Har börjat titta på ett roligt alternativ till solpaneler nämligen solparaboler.
solar-systems-white-cliffs.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har för avsikt att utföra ett experiment med en gammal parabol och lite mylartejp. Om intresse finns så kan jag posta ev. resultat. Men nu till min fråga, i min efterforskning så kom jag över ett klipp där en man påstod att han kokade upp 2 gallons (7,5 liter vatten) på 2 minuter med hjälp av sin 8 feet (180cm) solparabol. Hur räknar jag ut effekten på denna enhet? Må det vara att det är kväll och det sätter stopp för mina matematiska kunskaper.

1,16W/h = 1 liter 1 C Känner jag, tack vare detta forum, till och vill nu ha hjälp att räkna "baklänges" för att få ut effekten i parabolen.

P.S Har någon här provat på denna sort av solfångare? D.S
 
  • Gilla
KjellT
  • Laddar…
För att det ska fungera optimalt måste väl parabolen följa solen rätt så hyfsat bra? Om jag minns rätt från plugget så har jag för mig att, när det kommer till att ta emot radiovågor, ju större parabol destå högre krav på precision när man riktade in den. Det samma borde väl gälla för solstrålar? Rolig idé, men lite svårt att omsätta i praktiken för en normal svensson.. Ser framemot rapporter från dina experiment :D
 
Imorgon eller på söndag dyker parabolerna upp. Jag har för avsikt att pröva två olika reflektorer, ena är glasmosaik och andra är vanlig aluminiumtejp. Sedan har vi kollektorn, jag har ett gammalt cellpaket som jag täcker med en plåt för att kunna samla värmen bättre och inte smälta sönder flänsarna. Jag funderar också på att använda mig av kopparpasta för att öka överföringen från plåten till cellpaketet.
 
Kan ju vara bra på att grilla korv med!

1m2 = 1000w * 50% verkningsgrad = 500w i bästa fall, tar inte så lång stund att få korven varm :)
 
Kul grjej och då jag har motor på min 1.8m går det ju att följa solen. Måste bara fixa så jag kan flytta den i höjdled oxå med årstiderna. Och 1.8m ger ju 0.9^2*3.14 ca 2.5 kvm.
 
Vi reste runt i Tibet för några år sedan och där hade de flesta hushåll en sådan solfångare utanför bostaden. De användes för att koka vatten med eftersom elektricitet inte fanns (jo, en del hade solceller också). De flesta hängde bara en kaffepanna eller kastrull i mitten av parabolen och kokade maten däri.

Jag kan tänka mig att både solfångarparaboler och solceller fungerade extra bra i tibet. Solen är väldigt stark på 4-5 tusen meters höjd. Jag gissar att man inte får samma effekt i Sverige.
 
Kokpunkten för vatten på hög höjd, exempelvis i Tibet torde vara närmre 90 än 100 grader C.

/David
 
Dessutom ligger ju Tibet lite längre söder ut än Sverige, ungefär i höjd med Medelhavet så dom har en betydligt bättre vinkel mot solen och kortare väg för ljuset genom atmosfären.
 
Ja precis, det finns ställen i världen där en solparabol är mer effektivt än i Sverige. Men det ska ändå bli väldigt intressant att höra hur Vandogen kan använda sina paraboler! Jag ser fram mot lite bilder och en rapport. :)
 
Härlig idé :)
Lägg upp bilder och info när du kommer så långt...

Lägger upp en bild på en XXL modell av samma sak..
images
 
Mr_Hope skrev:
KOlla in denna då lite ballt hembygge
[länk]
En sån kan nog elda ner hela kvarteret på några dagar....;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.