Hej! Vill placera solceller längs ett staket typ gunnebostängsel. Är det någon här som provat? Solfirmorna vill inte göra något som går utanför deras komfortzon :)

Har sett exempel på bullerplank med solpaneler så det bör gå. Tips?

Bifacial paneler skulle göra det mer ekonomiskt tänker jag.

/Fredrik
 
  • Solpaneler monterade på röda stolpar längs ett staket i landskapsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte haft några problem att ta mig an det jobbet :cool:

Det är dock viktigt att stolparna är rejält förankrade för att stå emot vindlaster, jag hade nog själv satt snedsträvor bakom för extra stabilitet. Kanske inte går så bra ihop med ditt Gunnebostängsel dock?
Man måste fundera lite kring panelinfästningen, beroende på om du ska ha stående eller liggande paneler.

Tänkte du göra ställningen själv eller vill du leja bort hela arbetet?
 
Inga trästolpar då, dom ruttnar i botten, metallstolpar ( vinkeljärn galvade bäst ) ingjutna i en betongstolpe so sitter djupt. Sen tvärslag uppe och nere. för att kunna fästa panelerna. Klart har du redan nu ett stängsel så blir det att göra om en del. Du får tänka lite om hur du ska göra, går att chansa på att det håller ett tag. Panelerna är täta och vinden kommer att trycka på det hela rätt kraftigt.
 
F Fredriklindgren skrev:
Hej! Vill placera solceller längs ett staket typ gunnebostängsel. Är det någon här som provat? Solfirmorna vill inte göra något som går utanför deras komfortzon :)

Har sett exempel på bullerplank med solpaneler så det bör gå. Tips?

Bifacial paneler skulle göra det mer ekonomiskt tänker jag.

/Fredrik
Varför 90° vinkel på panelerna?
 
F fribygg skrev:
Varför 90° vinkel på panelerna?
Nog för att det inte ser bra ut med ett staket/plankt som lutar inåt , bäst då med en eget montage som är på annan plats. Allt är beroende på plats, kan vara en tomt som liknar ett frimärke i storlek.
 
D deBrissac skrev:
Jag hade inte haft några problem att ta mig an det jobbet :cool:

Det är dock viktigt att stolparna är rejält förankrade för att stå emot vindlaster, jag hade nog själv satt snedsträvor bakom för extra stabilitet. Kanske inte går så bra ihop med ditt Gunnebostängsel dock?
Man måste fundera lite kring panelinfästningen, beroende på om du ska ha stående eller liggande paneler.

Tänkte du göra ställningen själv eller vill du leja bort hela arbetet?
Hade tänkt ta hjälp men om inte så gör jag gärna själv. Stängslet är 1m högt så liggande var vad jag tänkt. 90 grader gör ju att jag får lika mycket på morgonen som på kvällen om man väljer panel som tar upp till 90 procent från baksidan.
 
F fribygg skrev:
Varför 90° vinkel på panelerna?
90 grader gör ju att jag får lika mycket på morgonen som på kvällen om man väljer panel som tar upp till 90 procent från baksidan. Sen är det ju snyggare som staket.
 
Jag hade gjutit ned fyrkantsprofiler i stål på exakta avstånd, förbundit dem uppe och nere med ytterligare en profil, och därefter hängt in panelerna mellan. En meter högt är inte ett enormt vindfång.
Se till att ha lite distans runt panelerna för expansion av metallen, kanske en gummiupphängning för att slippa vibrationer.

Jag betvivlar att du bor i närheten av mig, annars hade det varit ett intressant projekt.
Jag har byggt mina egna markanläggningar, visserligen i tryckimpregnerat, men om de ska göras om någon dag blir det i stål.
 
Krävs det inte bygglov? Det blir väl som att betrakta ett plank/mur.
 
D deBrissac skrev:
Jag hade gjutit ned fyrkantsprofiler i stål på exakta avstånd, förbundit dem uppe och nere med ytterligare en profil, och därefter hängt in panelerna mellan. En meter högt är inte ett enormt vindfång.
Se till att ha lite distans runt panelerna för expansion av metallen, kanske en gummiupphängning för att slippa vibrationer.

Jag betvivlar att du bor i närheten av mig, annars hade det varit ett intressant projekt.
Jag har byggt mina egna markanläggningar, visserligen i tryckimpregnerat, men om de ska göras om någon dag blir det i stål.
Låter ju intressant. har du några ideer var man köper dessa, eller måste man specialtillverka?

Uppsala är ju lite långt från skåne! Har du någon bild på dina konstruktioner?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Krävs det inte bygglov? Det blir väl som att betrakta ett plank/mur.
Det blir ju nästa problem, men vad jag förstår så får man sätta upp staket upp till 1,8 m utan bygglov, men plank är värre, och det avgörs av höjden och hur långt det är till tomtgränsen.
 
U
F Fredriklindgren skrev:
Det blir ju nästa problem, men vad jag förstår så får man sätta upp staket upp till 1,8 m utan bygglov, men plank är värre, och det avgörs av höjden och hur långt det är till tomtgränsen.
det beror på kommun, vi har 1.2m Max höjd vid tomtgräns och 1.8m i närhet av uteplats/byggnad
 
Blir det inte slitage på panelerna av vind som bär med sig små gruspartiklar?
 
F Fredriklindgren skrev:
Det blir ju nästa problem, men vad jag förstår så får man sätta upp staket upp till 1,8 m utan bygglov, men plank är värre, och det avgörs av höjden och hur långt det är till tomtgränsen.
Det är även särskilda regler för solceller, så även om du får sätta upp ett plank så är det inte säkert att du får klä det med solceller utan bygglov. Du bör nog kolla med kommunen innan du sätter spaden i marken.
 
oshu oshu skrev:
Blir det inte slitage på panelerna av vind som bär med sig små gruspartiklar?
Det borde väl inte bli värre än solpaneler liggande (i vinkel) på mark? Staketet är inte längs en väg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.