Hej. Jag har lite funderingar och håller i skrivandets stund på att dra rör. Jag har tänkt samla all teknik i en garderob/skåp, så som nätverk/router/nas/htpc och alla sonos enheter och nu till min fråga:) tänkte dra högtalarkablar ifrån sonos connect amp's ifrån det skåpet till högtalarna. Det kan röra sig om Max 10 meter. Men eftersom vissa högtalare i de olika zonerna kommer sitta närmre själva mediacentralen kommer det bli något knas då? Tex att det kommer bli släpande musik om jag spelar samma musik i de olika zonerna? Även om det kommer bli mycket effektförlust? Tanken är väl kanske eg att ha basstationen nära högtalarna i den zon den skall serva. Men så vill jag helst inte ha det.
Hoppas jag gjort mig förstådd, förstår att det kan verka lite luddigt.
Mvh Wik
 
Du behöver inte oroa dig för kabellängden, du kommer snarare att höra lite eko pga ljudets hastighet i luft(300-någonting m/s)

Edit: pga effektförlusten så ska du inte använda huur tunna kablar som helst, men jag gissar att det rör sig om så låga effekter att standard 2,5 mm högtalarkablar med råge överträffar vad som någonsin behövs i ett sådant system.
 
Redigerat:
Elektriska signaler rör sig med i runda slängar ljusets hastighet. Du behöver inte oroa dig för någon fördröjning.
 
Kanon. Tack för svar. Då kommer denna lösning fungera med andra ord då :)
 
Ja det bör nog funka helbra. Jag har provat att köra "multiroom" med vanlig FM-radio och det blir fina övergångar mellan rummen.
 
Jag vet att det är att föredra att man ska ha rkub kabel, men funkar det inte med FK2,5 tro?
 
Den diskussionen tänker jag inte ge mig in i, men eftersom du behöver fråga så kommer du att bli nöjd :)
 
Redigerat:
Lostmoose skrev:
Den diskussionen tänker jag inte ge mig in i, men eftersom du behöver fråga så kommer du att bli nöjd :)
Bra svar. ;)

Det här är ju ett debattämne inom hifi-världen, men det som alla (?) är överens om är att högtalarna, högtalarnas placering i rummet, förstärkarens och DACens kvalitet är oerhört mycket viktigare.

DACen i sonos lär vara okej, men inte av toppkvalitet. Så om du tycker att sonos låter bra i övrigt så kör på de kablar du har.
 
Saken är väl den att generellt så är takhögtalare inget att hänga i julgranen i hi-fi perspektiv. Men jag gillar idén med sonos och multiroom-grejen. Och då är det snyggt om högtalarna försvinner i taket.
I själva vardagsrummet blir det ist en receiver och lite bättre grejer.

Jag får nog ta en sväng med ritning till hi-fi klubben och fråga om bästa placering av högtalare. Risken är väl stor att dom försöker sälja på mig massa grejer då jag inte har någon jättebra koll.
 
För vanligt hemmabruk funkar fk2,5 jättebra, framförallt om du ändå ska ha takhögtalare. 10 m. är ingen längd att tala om, många jobb vi gör (är ljudtekniker) använder vi upp emot 40-50M. högtalarkabel utan större problem (förvisso inte hifi men effektförlusten är densamma). Som någon nämnde så är det ljudets hastighet i luften som orsakar fördröjnigen och inte signalvägarna. För bästa placering rekomenderar jag att inte gå till hifiklubben utan att titta på sptidningsvinkeln på dina högtalare och därefter (beroende på takhöjd) räkna ut placeringen för att du ska få en jämn ljudmatta i rummet. Tänk då också på att ljudet skall vara jämnt i din öronhöjd, inte på golvet.
 
Jag håller på med ett liknande system med inbyggnadshögtalare men jag kommer att sätta alla takhögtalare parallellt på recieverns zon 2, och i rummen så kommer jag att ha impedanskorrigerande volymkontroller. På så sätt så får jag ner kostnaden rejält jämfört med en sonoslösning. 3-4 par med högtalare går lätt att köra parallellt på en vanligt reciever med zon 2.

Nackdelarna med det är att jag inte kommer att kunna spela olika musik i olika zoner, och att jag inte kommer att kunna justera volymen för varje zon centralt. Skulle jag vilja ha det så kan jag dock köpa till sonos connect:ampar senare, lägga dem i teknikrummet och koppla över högtalarna dit. Jag tror dock inte att jag kommer att vilja ha olika ljud i olika zoner, risken är att jag blir galen.
 
Det bästa i det här fallet (om man inte redan äger anläggningen) är att satsa på ett 70V eller 100V system och högtalare med inbyggd trafo
 
DeesL skrev:
För vanligt hemmabruk funkar fk2,5 jättebra, framförallt om du ändå ska ha takhögtalare. 10 m. är ingen längd att tala om, många jobb vi gör (är ljudtekniker) använder vi upp emot 40-50M. högtalarkabel utan större problem (förvisso inte hifi men effektförlusten är densamma). Som någon nämnde så är det ljudets hastighet i luften som orsakar fördröjnigen och inte signalvägarna. För bästa placering rekomenderar jag att inte gå till hifiklubben utan att titta på sptidningsvinkeln på dina högtalare och därefter (beroende på takhöjd) räkna ut placeringen för att du ska få en jämn ljudmatta i rummet. Tänk då också på att ljudet skall vara jämnt i din öronhöjd, inte på golvet.

Bra tips! Hur mycket pengar ska man lägga per högtalare i taket. Skiljer det grovt mellan en som ligger på 900:- och en som ligger på 2000:-. Jag läste lite om B&W takhögtalare och det står ju i specen att dom mest är till för bakgrundsmusik. Så hur mkt krut ska man eg lägga då om det ändå inte är markant skillnad?
 
pelpet skrev:
3-4 par med högtalare går lätt att köra parallellt på en vanligt reciever med zon 2.
Menar du 3-4 par eller 3-4 st? Att parallellkoppla 3-4 par (8 st) låter lite väl på en hifianläggning. Var noga med att kolla hur många ohm du har på högtalarna och vad din reciver klarar av.

8 parallelkopplade högtalare med 16 ohm per st blir en kedja på 0 ohm och steget kommer uppfatta det som kortslutning. När man pratar om ohm pratar man dessutom om nominella värden så att balansera på gränsen (1-2 ohm nominellt) är inte heller bra.

För att få ihop 8 högtalare på en slinga lär du då behöva blanda parallell och seriekoppling. (Om du har 16 ohm eller lägre på högtalarna)
 
Wik83 skrev:
Bra tips! Hur mycket pengar ska man lägga per högtalare i taket. Skiljer det grovt mellan en som ligger på 900:- och en som ligger på 2000:-. Jag läste lite om B&W takhögtalare och det står ju i specen att dom mest är till för bakgrundsmusik. Så hur mkt krut ska man eg lägga då om det ändå inte är markant skillnad?
Vad ska du göra/vad vill du uppnå med ljudet? Ska du bygga disco? Ska du spela upp radio medans du städar? Ska du spela porrmusik i jacuzzin? Osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.