hej jag har länge följt forumet och lärt mig mycket om olika värmesystem, särskilt användbart var den långa utläggningen om det perfekta vedeldning systemet. Men även debatterna om storleken på acctankarna.

Tyvärr var det inte planerat för det ultimata vedsystemet då huset byggdes så det nya värmesystemet fick bli lite av en kompromiss, och nu efter flera års jagande av rörmokare har vi äntligen fått igång vårt värmesystem. Det består av tre acv tankar en teknik med sol och tappvatten slingor och två slav tankas allt är parallellt kopplat mot vedpannan Vedolux 35.

Solen har lyst fint några dagar och laddar in varmt vatten40-70 grader i tankarna, men det finns ingen skiktning i tekniktanken och värmen cirkulerar bakvägen genom stigaren till vedpannan som blir nästan lika varm som tekniktanken. Sen under natten så fungerar pannan som ett element och kyler effektivt av tekniktanken ,ed självcirkulation.

Var kan felet mest troligt ligga? Enligt rörelsen som kopplade får man acceptera viss cirkulation men som det är nu kommer vi inte kunna nyttja värmen från solen mer än under mitt i sommaren och då faller hela finessen med ett ved sol system.

Jag har några gissningar om var felet kan ligga
1 något felkopplat missat en backventil någonstans eller liknande
2 något fel på laddomaten, borde inte den stänga så inte kallt vatten cirkulerar in i en kall panna

Någon som Sitter på en bra förklaring och alternativ på lösningar, eller bara argument till rörmokaren .
Tack.
 
R
Var sitter shunten för värmen , på pannan eller tanken , det är självcirk om pannan
går direkt till tanka/ar med rör ( kanske sitter även en laddomat där .
För att hindra självcirk sätt en backventil på laddningsröret från pannan .
Helst i närheten av tanken eller mitt på röret , det finns säkert plats för att skära in en
 
R rävlyan skrev:
Var sitter shunten för värmen , på pannan eller tanken , det är självcirk om pannan
går direkt till tanka/ar med rör ( kanske sitter även en laddomat där .
För att hindra självcirk sätt en backventil på laddningsröret från pannan .
Helst i närheten av tanken eller mitt på röret , det finns säkert plats för att skära in en
Shunten för radiatorslingan sitter på rören från tekniktanken den är stängd nu då det inte behövs nån värme till huset än. Laddomaten sitter vid pannan och skapar förbindelse mellan stigare och retur till från tanken. Borde inte laddomaten hindra cirkulation mellan panna och tank då inte pannan används? Tror min kallas laddomaten 21 en grön pump med svart gods och rejäla mässings kopplingar.

Menar du att en backventil ska sitta på stigaren direkt ut från pannan innan förgreningen ner till laddomaten eller efter den närmare tanken?
 
R
Mellan tank och det rör som kommer från pannan och efter T -stycket som går ner
till laddomaten , blir det stopp där kan det inte bli självcirk
Det ska sitta en klaffventil i laddomaten som ska förhindra att returen till pannan
blir för kall genom att blanda in hetvatten och förhindra självcirk till viss i tanken
 
  • Schematisk illustration av uppvärmningssystem med markeringar som visar flödesriktningarna för varmt och kallt vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har monterat en manuell ventil där returen går in i laddomaten för att undvika självcirkulation mellan tank och vedpanna i mitt sol-ved system. Ventilen är monterad längst ner till höger i föregående inlägg. Ventilen är ständigt öppen när jag eldar varje dag. När eldningsintervallen ökar till varannan eller var 3:e dag stänger jag ventilen dagen efter jag eldat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.