Hej
Funderar på att byta ut min elpanna (vattenburet system) mot pellets och solvärme. Vad ska jag tänka på när jag tar in offerter och kan någon rekomendera något särskilt system och/eller installatör i Göteborgsområdet?
 
Då du måste ha acktank för solfångarna bör pannan ha liten vattenvolym (max 50-60 liter) då du även kör den mot acktanken...
Lämpliga pannor är Ariterm bionet 12/20D (Thermia) med extern skruv el Ecotec ekonom då båda dessa pannor har liten vattenvolym (48 resp 55 liter)
Bioneten ger 12 kW o ekonomen 15 kW http://www.ariterm.com/se/pdf_swe/Anv_Bionet12_070207L.pdf
EcoTec värmesystem AB

Acktanken bör du välja en på iaf 750 liter som isoleras väl med minst 90 mm pur isolering el 200-300 mm mineralull...
Tanken ska utrustas med dubbla 15 meter utdragna slingor för vv där botten slingan är utdragen ca 100 cm o den övre ca 45 cm, Då får du ut nästan samma temp på vv som tanken har..
Upp till 750 liters tank räcker det med en 15 meters solslinga i botten men vid större volym kan det va ide med dubbla solslingor..
TANKSVETS I HUSKVARNA AB har bra pris på acktankar o bygger den som du vill ha den utan direkta extra kostnader..

Solfångare har nog Solenergi solfångare solpaneler vakuumrör solvärme Sfinx Solar både dom bästa o billigaste..
 
Klockrent svar av "2an", i mitt tycke. En bra
idé är att läsa in sig på ämnet och bilda sig en egen uppfattning. Troligen kommer solfångarna att bli ifrågasatta men jag tycker det är 100% rätt att satsa på solvärme oavsett vilken annan värmekälla man har.

För att hålla nere kostnaden på solanläggningen bör man se över hur mycket man klarar att göra själv ifråga om montering etc.

Lycka till
 
Hej
kolla på en luft/vattenpump med misstänker ni inte har skorsten på er elpanna.
Och om du faller för en Pellets brännare så kolla med Mölnlycke energi & teknik .
 
Hej
Jo jag har skorsten på huset. Det har tidigare stått en oljepanna i huset men någon av de tidigare ägarna har bytt till elpanna. Då mitt hus är från 1956 och har självdrag så vill jag gärna ha in en brännare i huset igen - därav pelletseldningen.
Jag vill heller inte göra för mycket själv. Därför vill jag ha en totalentrprenad på en anläggning som är en kombination av pellets och sol. Problemet är att väldigt mycket sol är "pula själv hemma" för teknikintresserade.
Åter till min huvudfråga: VIlka kombinerade system är bra och finns det några bra säljare/montörer i Gbg-området?
 
Annica: Kör själv med pellets + solfångare sedan lite mer än två år tillbaka och är nöjd.

Har tyvärr inga bra förslag på montörer, solfångaranläggningen monterade jag själv och pelletsmontören har kursat.

Men om du vill komma på studiebesök så går det att fixa, bor strax utanför Kungsbacka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.