Hej. Har någon tips på solsegel med bra kvalitet?
Jag har varit inne på segeltak.com och ett 4,5x6m skulle gå lös på ca 14000kr. Skulle vara trevligt att komma under det, men ändå få lite bättre kvalitet än IKEA eller dylika segel. Främst avsett för skugga. Alla tips mottages varmt!
 
  • Gilla
rasse123
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur kvaliteten på solsegel som säljs i ”vanliga ” äffärer är.
Men om du kan få tag på ett riktigt segel så är det nog bäst.
Jag har ett gammalt storsegel o det håller. De är ju gjorda för att hålla.
Har du tur eller känner någon som seglar kan du säkert få ett gratis.
 
Jag måttbeställde 2 tak från Kinnevikens segelmakeri i Lidköping. Det fungerade utmärkt med fin service till marknadsmässigt pris. Det är riktig segelduk - jag har dem uppe även när det småregnar varma, mysiga sommarkvällar.
 
Redigerat:
Jag köpte en vävd modell av märket sekey från Amazon tidigare i sommar. 4*5m för ca 800kr vill jag minnas, dessvärre inte regnsäker, har inte blåst sönder än :D
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag köpte en vävd modell av märket sekey från Amazon tidigare i sommar. 4*5m för ca 800kr vill jag minnas, dessvärre inte regnsäker, har inte blåst sönder än :D
Jag tänker att det är ett sånt man inte vill ha, för att det "känns" billigt. Om du försöker se det lite objektivt, hur upplever du seglet? Lite mer än att det inte blåst sönder än :)

yonna yonna skrev:
Jag måttbeställde 2 tak från Kinnevikens segelmakeri i Lidköping. Det fungerade utmärkt med fin service till marknadsmässigt pris. Det är riktig segelduk - jag har dem uppe även när det småregnar varma, mysiga sommarkvällar.
Det är dessa jag kollat på. Hade det inte varit för priset hade jag beställt direkt. Varför ville du ha segelduk istället för andra vävar? Gjorde du någon sådan research?
 
S Sarlac skrev:
Jag tänker att det är ett sånt man inte vill ha, för att det "känns" billigt. Om du försöker se det lite objektivt, hur upplever du seglet? Lite mer än att det inte blåst sönder än :)
Tycker inte det ser speciellt billigt ut, känns förhållandevis rejält.
Och att den hållt genom de ganska rejäla vindarna vi får från och till ser jag som ett plus.
Sen tänkte jag att 800kr kan det vara värt att prova med, för alternativet är betydligt dyrare.

Trädgård med blomstrande buskar framför ett rött tegelhus med en robust markis som stått emot kraftiga vindar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S Sarlac skrev:
Det är dessa jag kollat på. Hade det inte varit för priset hade jag beställt direkt. Varför ville du ha segelduk istället för andra vävar? Gjorde du någon sådan research?
Huset ritades med riktig segelduk och beställdes av lokal segelduksmakare. Segelduken höll i många många år och satt uppe mars/april till september/oktober. När de var utslitna sydde jag själv nya men av sämre tygkvalitet och dessa höll en dryg säsong. Om man räknar på 12 år blir det inte så dyrt! Dessutom blir det snyggare med högsta dukkvalitet. Kinneviken håller högsta kvalitet och prismässigt betydligt lägre än jag tidigare betalat. Men jag bor havsnära med rejäla vindar.
 
Och bara för att jag skrev att vårt solsegel kändes rejält så fick vi en rejäl hagelskur inatt vilket dessvärre har tänjt ut seglet något på mitten :cry:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och bara för att jag skrev att vårt solsegel kändes rejält så fick vi en rejäl hagelskur inatt vilket dessvärre har tänjt ut seglet något på mitten :cry:
Så tråkigt, men att det inte är världens tåligaste för under 1000 spänn får man ju räkna med. Tråkigt om det blev så förstört att det inte går att leva med :(
 
S Sarlac skrev:
Så tråkigt, men att det inte är världens tåligaste för under 1000 spänn får man ju räkna med. Tråkigt om det blev så förstört att det inte går att leva med :(
Helt förstört är det som tur inte, har bara tappat sitt spända utseende.
Ska se om det blir bättre av att dra åt det hela lite till, annars skulle jag kunna dra några stödlinor under den så att man inte får den i skallen :D
Kollade upp priset, 680kr betalade jag.

Edit:
Spände stolpar och duk, kan ana att den är lite slappare på mitten.
 
Redigerat:
Man får räkna med att det blir mage på även dyrare kvaliteer om det inte finns avrinning eller möjlighet till att dra in seglet.
 
  • Gilla
Sarlac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.