Vi är snart där – med gassande sol och lång semester framför oss. För en del familjer och släkter är det inte bara förknippat med harmoni. Veckor i sommarstugan ska delas och det ska kompromissas. Så här gör du för att försöka undvika bråken.

Du kan läsa artikeln här: Sommaren stundar – och sommarstugebråken?
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi är snart där – med gassande sol och lång semester framför oss. För en del familjer och släkter är det inte bara förknippat med harmoni. Veckor i sommarstugan ska delas och det ska kompromissas. Så här gör du för att försöka undvika bråken.

Du kan läsa artikeln här: Sommaren stundar – och sommarstugebråken?
i modell 2 skriver TS att "föräldrarna bör sätta upp regler för hur man ska kunna lösa ut varandra, till exempelvis till 100, 70 eller 50 procent". Denna modell kan fungera om taxeringspriset - och även marknadspriset är acceptabelt högt. Är det däremot lågt marknadspris kan det låsa investeringsviljan i ett hus på fastigheten, eftersom någon part inte kan få tillbaka pengarna vid en försäljning.
 
Arnmark
Grannhuset där jag växte upp hade ärvts av 3 barn och dom hade huset som sommarstuga. Två av barnen tyckte att taket behövde bytas ut men inte det tredje så dom bytte 2/3 av taket
 
  • Gilla
  • Haha
Hyltran från Veglemyren och 11 till
  • Laddar…
Visst har det hänt att man saknat syskon, men ibland är det skönt att vara enda barnet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Mina förståndiga föräldrar lät uppföra två rejäla sommarhus på tomterna intill varandra, så
Nu har min bror och jag varsitt hus
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Jag köpte fritidshuset mina föräldrar byggde på offentlig auktion som mina syskon fick till genom tingsrätten (Samäganderättslagen). Detta för ett avsevärt mycket lägre pris än vad jag erbjudit dem. De anser numera att jag stulit deras hus och jag mår så bra av att slippa ta hand om deras ständiga problem.
 
  • Gilla
  • Älska
faf och 8 till
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Jag köpte fritidshuset mina föräldrar byggde på offentlig auktion som mina syskon fick till genom tingsrätten (Samäganderättslagen). Detta för ett avsevärt mycket lägre pris än vad jag erbjudit dem. De anser numera att jag stulit deras hus och jag mår så bra av att slippa ta hand om deras ständiga problem.
Jag känner dig rätt väl va ?
 
slaskman slaskman skrev:
Jag känner dig rätt väl va ?
Bebop!
 
Originalaskopp !
 
Ursviken Ursviken skrev:
Jag köpte fritidshuset mina föräldrar byggde på offentlig auktion som mina syskon fick till genom tingsrätten (Samäganderättslagen). Detta för ett avsevärt mycket lägre pris än vad jag erbjudit dem. De anser numera att jag stulit deras hus och jag mår så bra av att slippa ta hand om deras ständiga problem.
Grattis!

Vissa blir aldrig nöjda.
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
A
Ursviken Ursviken skrev:
Jag köpte fritidshuset mina föräldrar byggde på offentlig auktion som mina syskon fick till genom tingsrätten (Samäganderättslagen). Detta för ett avsevärt mycket lägre pris än vad jag erbjudit dem. De anser numera att jag stulit deras hus och jag mår så bra av att slippa ta hand om deras ständiga problem.
Grattis!
 
Ursviken Ursviken skrev:
Bebop!
Bebop?
 
  • Gilla
slaskman
  • Laddar…
Inte helt oviktig och ointressant detalj är att jag springer förbi det översta huset i artikeln på min dagliga löprunda.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
”– Det finns exempel där den stora grosshandlarvillan i skärgården fortfarande har utedass då det ägs av fem syskon med olika förutsättningar. En är mångmiljonär, två är normalinkomsttagare och två saknar ekonomiska tillgångar, säger Per H Börjesson.”

Det där låter super dumt tycker jag. Alltså inte artikeln ut det senario som beskrivs.

Om man är mångmiljonär borde man kunna ta kostnaden tills vidare (alltså låna ut pengarna för installation av toalett i ”stugans” till övriga ägare), spara kvittot och få tillbaka pengarna vid en framtida försäljning.
 
Eller bara ta kostnaden om man nu har råd och ens syskon inte har det.

Men hela artikeln var väl i ärlighetens namn rätt tunn och baserar sig i inte oväsentlig grad på den bisarra premissen att den äldre generationen kan lösa den yngres problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.