Håller på att bygga/renovera ett sommarhus på Gotland. Har ett ganska flackt pulpettak på en väldigt solig plats.
Taket är stort, ca 130m2 och syns inte från något håll...

Vill gärna utnyttja detta (ekologiskt & ekonomiskt).
Framför allt undrar jag om någon har erfarenhet av att värma upp vatten till varmvattenberedaren i slingor på taket.
Hur är det med solfångare till elförbrukning?
Kan ju egentligen fylla hela taket med fångare...
Vet någon om man kan hitta en lathund för hur mycket el solfångare genererar per m2?

Tacksam för all hjälp!
 
solceller ger 100-150watt i bästa fall. Solfångare för varmvatten upp till ca 700-800watt/kvm
 
exerg skrev:
solceller ger 100-150watt i bästa fall. Solfångare för varmvatten upp till ca 700-800watt/kvm
Solceller för el ger ca 100-120 kWh/m2 och år om verkningsgraden på modulerna är 12-14%. SunPower är de kommersiella moduler som har högst verkningsgrad, 19,3%. Då lär man komma upp i ca 170 kWh/m2 och år.

Plana solfångare för varmvatten ger ca 400 kWh/m2 och år. De högre värdena som exerg anger gäller enbart nettoytan för vakuumrören för vakuumrörsolfångare. Räknar man på den verkliga bruttoytan blir det i bästa fall lite bättre än de plana solfångarna, men det finns även de som är sämre bruttovärden än de bästa plana solfångarna.
 
BengtS skrev:
Plana solfångare för varmvatten ger ca 400 kWh/m2 och år.
Mina plana solfångare, Lesol 5AR, ger mer än ca 400 kWh/m².

Enligt SP:s tabeller ligger de på 509 kWh/m² och år.
 
Roli, är du nöjd med dina LESOL?
Har du en LESOL varmvattenberedare också?

A06
 
roli skrev:
Mina plana solfångare, Lesol 5AR, ger mer än ca 400 kWh/m².

Enligt SP:s tabeller ligger de på 509 kWh/m² och år.
509 kWh/m2 och år för LESOL 5AR är för referensarean, dvs enbart den glasade ytan, vilket är ett märkligt mått tycker jag, speciellt när det gäller vakuumrörsolfångare. Sätter man upp en modul vill man rimligen veta modulens hela yta för att veta om man har plats med modulerna och inte bara arean på den glasade ytan. Räknar du på hela modulens area för LESOL 5AR blir det 448 kWh/m2 och år.

Vi har själva Svesol Premium AR solfångare som ger 524 kWh/m2 och år för referensarean och 483 kWh/m2 år för hela modulen.

MEN, dessa värden ska man bara se som maximalt möjliga om man inte har några förluster i systemet. I praktiken ger dina ledningar och ackumulatortank värmeförluster. Vi har ackumulatortanken i groventrén och där blir det på sommaren varmare än i resten av huset. Andra orsaker till avvikelser från de maximala värdena är att sommartid kan din ackumulatortank bli full och då kan du inte tillgodogöra dig all energi från solfångarna. Hemma hos oss händer detta inte så många dagar per år. En snöig vinter som denna ger snötäckning en del förluster också.

Jag tror därför att ca 400 kWh/m2 och år, räknat på hela modularean är ett någorlunda rimligt, praktiskt värde för plana solfångare.

Vi har för övrigt 10 m2 solfångare, 750 liter ackumulatortank på två vuxna och detta system har fungerat utmärkt sedan vi flyttade in i huset oktober 2006. Det enda jag behövt göra är att lufta systemet och fylla på vätska ett par gånger.
 
a06 skrev:
Roli, är du nöjd med dina LESOL?
Har du en LESOL varmvattenberedare också?

A06
Jag är nöjd med mina Lesol solfångare. Har 7 stycken som värmer mina acktank på 1800 liter.

Har ingen varmvattenberedare från Lesol utan en special anpassad acktank från Götlind svets. Tanken har fyra kamrörsslingor, 2 stycken för varmvatten och 2 stycken för solfångarsystemet.

Slingorna till solfångarna är placerade högt och lågt i tanken. Detta för att kunna få ut bra med VV i den stora acktanken. Utan dubbla slingor så sklulle den bli "seg" att värma upp med hjälp av en enda slinga. Denna funktion fungerar vår och höst. Medans sommartid håller tanken en hög temp i den övre delen så då laddas det endast via den nedre slingan. Solfångarna är så pass effektiva att de några gånger per år kör upp tanken i en temperatur på minst 95 i hela tanken. Efter att ha fått solfångarvätska på golvet efter det att säkerhetsventilen har löst ut. Så har jag monterat en SYR-ventil som "dumpar" varmvatten när tanken når 95 grader i botten.
 
roli skrev:
Efter att ha fått solfångarvätska på golvet efter det att säkerhetsventilen har löst ut. Så har jag monterat en SYR-ventil som "dumpar" varmvatten när tanken når 95 grader i botten.
I vårt Swesol-system ställer man in vid vilken temperatur i ackumulatortanken man vill att cirkulationspumpen ska stanna när tanken blir full. Tror att jag ställde in den temperaturen på 92 grader. Vi behöver alltså inte dumpa något varmvatten.

Vår SVESOL 750 DL ackumulatortank på 750 liter har två varmvattenslingor á 12 meter och en solvärmeslinga á 12 meter, se http://www.solentek.se/system/visa.asp?HID=993&FID=923&HSID=17953&ActMenu=18503

En sak som jag gömde skriva tidigare angående hur mycket energi man får ut är att maxvärdena gäller för optimal orientering, dvs rakt mot söder, ca 30-50 graders lutning och ingen skuggning. Vi har lite skuggning morgon och kväll, vilket gör att vi får lite mindre värmeproduktion jämfört med utan skuggningen.
 
Kolla noga när det gäller m2 för olika fabrikat anger m2 på olika sätt.
 
BengtS skrev:
I vårt Swesol-system ställer man in vid vilken temperatur i ackumulatortanken man vill att cirkulationspumpen ska stanna när tanken blir full. Tror att jag ställde in den temperaturen på 92 grader. Vi behöver alltså inte dumpa något varmvatten.
Så hade jag det också när jag startade upp min anläggning. Men solen slutar ju inte att lysa när styrningen stängde av pumpen när acken nått den inställda temperaturen. Utan den fortsätter att lysa och temperaturen ökar i solfångaren, till slut blir den så höga att vätskan börjar koka trots trycksatt system. Mitt system var uppe i över 178° (i solfångarna) när trycket steg över säkerhetsventilens öppningstryck (9 bar). Och att fylla solfångarna några gånger per säsong pga att säkerhetsventilen tömt systemet vill jag inte göra. Därför monterade jag en SYR-ventil som tömmer VV när hela acktanken är över 95°. Detta fungerar mycket bättre för mig med plana solfångare som har lätt att gå i kok om man stänger av c-pumpen när solen lyser.
 
roli skrev:
Utan den fortsätter att lysa och temperaturen ökar i solfångaren, till slut blir den så höga att vätskan börjar koka trots trycksatt system. Mitt system var uppe i över 178° (i solfångarna) när trycket steg över säkerhetsventilens öppningstryck (9 bar). Och att fylla solfångarna några gånger per säsong pga att säkerhetsventilen tömt systemet vill jag inte göra.
Även hos oss blir det varmt i solfångarna (runt 150° om jag minns rätt) när ackumulatortanken blivit full, vilket händer några gånger per sommar. Men vi har inget som helst problem med att säkerhetsventilens löser ut. Antar att expansionskärlet tar hand om volymförändringen. Undrans varför det fungerade annorlunda i ditt system?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.