A
Snälla hjälp alla ni kloka här inne. Jag känner mig så lurad

Jag har låtit en behörig hantverkare renovera mitt badrum och jag fick honom att använda Sopros Saphir 5 perlfog som ska vara extra hård och vattenavvisande. Nu när han är klar så är ju fogen mjölig och skrapas lätt bort med nageln. Ska det vara så? Jag tycker inte alls den är vattenavvisande. Min gamna mammas badrum som byggdes på 40-talet har hårdare fogar än det här. Vad kan ha gått fel? Är det hantverkaren som gjort fel eller kan jag ha råkat få en dålig paket fog?
 
läs på paketet hur länge ska man hålla fogarna fuktiga efter fogning och hur snabbt fogmassan härdar och duschen är klart för att användas
gaia
 
A
Jo, det har jag så klart gjort, jag är ändå väldiogt besviken på den här fogen. Hoppas nästan att det är något fel på just min fog annars tycker jag att det är falsk marknadsföring av produkten.
 
K
Varför ringer du inte bara Sopro och kollar av med dem och ger dem dina synpunkter? Där får du det bästa svaret.
 
Kan bara jämföra med Casco och Lip men när man jämför med dessa så tycker jag Sopros är mjuk och lätt kan skrapas med en nagel. Körde En annan sak jag märkt är att där fogen är ordentligt utsatt för avtvättning och får mer vatten på sig så blir den skapligt hård men om man endast tvättar av lätt så blir den mjukare (för mig). Tyvärr är den rätt känslig i de mörka nyanserna för att bli flamming pga ojämn avtvättning så framöver kommer jag undvika denna. Enligt min magkänsla så prioriterat Sopro jämnhet i färg snarare än hårda fogar men hittils har jag bara kört den på några projekt och nästa gång blir det nog att testa ett annat märke igen.

Läser man deras egen beskrivning kan man misstänka redan där att de haft mycket problem med flamminga fogar
För att säkerställa en jämn färgnyans, speciellt vid starkt pigmenterade och mörka fogfärger, är det av avgörande betydelse att den angivna vattenmängden, en homogen blandning och mognadstiden exakt iakttas. Ta så lite tvättvatten som möjligt, byt tvättvattnet ofta och se till att inget vatten lämnas kvar i fogarna. Torka sedan de tvättade fogarna med en torr trasa för att reducera risken för utblomning och främja fogytans färgnyans.
När det gäller hårdheten så tycker jag absolut att du kan slå dom en signal och fråga vad de tycker. Skulle bli förvånad om de inte tog en funderare på vad som hänt.

// Mats
 
K
Det du citerar från Sopro gäller alla tillverkare av fogar med mycket pigment och det är inte ett problem. En flammig fog är inte ett produktfel utan ett handhavandefel. En mjölig fog beror på för mycket vatten vid tvättning.

Reklamera fogen till entreprenören som gjort jobbet så får han reklamera den till återförsäljaren. Återförsäljaren reklamerar sen till tillverkaren om de misstänker produktfel. Det är rätt väg att gå.
 
A
Jag hade gärna ringt tillverkaren men jag kan inte tyska. Det är återförsäljaren som ansvarar för Sopros om jag förästått rätt. Någon annan som har något tips på hur jag når tillverkaren?

Tyvärr känner jag att jag inte kan reklamera till dem som gjort jobbet för han ville inte använda just Sopro. Han var mer van vid Lip. Det var jag som köpte fogen samtidigt som jag köpte kakel och klinker. Hantverkaren säger att han följt anvisningarna men kan inte yttra sig över resultatet eftersom han inte normalt använder sig av Sopro. Åtreförsäljaren skyller på hantverkaren.

Suck. Jag som gick på reklamen och trodde fogen skulle vara extra hård och vattenavstötande. Usch vad jag känner mig lurad.
 
T
Men om nu fogen är så mjölig och porös så kan antingen du eller hantverkaren kratsa bort den och använda en annan fog!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.