Sorptionsavfuktaren har en rotor med ett ämne som heter kiselgel som har en förmåga att dra till sig fukt. Har du någongång köpt t ex en kamera så brukar det ligga en liten vit påse i kartongen. Det är också kiselgel. Poängen är att det funkar i alla temperaturer.
 
Kiselgelen i all ära, men är det inte ganska mycket fukt i luften, ex en kondensavfuktare får man tydligen tömma en gång i veckan och då på ca 5-10 liter. Inte kan kiselgelen suga upp så mycket?
 
D-sajn: soptionsavfuktaren transporterar ut fukten mha varmluften.
En kondensavfuktare får man tömma som du säger, alternativt leda ut vattnet ner i marken under grunden (osäker hur bra det är) eller skaffa en länspump som tex går på timer.

Jokken: Visst är Anticemex maskin (Corroventa) dyr men har du jämfört uppbyggnaden med Munters Homedry? Jag har bara sett dom från utsidan och då ser munters rätt plastig ut jämfört med Corroventa, DST eller HB Cotes maskiner som ser betydlig robustare och mer "industriella" ut precis som Munters lite dyrare maskiner. De är uppbyggda av rostfri eller galvad (tror jag) plåt.
Anticimex säljer också gör det själv kit för ca 22.000:-

Går det tex att tvätta rotorn på Home dry aggregatet?

Jämför också också energiförbrukningen vid 20grader och 60%RF verkar Corroventa tätt fäljd av HB Cotes avfukta dubbelt så mycket vatten som Homedry.

Sjäv funderar jag på att testa med en kondensavfuktare, bara för att alla säjer at det inte ska funka  :D
 
bjornb skrev:
D-sajn: soptionsavfuktaren transporterar ut fukten mha varmluften.
En kondensavfuktare får man tömma som du säger, alternativt leda ut vattnet ner i marken under grunden (osäker hur bra det är) eller skaffa en länspump som tex går på timer.

Jokken: Visst är Anticemex maskin (Corroventa) dyr men har du jämfört uppbyggnaden med Munters Homedry? Jag har bara sett dom från utsidan och då ser munters rätt plastig ut jämfört med Corroventa, DST eller HB Cotes maskiner som ser betydlig robustare och mer "industriella" ut precis som Munters lite dyrare maskiner. De är uppbyggda av rostfri eller galvad (tror jag) plåt.
Anticimex säljer också gör det själv kit för ca 22.000:-

Går det tex att tvätta rotorn på Home dry aggregatet?

Jämför också också energiförbrukningen vid 20grader och 60%RF verkar Corroventa tätt fäljd av HB Cotes avfukta dubbelt så mycket vatten som Homedry.

Sjäv funderar jag på att testa med en kondensavfuktare, bara för att alla säjer at det inte ska funka  :D

Håller med dig om utseendet, but looks aint everything! Plast är ju också "rostfritt"

Intressant det där med rotorn, tvättbar eller inte. Jag bör undersöka saken innan jag själv slår till. Vilket behov finns för att tvätta den? Vet du nåt om det?

Vad gäller energiförbrukningen: Att ha lite överkapacitet låter väl vettigt. Men passerar man inte en gräns någonstans, där man bara betalar mer i inköp vilket syns marginellt på driften? Intresserad av vad du tycker.
 
d-sajn skrev:
Kiselgelen i all ära, men är det inte ganska mycket fukt i luften, ex en kondensavfuktare får man tydligen tömma en gång i veckan och då på ca 5-10 liter. Inte kan kiselgelen suga upp så mycket?
Kiselgelfilter ser ut som en tjock rund skiva. Den tar upp fukt som sen blåses ut med varm luft ( som maskinen värmer själv) så den roterande gelfilter är klar att ta upp nästa portion ... och så snurrar gelskivan långsamt runt medan fläkten och värmeelement är på. Rätt många eldrivna delar som är igång medan den jobbar.

Kiselgelskivan har en begränsad livstid men vet ej hur många driftstimmar den håller innan byte ... den kan då vara ganska dyr eftersom det är maskinens "hjärta". Gissar att den kostar minst lika mycket som en kondensavfuktare (3000-5000) :'(.
Sorptionsavfuktare är rätt dyra jämfört med en omvänd kylskåp= kondensavfuktare men båda gör ju samma jobb.
Tänk på det innan ni väljer ;).
gaia
 
Jokken, vet inte om du behöver den extra kapaciteten men ett exempel: om en maskin avfuktar dubbelt så mycket vatten per timme för samma förbrukning så behöver maskinen bara gå halva tiden och förbrukar därför bara hälften så mycket el.
Nu tror inte jag att det kan skilja så mycket som 50% på verkningsgraden som databladen visar, de använder ju trots allt samma principer.

Visst är plast rostfritt men det är en ganska taskig miljö med relativt hög temperatur innuti maskinen pga värmebatteriet och kall omgivning vintertid.

Även om plast höljet kanske håller ihop så tror jag det är en indikation på hur det ser ut även innuti maskinen och jag tror det finns en anledning till att den kostar ca 60% av konkurrenternasprisetr.

Men funkar den bra och gör sitt jobb i längden (20-30år) så är det givetvis en bra affär. Förutsatt att inte förtjänsten äts upp av elräkningen.
 
bjornb skrev:
Jokken, vet inte om du behöver den extra kapaciteten men ett exempel: om en maskin avfuktar dubbelt så mycket vatten per timme för samma förbrukning så behöver maskinen bara gå halva tiden och förbrukar därför bara hälften så mycket el.
Nu tror inte jag att det kan skilja så mycket som 50% på verkningsgraden som databladen visar, de använder ju trots allt samma principer.

Visst är plast rostfritt men det är en ganska taskig miljö med relativt hög temperatur innuti maskinen pga värmebatteriet och kall omgivning vintertid.

Även om plast höljet kanske håller ihop så tror jag det är en indikation på hur det ser ut även innuti maskinen och jag tror det finns en anledning till att den kostar ca 60% av konkurrenternasprisetr.

Men funkar den bra och gör sitt jobb i längden (20-30år) så är det givetvis en bra affär. Förutsatt att inte förtjänsten äts upp av elräkningen.

Jag håller med om att dom rostfria ser bra mycket sexigare ut. Hade gärna velat ha en sådan jag med. Men priset avskräcker. Jag har också förstått att många (från diverse forum) är väldigt nöjda med sin Munters. En annan poäng med Munters kanske kan vara att det är en storsäljare. Det lär inte bli problem med eventuella reservdelar.

Jag hade helst velat ha en vanlig kondensavfuktare med tanke på priset.

Men så här tänkte jag: (jag skall ha den till mitt fritidshus) Sorptionsfuktaren jobbar i låga temeraturer. Jag sätter i den igrunden där den får jobba från tidig vår till sen höst. Sen tar jag upp den i stugan under de kallaste månaderna och och drar samtidigt ned underhållsvärmen från ca 10 grader till 2 grader. Jag tror jag kan spara en del pengar på dom 8 graderna trots att jag har Munters tuffande samtidigt. Det lär ju inte vara lika fuktigt i stugan som i grunden.


Vad tycke du om upplägget?
 
Jokken, din munters kommer säkert funka bra, har också läst om nöjda ägare. Men nästan alla verkar bara ha haft den ett år eller så. Munters har ett starkt varumärke som jag inte tror de skulle riskera på att sälja skräp.
Jag är bara lite fixerad vid att hålla nere de rörligadriftskostnaderna och lägger därför stor vikt på tex elförbrukningen.

Munters verkar vara det självklara valet för många utan att ens titta på konkurrenterna utan endast jämföra med Anticimex 40.000:-.
Man glömmer då att det är installerat och klart samt innehåller en del extra garantier och en seriösare maskin. Men jag kan hålla med om att det är mycket pengar.

Jag funderar som sagt på en kondensare men det är till mitt hus som jag bor i året runt. Skulle nog inte våga testa detta på ett fritidshus som man inte kollar till lika ofta.

Kanske bäst att tillägga att jag inte har någon egen praktisk erfarenhet av krypgrundsavfuktare utan har bara läst på så gott jag kunnat och pratat med försäljare av alla möjliga varianter.
 
bjornb skrev:
Jokken, din munters kommer säkert funka bra, har också läst om nöjda ägare. Men nästan alla verkar bara ha haft den ett år eller så. Munters har ett starkt varumärke som jag inte tror de skulle riskera på att sälja skräp.
Jag är bara lite fixerad vid att hålla nere de rörligadriftskostnaderna och lägger därför stor vikt på tex elförbrukningen.

Munters verkar vara det självklara valet för många utan att ens titta på konkurrenterna utan endast jämföra med Anticimex 40.000:-.
Man glömmer då att det är installerat och klart samt innehåller en del extra garantier och en seriösare maskin. Men jag kan hålla med om att det är mycket pengar.

Jag funderar som sagt på en kondensare men det är till mitt hus som jag bor i året runt. Skulle nog inte våga testa detta på ett fritidshus som man inte kollar till lika ofta.

Kanske bäst att tillägga att jag inte har någon egen praktisk erfarenhet av krypgrundsavfuktare utan har bara läst på så gott jag kunnat och pratat med försäljare av alla möjliga varianter.

Då är vi 2. Jag har också försökt att läsa på ordentligt inför inköp.

Lycka till !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.