Hej,
mitt mellan alla diskussioner kring skruvdragare och gersågar (som jag villigt läser eftersom mina sådana verktyg är pensionsfärdiga) så har jag ett väldigt "back to basic" problem:

Jag håller på och sätter upp takpanel med hjälp av panelclips, och inser att jag har samma problem som jag alltid haft när jag gjort liknande jobb tidigare: jag kan inte slå in spiken utan att minst en gång dra hammaren i panelbrädan istället och alltså slå sönder noten på brädan. Liknande problem kommer jag att ha när det är dags att sätta upp hålkälslisten i taket. Att slå en hammare uppåt över huvudet verker inte vara min grej.. ;)

Att använda körnare skulle kunna vara en lösning när man kommer närmare in mot brädan, men det är en krånglig arbetsställning och jag vet sedan tidigare försök att körnaren gärna glider av spikhuvudet när hammaren kommer farande, det är svårt att hålla den stilla över spiken. Alltså behöver jag en körnare som håller sig kvar på spiken, t.ex med en liten "urgröpning" som man skulle kunna låta vila på spikhuvudet. Finns det några sådana verktyg och vad kallas de?

Jag kan ju inte vara den första som tycker det är svårt att precisionsspika i trånga utrymmen, tex i hörnen eller vad det kan vara där ett felslag kan vara ödesdigert. Hur gör ni andra?
 
Du behöver en dorn.
 
spikförsänkare.

/Kent
 
spikdrivare. :)
 
mhacker skrev:
...

Jag håller på och sätter upp takpanel med hjälp av panelclips, och inser att jag har samma problem som jag alltid haft när jag gjort liknande jobb tidigare: jag kan inte slå in spiken utan att minst en gång dra hammaren i panelbrädan istället och alltså slå sönder noten på brädan. Liknande problem kommer jag att ha när det är dags att sätta upp hålkälslisten i taket. Att slå en hammare uppåt över huvudet verker inte vara min grej.. ;)

...
Jag är högerhänt och tyvärr dominant på vänster öga, vilket ger vissa problem vid precisionsarbete och skytte mm. Kolla så att du inte har samma problem. Trixet är att knipa vänster öga och syfta/sikta med högerögat.  ;) (Fast smileysen kniper högerögat ser jag nu...)
 
Jepp, känner igen mig i detta. Fast jag får oftast knipa med båda ögonen för allt bös som ramlar ner mellan råsponten ovanför mina panelbrädor! :D

Tack för tipsen, alla!
 
Drivdorn.

Finns med styrhylsa, men en lämplig cylindrisk dorn kan Du enkelt komplettera med ett litet förskjutbart rör. Dorn och rör måste givetvis passa spiken och röret styr dornen mot spikhuvudet. Omständigt men säkert.

per
 
Spikdrivare (som Classe säger). Slå i spik med en körnare är dömt att misslyckas. En spikdrivare måste du hitta i vilken järnaffär som helst. Man kan ha några olika dimensioner, så de passar till olika grova spik.
 
Hej Andersmc!

Benämningen spikdrivare berättar i första hand om hur verktyget används.

Vad kallar Du verktyget om det används för att driva ut ett rörstift med? och det finns andra exempel .

Drivdorn kallas verktyget och inget annat.

per
 
pernitta skrev:
Hej Andersmc!

Benämningen spikdrivare berättar i första hand om hur verktyget används.

Vad kallar Du verktyget om det används för att driva ut ett rörstift med? och det finns andra exempel .

Drivdorn kallas verktyget och inget annat.

per
Jag ser drivdorn och spikdrivare som två olika verktyg;

Drivdorn: platt spets
Körnare: spetsig spets
Spikdrivare: konkav (insjunken) spets, för att driva spik, gör att man inte halkar av spikhuvudet, vilket kan hända med drivdornen (och givetvis ännu lättare med en körnare)
 
Hej Daniel N!

Du har rätt! Klingan hos en drivdorn är cylindrisk och spetsen platt.

Hos en spikdrivare är klingan konisk, och spetsen kan vara antingen platt eller konkav.

Besök hos Forumet bidrar till att kunnandet ökar, och det har min verkliga uppskattning.

per
 
En spikdrivare är ett specifikt verktyg och det heter just spikdrivare. Den ser ut så här
112001_b.jpg
Läs om den här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Spikdrivare
De finns med olika grova spetsar för att passa olika spik.
Verktyget som används för att driva ut ett rörstift kallas drivdorn. Den ser ut så här:
Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-1251_l.jpg
Det går förvisso att knacka ner spik även med en drivdorn. Ibland kan de vara riktigt bra, som när det är svårt att komma åt.
 
Tack Anders MC för Ditt klarläggande. Och jag ber Dig att bortse från mitt kategoriska inlägg klockan 16:10.

Etymologi... ordet purra (spikdrivare = purr) finns i modern svenska i betydelsen väcka någon.

"Man stöter på personen" (måste väl vara fel???) Man purrar någon, här har väl författarna gjort en kullerbytta? Men kanske tänker jag fel?

per
 
Purr kallar vi på jobbet det Du söker :cool: .

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.