Jag har en markis med somfy motor och automatik med många år på nacken som nu fastnat i yttre ändläget.
Det har gått att få in den genom att trycka in markisen manuellt och sedan trycka på
in-knappen. Min tanke är att flytta in yttre ändläget för att göra det lättare för motorn att
dra in markisen men jag vet inte hur man gör och har ingen manual. Se bild. Det finns två knappar
på motorn (gul och vit) som man kan trycka på som fjädrar in resp ut men inget händer när jag
trycker på dem.Känner någon på forumet igen motorn och har en manual?
eller vet hur man justerar ändlägena?
 
  • Industriell detaljbild: axelkoppling, kablar, slitna ytor, grå färgtoner, teknisk utrustning, bakgrund av grovputsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag inte minns fel, dom ska skruvas på och den ena är yttre ändläge och den andra för innerläge. detta görs när man tar ut eller in markisen. Har det fungerat förut, kan vara något kärvar, tex armarna, prova med att smörja lederna och kolla vajrarnas spänning.
 
J jonaserik skrev:
Om jag inte minns fel, dom ska skruvas på och den ena är yttre ändläge och den andra för innerläge. detta görs när man tar ut eller in markisen. Har det fungerat förut, kan vara något kärvar, tex armarna, prova med att smörja lederna och kolla vajrarnas spänning.
Jag löste det. Den vita knappen är för ytterläge och den gula för innerläge, man trycker in en av knapparna och sedan kör man ut eller in med kontrollpanelen knappar och stannar när man är nöjd och sedan trycker man ut knappen på motorn för att spara positionen. När jag begränsade ytterläget så att den inte går ända ut så orkar den dra in markisen.
 
Bra att löste sig, kanske armarna som kom för långt ut, blev nästan raka, så knät höll emot
 
J jonaserik skrev:
Bra att löste sig, kanske armarna som kom för långt ut, blev nästan raka, så knät höll emot
Ja, troligen. Det är stor skillnad de sista centimetrarna på hur mycket kraft som behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.