Hej,

Jag håller på att bygga ett enplans-hus. Jag ska ha vattenburen golvvärme och en Nibe 360P frånluftsvärmepump. Jag har fått svaret från min vvs-installatör att det inte lönar sig att installera Solvärme men jag skulle verkligen vilja förbereda för detta då jag tror att det blir mer och mer lönsamt inom ett par år. Jag har några frågor och hoppas ni kan hjälpa mig med råd och tips:

1. Vad ska jag tänka på att förbereda nu under byggnationen?
2. Vad ska jag be vvs-installatören förbereda?
3. Hur fungerar det med att koppla ihop solvärme med en frånluftsvärmepump?
4. Kan någon beskriva en sån lösning? Jag vill utvinna både varmt tappvatten och värme till golvvärmen.
5. Hur regleras det så att inte värmepumpen går när solen ger tillräcklig värme?
6. Jag kommer inte att bo heltid i huset och har tänkt ha lägre temp när jag inte är där. Går det att reglera det så att solvärmen värmer huset till säg 20 grader när den ger så mycket men om det inte är sol så slår VP ifrån redan vid säg 15?
6. Hur stor verkningsgrad kan man räkna med i Stockholmsområdet?
8. Hur räknar jag ut hur lång tid det skulle ta att tjäna in en sån lösning med utnyttjandegrad mm?
9. Någon i liknande situation som har en egen kalkyl att dela med sig av?

Många frågor blev det. Hoppas ni kan hjälpa mig med svaret på några eller alla! Tack på förhand!

Mvh Håkan

www.walltorp.net
 
Hej
1. Vad ska jag tänka på att förbereda nu under byggnationen?

Bygg värmesystemet runt en acktank så du får ett hjärta i systemet
2. Vad ska jag be vvs-installatören förbereda?
att allt ska utgå ifrån actanken och skrota niben Comfortzone har en som är byggd för acktank
3. Hur fungerar det med att koppla ihop solvärme med en frånluftsvärmepump?

Behövs inte Pumpen värmer acktanken när det behövs
4. Kan någon beskriva en sån lösning? Jag vill utvinna både varmt tappvatten och värme till golvvärmen.
Ack tanken sköter det den fungerar som både varmvattenberedare och värmemagasin till golvvärmen

5. Hur regleras det så att inte värmepumpen går när solen ger tillräcklig värme?

6. Jag kommer inte att bo heltid i huset och har tänkt ha lägre temp när jag inte är där. Går det att reglera det så att solvärmen värmer huset till säg 20 grader när den ger så mycket men om det inte är sol så slår VP ifrån redan vid säg 15?


Solen skiter i hur varmt du har i huset den laddar in så mkt värme det går i acktanken sen får husets reglering sköta din inne tempratur
6. Hur stor verkningsgrad kan man räkna med i Stockholmsområdet?
går inte att svara på det bero på läge på panelerna vinkel mm och om det är sol
8. Hur räknar jag ut hur lång tid det skulle ta att tjäna in en sån lösning med utnyttjandegrad mm?
Man måste inte käna in den tänkpå naturen och vi slippe massa fula vindsnurror i det vackra lanskapet
9. Någon i liknande situation som har en egen kalkyl att dela med sig av?
vänta ska kolla elen ... 00,311 i elförbrukning just nu lite pumpar som går kyl och frys dator mm genomsnitt temp i acktankarna 55 grader (vi gjorde av med ca 400liter varmvatten i går kväll)
 
Lägg pengarna på en comfortzone 50/65 istället för på solfångarna då du bara har nytta av solen under tiden på året då man ändå inte behöver så mycket till uppvärmning, Du kan iof spara några driftstimmar på 360 men du kommer att ha en högre årsförbrukning med nibe 360 + sol än med en cz 50/65 hur du än vrider o vänder på det..

Man kan max tillgodogöra sej max 3000 kWh/år från solen i ett kombisystem vilket gör en bespring med 360 på 1500 kWh/år o med en cz knappt 1000 kWh/år, Ett annat alternativ är att skippa 360 o skaffa jord/bergvärme då det istort blir samma kostnad som 360+sol..
 
Jag kommer att välja solfångare på mitt nya hus.
Idag har jag solfångare till min pool (4x8m) och den värms upp med solvärme, storleken på
solfångaren är cirka 22m2, och med det så får jag 30* i vattnet (gårdagens värde)

"Alla" säger likadant till mig att solfångare inte är lönsamt, men det beror lite på vad du "behöver" energin till
och när på året som man behöver energin.

I mitt fall är det klart lönsamt med solvärme.. även om jag väljer "riktiga" paneler och inte poolsolfångare som jag har idag.
 
Har skrivit tidigare att det är möjligt att det kan löna sej med solfångare om man har pool o man kör med kombisystem så att solfångarna skickar allt till huset innan poolen används men det är långt ifrån säkert, Ska man ha vanliga solfångare så blir investeringskostnaden hög för solfångarna o om man har bergvärme så spar man ca 2000 kWh/år för poolen o totalt kanske 3000 kWh men sådana solfångare kommer o andra sidan gå lös på 60-70000:- om man tar solfångare från t.ex sfinx..
Det behövs 5-7 panneler då varje panel ger 10 kWh en solig dag o enligt en kompis som har en 8x4 meters pool behöver den ca 55 kWh/dag o för vv i huset behövs 8-12 kWh/dag så inget är solklart med sol.. :)
 
Men går el-priset upp till det dubbla, hur mycket tjänar man då per år?
 
2:an : Har du några mätningar som visar att man får ut 10kWh per dag från tex en 30-rör sfinx-panel en solig dag??

Jag har själv inte mätt nogrannt men jag uppskattar att jag ligger på ca 15 kWh per panel. Om det skulle vara korrekt så inverkar det en hel del på dina beräkninger/ antaganden.

Någon som har en effektmätare på sin solanläggning kanske kan dela med sig av sina uppmätta värden??

Mvh Ulf
 
Redigerat:
Jag släpper en del värme i källaren, för att torka upp den, när det är överflöd på solvärme. Jag har ingen energimätare, men på hur mycket temperaturen sjunker på natten, när det inte förbrukas något annat, kan jag inse/räkna ut att jag har ett effektuttag på ungefär 1,5 kW. Över dygnet alltså omkring 35 kWh. Sen tillkommer det som förbrukas som varmvatten, men hur mycket det är vet jag inte. För närvarande bor det tre personer här. Mina tre solpaneler, totalt 72 rör, laddar tillbaka detta varje dag, när det är väder som det varit nu några veckor.

Nu när det varit regnskurar och moln har jag gått ner till ett effektuttag som ligger på mindre än hälften som källarvärme, för att panelerna ska hinna ladda upp varmvattnet varje dag ändå.

Men det är riktigt att solpaneler är allra mest till sin fördel när de kombineras med vedeldning. Då får vedeldare "oljebekvämt" till en minimal driftkostnad under minst fem av årets månader, plus stöd till eldningen under ytterligare tre månader. De fyra månader då solvärmen är "död" är samtidigt de då vedvärmen är som effektivast, alltså när energibehovet är högt nog för att låta vedpannan gå på full effekt åtskilliga timmar varje dag. Om den inte hinner svalna helt mellan eldningarna är den som bäst.

Ändå räknar jag inte med att solpanelerna lönar sig, jämfört med att bara elda med ved. Vedvärmen är för billig för det. Men jämfört med olja, som jag hade innan, lönar sig vad som helst. Däremot värdesätter jag bekvämligheten, som dessutom multipliceras av det faktum att vedelda bara för varmvatten är det sämsta av allt dåligt. En mycket stor del av värmen står då bara och svalnar bort. Eller så får man värma varmvattnet elektriskt, vilket inte känns som en rolig affär nuförtiden.
 
Redigerat:
uaj64 skrev:
2:an : Har du några mätningar som visar att man får ut 10kWh per dag från tex en 30-rör sfinx-panel en solig dag??

Jag har själv inte mätt nogrannt men jag uppskattar att jag ligger på ca 15 kWh per panel. Om det skulle vara korrekt så inverkar det en hel del på dina beräkninger/ antaganden.

Någon som har en effektmätare på sin solanläggning kanske kan dela med sig av sina uppmätta värden??

Mvh Ulf

På pellets.info har detta diskuterats tidigare o med tanke på solinstrålningen/verkningsgraden så får man ut max 21-22 kWh/dag med 60 rör vilket stämmer med vad en kompis får ut med sina 60 rör, Stämmer o stämmer föresten han har aldrig fått ut 20 kWh på en dag..
 
Jag har installerat solfångare på vårt nybyggda hus. Vi räknade och skissade på en massa olika lösningar innan vi bestämde oss. Vi har en ack tank på 750 liter, knappt 10kvm plana solfångare integrerade i taket (ser nästan ut som ett jättelikt takfönster), vattenmantlad kamin, elpatroner för backup.

Sedan jag satte i en ny automatik med energiberäkning för två veckor sedan har jag fått ut totalt 406 kwh från solen - ca 27kwh/dygn alltså. Vädret har varit blandat - inte alls bara sol. Grejen är att vi har mer kapacitet än vad som behövs nu. Hade vi duschat mera så skulle tempen i tanken sjunkit och utbytet blivit bättre. Jag hoppas såklart att överkapacitet nu ger några dagar extra med ren solvärme på vår och höst.

Strikt ekonomiskt är det än så länge svårt att räkna hem solfångarna. Det behövs alltid något mera för att klara vintervärmen och då väljer man så billigt som möjligt även där. Solen ersätter då billig (förhoppningsvis) energi med ännu billigare. Jag ser det som en pensionsförsäkring och en försäkring mot idiothöjda elpriser som mycket väl kan komma. Ved och sol är en bra kombination för många. Pellets och sol är också en kanonkombo enligt många men jag har ingen egen erfarenhet av det. Med en ack-tank som hjärta i ditt värmesystem kan du bygga ut och koppla till efterhand som priser och behov ändras framöver. Mycket bra tycker iallafall jag.

Sol och FVP var jag inne på ett tag men det är inte nån jättebra kombo. Huvudanledningen är att FVP inte ger alls bra utbyte på vintern när även solen går på lågvarv. Normala FVP ser jag som ett sätt att minska förlusten genom ventilationen vilket är nödvändigt om man vill minska elnotan. Men de ger inget/mycket begränsat nettotilskott på vintern. Vi har valt FTX-vent istället.

Lite bilder mm om anläggningen:
http://villasjostrom.bloggagratis.se/2008/07/09/820969-det-tar-lite-plats/
http://villasjostrom.bloggagratis.se/2008/07/06/815250-en-vecka-242-kwh/
 
Hej,

Tackar för inlägg! Jag har ännu inte installerat Solvärme men börjar bli klar med mycket annat i huset så nu börjar tankarna på solpaneler vakna till liv igen. Jag har ju som sagt en Nibe 360P Frånluftsvärmepump installerad och en vedeldad kamin(fristående, mest för myseldning). Enligt Nibes dockningsskiss ska man kopplas in solvärmen till en Ack-tank och sen mha den förvärma vattnet innan det går in i Frånluftsvärmepumpen. Vad är för och nackdelarna med en sån lösning? Har ni andra förslag?

Mvh

Håkan
www.walltorp.net
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.