Hej,
Planerar att bygga en bod i förlängning av vårt garage. Garagetaket (ena sidan mot söder) är ca 9x2,7 meter och bodens tak blir då ca 8x2,7 meter.

De solpaneler jag tittat på än så länge verkar ha måtten 1,7x1 meter, vilket gör att jag bara får plats med en rad.. Finns det paneler som är typ 2,5 meter höga? Och inte dubbelt så dyra?

//WSP
 
W wsp skrev:
Hej,
Planerar att bygga en bod i förlängning av vårt garage. Garagetaket (ena sidan mot söder) är ca 9x2,7 meter och bodens tak blir då ca 8x2,7 meter.

De solpaneler jag tittat på än så länge verkar ha måtten 1,7x1 meter, vilket gör att jag bara får plats med en rad.. Finns det paneler som är typ 2,5 meter höga? Och inte dubbelt så dyra?

//WSP
1,7x1m har blivit en slags defactostandard men det finns paneler som är 2x1m som ger runt 450-460Wp om man letar runt lite.
 
Det finns lite olika mått, dessutom kan du lägga panelerna ner och på så sätt maximera ytan
 
Den installation man bör gå mot är nog en enradig 2x1m lösning. Om boden förlänger sömlöst så kommer du kunna sätta 16st paneler i 2 strängar. Med 450Wp per panel så blir det ca 7kWp. Jag tror inte man hittar så mycket bättre täckning av ytan. Och även om de täcker bättre så kanske de inte är lika effektiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.