Hej,

Jag har en somfy vind- solsensor till mitt solskydd och den har gått sönder. När man öppnar ser det ut som att ett motstånd har brunnit. Sensorn kostar ett par tusen så jag skulle gärna vilja försöka laga den. Är det någon som har en sådan sensor som kan ta ett kort på elektroniken?

Väldigt tacksam för hjälp DSC_0668.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
somfysolaris.jpg
 
Jag "tror" att den delen som sitter till höger är en liten glassäkring som är lödd emot kretskortet.
Prova att mät den med en multimeter.
 
fgo skrev:
Jag "tror" att den delen som sitter till höger är en liten glassäkring som är lödd emot kretskortet.
Prova att mät den med en multimeter.
Löda säkringar? Vad ska de hitta på härnäst?
 
Motstånd och säkringar brinner sällan utan anledning, utan det är oftast ett symtom på att nåt annat är trasigt. En transistor, diod, kondensator, triac eller nåt sånt.
 
Det ser ut som motståndet är seriekopplat med en reed-switch längst till höger på kortet, och den är också bränd.
Har blixten varit framme eller har sensorn varit felkopplad?
 
"glasdelen" är helt klart en reed-switch eller tungelement. Typ denna ... https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-480-50&toc=0&q=reed+. Dock omöjligt att se från bilden vilken storlek eller andra egenskaper.

Tungelementet är det som känner av vindhastigheten. Ett tungelement sluter/bryter genom påverkan av en magnet. Sitter säkert en magnet på rotorn som tungelementet känner av.

Tyvärr är motståndet, som precis som b_hasse skriver ser ut att vara seriekopplat med ovanstående tungelement, helt utbränt. Så det är också svårt att reda ut från bilden. Lär ju inte gå att mäta upp heller.

Det måste varit en attans smäll eftersom både motståndet och tungelementet helt bränt ihop.

Någon aning om vad som kan ha hänt?
 
Rätt brutal marginal Somfy måste ha på den sensorn ...
Jag hade nog hört med Somfy om inte kretskortet finns som reservdel.
 
De borde åtminstone vara vänliga och bistå med värdet på resistorn, om du möjligen inte kan läsa av färgringarna. Det är ju inte mer komponenter på kortet att det inte skulle gå att laga. Frågan kvarstår dock hur de kunde brinna. Matas det med starkström? Kanske någon av dioderna är trasiga också.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kollade hur min såg ut men det verkar finnas olika varianter på kretskortet, såg ju inte alls lika ut...
 
Tack för alla svar. Har inte kollat med somfy utan bara letat efter reservdelar på nätet. Lurigt oxå om det finns flera varianter på kort i sensorn, då finns ju risken att man beställer fel trotts serienummer.

Att läsa av färgerna på motståndet e helt omöjligt, den e förkolnad. Insidan på sensorn e svart efter insidenten som gissningsvis e blixten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.