Jag funderar på vad jag behöver för att koppla en ac direkt på en solpanel. Så den kan gå gratis på soliga dagar. Jag tänker att jag måste ha några bilbatteri som laddas av solpanel sedan en inverter som gör om 12v till 220 som ja kan driva en aircondition med. Borde fungera. Hur många batteri behövs någon som vet?
 
L Larsarve skrev:
Jag funderar på vad jag behöver för att koppla en ac direkt på en solpanel. Så den kan gå gratis på soliga dagar. Jag tänker att jag måste ha några bilbatteri som laddas av solpanel sedan en inverter som gör om 12v till 220 som ja kan driva en aircondition med. Borde fungera. Hur många batteri behövs någon som vet?
Ok. Värst vad du har pengar. :cool: Du får börja med att bestämma dig för vad du ska ha för kylaggregat. Sedan kommer uträkningen om hur många paneler du behöver och övrig utrustning. VICTRON ENERGY har de lösningar du behöver. Vore det inte bättre att skaffa en vanlig solanläggning och kylmaskin. Eller är det en offgrid lösning som är det enda som fungerar. Då kan du ju få el till mer än tänkt kylmaskin. Räkna med en ganska stor sedelbunt för att få det här projektet att fungera i praktiken. Kanske 200000+ Innan du är färdig. Men visst, kör iland:p
 
Det enda som talar för vettet i planen är att solen troligen skiner när kylan behövs.

Annars är den klassiska off grid lösningen att gräva ner ventilationsrör frostfritt och dra in jordkyld luft i huset med en datorfläkt. Effektbehovet till en sådan anläggning är nästan ingenting.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Ajsomfan och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det enda som talar för vettet i planen är att solen troligen skiner när kylan behövs.

Annars är den klassiska off grid lösningen att gräva ner ventilationsrör frostfritt och dra in jordkyld luft i huset med en datorfläkt. Effektbehovet till en sådan anläggning är nästan ingenting.

Mvh Findus
Ja det är den billiga lösningen.
Jag var faktiskt med och byggde upp en bra offgrid anläggning på en ö. Fastighetsägaren hade fått en offert på 1.4 miljoner för nätanslutning han tyckte det var en nolla för mycket :cool: ha ha. Så vi fick tillgång till 400 000 kr att skapa något bra för. Det blev en i mina ögon bra anläggning inkl en dieselaggregat på 20 kVA , om han nu ville åka till ön på vintern. Detta var 3 år sedan, så priserna har nog gått upp lite, men ändå.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.