Är inne på första sommarna i huset nu som vi eldar i vedpanna för att få värme/varmvatten..
Eldar ungefär en gång i veckan nu för att få varmvatten till dusch osv..
Vad är bäst? låta vattnet cirkulera i elementen med cirkpumpar igång och bara dra ur sladden till shuntmotorn och stänga shunten manuellt?

Antar det är bäst att ha cirkpumpar igång så dom inte tjärvar fast, och att det är bra att ha lite cirkulation på elementvattnten.. ?

Tack på förhand
 
Staffans2000
Stäng av pumpen när du inte behöver värme. Motionera den någon gång i månaden, det räcker!

Staffan
 
Och automatshunten då?
 
Den kan man dra ur oxå! Se till bara att shunten är stängd när du drar ur sladden...:)
 
Men om man nu har automatshunt varför ska man behöva dra ur den.. ställ ner tempen bör väl räcka,. sen vilken nackdel är det att ha cirk pumpen igång,, shunten är ju stängd,.
 
Patrik79 skrev:
Men om man nu har automatshunt varför ska man behöva dra ur den.. ställ ner tempen bör väl räcka,. sen vilken nackdel är det att ha cirk pumpen igång,, shunten är ju stängd,.
Min cirk pump drar el,Det är därför jag stänger av min.
Shunt automatiken drar oxå el så den stänger jag oxå av.
 
men uträknat på ett år vad drar dom då,. om cirk pumpen pajar a 1000:- mitt i vintern då är nog den lilla förbrukning som den drar lite,..
tror nog man kör både cirk pump o auto shunt bra många år för priset för vad en cirk pump kostar...
 
Antag att pumpen drar 50 W och är avstängd i 5 månader och att elpriset är 1,1 Sek/kWh.
0,05*24*5*30*1,1=200 Sek
 
Patrik79 skrev:
Men om man nu har automatshunt varför ska man behöva dra ur den.. ställ ner tempen bör väl räcka,. sen vilken nackdel är det att ha cirk pumpen igång,, shunten är ju stängd,.
Många shuntar verkar inte hålla riktigt tätt när de är stängda. Därför stänger jag av min pump på sommaren.
 
Har precis det problemet med min shunt, den håller inte tätt. När jag kollade shuntade det ut 30 grader på elementen. Får bli reklamation på den.
 
Patrik79 skrev:
men uträknat på ett år vad drar dom då,. om cirk pumpen pajar a 1000:- mitt i vintern då är nog den lilla förbrukning som den drar lite,..
tror nog man kör både cirk pump o auto shunt bra många år för priset för vad en cirk pump kostar...
Varför skulle den paja för att den är avstängd.Sätt en timer på den och kör den 5min i veckan. Enligt min röris så pajar inte dom nya pumparna av att stå stilla så han tyckte det där med att motionera den var onödigt
Dom äldre kunde dock fastna..
 
Jodå även nya pumpar fastnar, En kompis installerade en ny anläggning april -06 o i mitten på maj stängde han av alla pumpar o dessa satt fast när det va dags för värme igen på hösten.. Därimot är det inget märkvärdigt att pilla igång den igen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.