I min gräsmatta så har idag vid gräsklippning hittat något som jag först tänkte var sprickor i backen.
De är cirka 5-10cm djup och 5-7cm breda.
Förutom sprickor så funderar jag på om det är sorkar i min gräsmatta. Vid ett av dessa ställen så har jag lyft upp kanterna på gräsmattan runt om, men inte hittat några gångar. Det har varit _varmt_ och torrt i gräsmattan/marken i 2½ vecka nu de senaste dagarna regn. och det är nu som jag upptäckt det här. Och har inte sett något som detta de tre år jag bott här.

Jag har dock efter vintern sett gångar i gräset på de ställen som vi inte klipper och sett råtta eller vad det nu var på altanen en vinter. Jo vi har också 2 katter.

Marken är av ett lager jord ung 5-15cm och sedan grå lera.

Sprickorna uppkommer liknande detta:

------- --- ---- -----

Inte så rakt givetvis, men det är inte en konstant sammanhållning i dom. från första till sista är det ungefär 6 meter.

Hur kan jag ta reda på om det är sork.

Det låter mer spännande med sorkar än att marken är på väg bort.

Tillägger:
Har varit ut nu och lyft med spaden och hävt upp kanterna och det verkar som om det finns en spricke som går längre ned i backen. Det känns som en delning, man ser ingen liknande spricka som tidigare, 5-7cm.

Om jag försöker förmedla en bild av det hela. Så dela ett avloppsrör på längden och tryck ned det i backen längs med och ta bort. Låt sedan gräset växa/spreta över detta avtryck

Det finns bara på detta ställe på tomten. har gått i samma riktning, längs med, sprickorna och känt om det är lpå andra ställen, men icke. Det konstiga är att området ligger mellan två hus, hade förstått det lite mer om det varit mot kanten av tomten.
 
Misstänker att det är rörelsesprickor/sättningar i leran p.g.a. den tidigare torkan. :-/
 
Tror det jag också.
Kanske inte är så mycket att bry sig om. Annat än att det blir lite gropigt.

Man skall inte oroa sig för allt men tänker litegrann på de hus som raserades i... Vagnhärad(?)
Eller om inte annat så för att huset sätter sig igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.