W
Halloj!

Har funderingar på ett litet projekt, mest för skojs skull men även se hur bra det funkar, om det funkar.:D

Vi fick med en liten pool till huset, en sån på ställning och med ett litet reningsverk som man ställer ut på sommaren.

Finns ju diverse solvärmepaket att köpa om man vill det men jag tänkte bygga nåt själv.

Min lilla ide är att och en bygga en egen lite låda med slang i som jag hade tänkt få så tät som möjligt så solen kan värma upp slangen inuti där i precis som en solvärmepanel funkar i princip.
Jag tänkte att det skulle gå att köpa en 12/24 voltspump, vilket jag såg på nån sida att det finns olika modeller, och sedan koppla det till ett ´vanligt fritidsbatteri, batteriet ska i sin tur laddas av en solcellsladdare, 12/24 volt vill jag ha därför att jag får koppla med sånt själv :)

Frågan är finns det tillräckligt bra pumpar å solcellsladdare för hyffsat pris?:confused:
 
Redigerat av moderator:
M
Pump har du ju redan, bara att låta vattnet från reningsverket ta vägen genom solfångaren. Fungerar alldeles utmärkt att göra så.
Skaffa lite vanlig svart takplåt, finns ofta biligt att köpa skadad plåt hos närmaste plåtfirma. Spika ihop en låda å isolera bakom plåten, lägg i en slinga svart polytenslang som du fäster mot plåten, å täck med vanligt fönsterglas. Rätt gjort får du en hyfsad solfångare för din pool.
Såklart går det att utveckla hur mycket som helst, men som du säkert vet, så är ofta poolsolfångare som säljs, enbart en enkel plastbit med kanaler för vattnet, som läggs direkt på marken....

magentis

PS, Jag förutsätter att det är en 12 eller 24V pump du har till ditt reningsverk. Är det 230V så ska du absolut inte ha den i drift, om någen nyttjar bassängen. DS
 
Redigerat:
W
Tänkte ha solfångaren på garagetaket som blir en 3 m från mark ungefär, tror du pumpen klarar av att pumpa upp vattnet den biten utan problem, det går ju att prova men är ju lite tråkigt om den skulle gå sönder efter några veckors användning även om det kanske inte kostar multum att köpa en ny?
 
M
hugodog skrev:
Tänkte ha solfångaren på garagetaket som blir en 3 m från mark ungefär, tror du pumpen klarar av att pumpa upp vattnet den biten utan problem, det går ju att prova men är ju lite tråkigt om den skulle gå sönder efter några veckors användning även om det kanske inte kostar multum att köpa en ny?
Tveksamt, jag skulle köpa en annan pump till solfångarna, även om det var ett jäkla tryck i pumpen till poolen vi hade under många år.., d.v.s under den tid som ungarna bodde kvar hemma. Testa å se vilket tryck pumpen har..

mgentis
 
W
Det är ju därför jag vill även ha den pumpen driven av solen så kan vattnet cirkulera utan att det kostar något, men det kanske kostar mer än det smakar å bygga nåt med solcellsladdare å batteri å sen en pump för 12/24 volt?
 
M
Jag skulle köra med pumpen till reningsverket om det gick, å stänga av allt när någon ville använda poolen. Men jag skulle förstås inte heller skicka upp solfångarna på taket..., då 3-4 m närmare Solen inte direkt tillför nån märkbar effekt ;-)
Känns ungefär lika meningslöst som att placera en sat-parabol på taket, om inte nåt skymmer så mycket, att inga andra alternativ finns..

magentis
 
W
Jaha det kanske inte gör nån skillnad att ha den 2 meter närmre solen :D
Nä anledningen är för att få bort den från gräsmattan, fast sat skiva på tak tycker jag väl inte är onödigt ändå, visserligen så kan jag hålls rätt så bra med den även fast vi har våran på tak om det var du tänkte på.
 
M
hugodog skrev:
Jaha det kanske inte gör nån skillnad att ha den 2 meter närmre solen :D
Nä anledningen är för att få bort den från gräsmattan, fast sat skiva på tak tycker jag väl inte är onödigt ändå, visserligen så kan jag hålls rätt så bra med den även fast vi har våran på tak om det var du tänkte på.
Försök att montera en 150cm tallrik på taket. Jag skulle vilja se ditt tak, efter att Gudruns syster varit på besök..
Nää, parbolen på stativ på backen, eller väggen, om den är av den vanliga lilla Svensson storleken. Om den inte av rent fysiska skäl, måste placeras på taket...
Men det var inte riktat till dig om parabolen, det var bara en jämförelse, som slank med i farten..

magentis
 
W
nja våran är mer en lilla svensson modellen, en 150 cm parabol kanske inte är det bästa å ha på taket, men en 150, det har man väl bara om man vill få in mycket eller om man inte orkat köpa en ny sen man skaffade en på 80-talet?
 
M
hugodog skrev:
nja våran är mer en lilla svensson modellen, en 150 cm parabol kanske inte är det bästa å ha på taket, men en 150, det har man väl bara om man vill få in mycket eller om man inte orkat köpa en ny sen man skaffade en på 80-talet?
Eller om man bor riktigt långt norrut..., fast jag har min p.g.a av mitt intresse för sat-tv.., hade gärna haft en ännu större, men med 150cm klarar jag det mesta avsett för norra sat-himlen.. Idag klarar man Norden-positionerna med 40-60 cm utan problem, undantaget de som bor riktigt långt norrut.
Men hur som helst, så finns inget som motiverar att krångla upp en tallrik på taket. Bara besvär med kabeldragning, montering, å ev efter-justering..
Men var å en gör ju som dom själva vill, även om jag tror många monterar sin parabol på taket, enbart för att de gamla Tv-antennerna skulle sitta högt för bästa mottagning.
Men med tanke på att satelliternas position ute i rymden, ligger ca 4000 km från Jordens yta, så är ett par meter hit å dit, inget som spelar in.
4000 km ligger dom på för att det är ungefärlig omkrets på Jorden, å därmed blir 4000 km det avstånd som behövs för att täcka in halva Jorden...

Sen blir det förstås en annan sak om det skulle gälla markbundet. Då kan taket vara rätt placering..., kanske t.o.m den enda möjliga. Själv ser jag den markbundna sändaren från kåken, så hos mig duger vilken skit-antenn som helst, för att få tillräcklig signal.

magentis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.