Tjena!

Har lite huvudbry när jag skall försöka mig på att installera min första Sonoff Mini.

Hur hade ni angripit nedan scenario?

Vägguttag under dosa för brytare. Svart antar jag är N och blå L. Måste jag skarva blå eller hur ser ni på saken?
Elkopplingsschema för Sonoff Mini med trådar som löper till en vägguttag och dosa för brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gredelin Gredelin skrev:
Hur hade ni angripit nedan scenario?
Utan att veta några förutsättningar i ditt fall så är det två principiella steg, där det andra kan vara litet eller stort.
1. Läsa installationsanvisningen till Sonos
2. Fiska fram de ledare som Sonos kräver. Under inga omständigheter anta något utan ta reda på vad varje ledare har för funktion.

Om jag tolkar dig rätt har du en strömbrytare på väggen och ett uttag under som är matat via denna strömbrytardosa. Då vet du vilken ledare som är skyddsjord, ifall sådan finns, och du vet vilka två ledare som är fas och nolla, men du vet inte vilken av dem som är fas respektive nolla. Det måste du ta reda på. Normalt är nollan blå, men det är bara en hypotes man kan använda vid undersökningen. Likaså är den ledare som bryts av strömbrytaren normal fas, men det går inte heller att lita på.
 
Såhär ser installationsanvisningarna ut för Sonoff Mini
img03_conhecendo_sonoff_mini_diy_rele_wifi_automacao_residencial_interruptor_esp8285_ewelink_android_ios_google_home_alexa_voz.jpg
 
Såhär är nuvarande brytare inkopplad:
En elbrytare monterad på vägg med synliga kablar och kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på öppen eluttagdosa med oskarpt synliga trådar och en del av brytaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då kan vi bocka av punkt 1 och en del av punkt 2. Nu behöver du gå vidare och hitta de ledare du behöver där Sonosburken ska placeras. Det går inte att dra några slutsatser av denna bild på strömbrytaren, bara hypoteser. Vilka fler ledare finns, vart tar de vägen, hur ser kretsen ut. Det bör ge de svar du behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.