Hej jag har en sommarstuga, där jag ligger på ungefär 50-60% RL och ca 22 grader, men det blir ändå känslan av rå luft inomhus, speciellt i säng, kläder och soffa. Jag har oljeradiatorer som värmekälla. Jag är inte där under vinterhalvåret så jag är ej i behov av värmen då. Nu har jag börjat funderaa på att antingen sätta in en solvärmefångare eller en luftvärmepump för att få lite rotation på luften och på så sätt få bort luftfuktighet/råhet. Är det någon som skulle kunna ge tips vad man skall satsa på i det fallet?
 
Luftsolfångare kanske kan vara en idé... torkar upp året runt då solen skiner, (byggmax har börjat sälja en på webben)
 
Jag skulle säga, båda !
Du får in torr frisk luft med luftsolpanelen och luftvärmepumpen blir på sikt energieffektivare än elelementen.

Vi skall bygga en sommarstuga och kommer att satsa på elelement, luftvärmepump och luftsolpaneler. Elelementen kan behövas i de rum dit luftvärmepumpen inte når.
I vår gäststuga har vi i ett par år haft bara en luftsolpanel och den ger en fantastisk friskluft i stugan. Speciellt märkbart när man kommer till stugan första gången efter vintern och den blåser in 20 gradig luft trots att det är + 5 ute. Rekommenderas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.