Hej,

Min tomt kryllar av denna insekt, vad är det?

Kan man använda nematoder för att bli av med dessa?

Tack på förhand
 
  • Insekt på vit yta med daggdroppar, eventuell skadedjur i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En liten insekt på en vitmålad träyta utomhus med gräs i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Menar du att det kryllar av dem just nu eller att det har gjort det i minst en månad?
Om det är just nu så har de väl vaknat och krupit fram nu när det har blivit varmt och kommer snart att sprida ut sig i naturen.
 
Hej!

Tack för svar!

Hela förra sommaren fanns dom på tomten. När barnen sprang så svärmade dom upp från gräset. Och nu när solen har kommit fram ser man hur dom flyger ovan gräset i solskenet.

mvh
 
BirgitS
När det gäller sorgmyggor i blomkrukar brukar man få bort dem genom att dränka krukan så att jorden blir genomblöt. Det får fram de färdiga sorgmyggorna och dränker en del ägg, larver och puppor (eller hur nu deras livscykel ser ut). Sen måste jorden torka upp väldigt mycket för då kan inte äggen kläckas och larverna torkar ihjäl. Ständigt fuktig jord är det de trivs bäst i.

Man kan också göra det svårare för sorgmyggorna att komma ner i jorden för att lägga sina ägg. En tät gräsmatta borde göra det svårare.

Men visst finns det nematoder att köpa även om jag bara har sett det för mindre växthusodlingar och blomkrukor. Men då gäller det att det verkligen är sorgmyggor du har. Jag tycker dina ser väldigt ljusa ut: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sorgmyggor
 
Ok. Insekterna uppkom kanske när jag sådde nytt gräs året innan. Kanske försvinner av sig självt när gräsmattan satt sig mer. Tomten är i sluttning och även ganska blöt.
 
BirgitS
Det låter som en rimlig förklaring. Jag håller tummarna (y) att det blir bättre i sommar och att vädret gör att jorden kan torka upp periodvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.