Vi har idag ett 12V solelsystem vid sommarstugan (nyligen ärvd). 2x45 W paneler och 2x75 Ah batterier. Ganska litet system, men funkar bra till TV och ett 20-tal ljuspunkter. Solpaneler och regulator är närmare 25 år gamla, batterierna säkert 10 år. Systemet har varit driftsäkert genom åren.
Nu är jag inne på att utöka kapaciteten för kylskåp, robotklippare och kanske nåt mer praktiskt som höjer bekvämligheten för familjen vid stugan.
Vad har ni vid era stugor kopplade till era solpaneler som höjer trivsel och komfort? Jag vill göra det trivsamt för alla i familjen, själv är jag uppväxt där och van vid det enkla.

Nu till ursprungsfrågan. Ska jag komplettera systemet med fler paneler, mer batterier och större regulator eller bygga ett nytt separat system för dom nya stora konsumenterna? Dessa blir nog mest i köksänden på huset och dagens system utgår från andra änden av huset.

Tacksam för tips och råd!
 
Än hur du gör så blanda inte nya batterier med de gamla, det kommer snabbt att förstöra de nya batterierna. Eftersom befintliga batterier och kanske även regulator borde börja närma sig sista förbrukningsdag kan det vara idé att satsa på ett helt nytt system och bara ha kvar solpanelerna från det gamla. Annars blir det till att ha två separata system.
Fundera även på att ha 24/48 V för att få ned förluster och få ned strömstyrkan om du kommer att ha några större förbrukare i systemet. Sedan är frågan om du kommer att ha någon omformare till växelström för att driva ev. vattenpump och kylskåp mm. Men då drar det iväg lite mer i pris också. Gäller att hitta rätt balans mellan komfort och enkelhet.

Skall själv sätta upp ett 24V-system i sommarstugan i sommar, med ung 1000 W solpaneler och omformare till växelström som klarar 3000 W kontinuerligt för att klara alla förbrukare med marginal.

Lycka till!
 
Tack för tipsen klos. Bra att veta att jag inte ska blanda ihop nya och gamla batterier.
Det är sannolikt vettigt att satsa på 24/48 V med dina argument.
Vad har du för förbrukare till växelriktare? Har du bestämt vilken leverantör av systemet du ska köpa från? 1000W blir ett rejält system, hur mycket batterikapacitet ska du komplettera med?

klos skrev:
Än hur du gör så blanda inte nya batterier med de gamla, det kommer snabbt att förstöra de nya batterierna. Eftersom befintliga batterier och kanske även regulator borde börja närma sig sista förbrukningsdag kan det vara idé att satsa på ett helt nytt system och bara ha kvar solpanelerna från det gamla. Annars blir det till att ha två separata system.
Fundera även på att ha 24/48 V för att få ned förluster och få ned strömstyrkan om du kommer att ha några större förbrukare i systemet. Sedan är frågan om du kommer att ha någon omformare till växelström för att driva ev. vattenpump och kylskåp mm. Men då drar det iväg lite mer i pris också. Gäller att hitta rätt balans mellan komfort och enkelhet.

Skall själv sätta upp ett 24V-system i sommarstugan i sommar, med ung 1000 W solpaneler och omformare till växelström som klarar 3000 W kontinuerligt för att klara alla förbrukare med marginal.

Lycka till!
 
Det som kommer förbruka mest (tror jag!) är kylskåp, vattenpump och möjligtvis belysning beroende på hur mycket vi vill ha och hur mycket vi är där under den mörkare årstiden. Tillkommer laptops, laddning av elprylar mm. Sedan skall det funka att ha mikro, vedklyv, elverktyg mm men de används inte ofta eller så korta stunder att totalt så drar de inte mycket.
Men kylskåp (vanligt med kompressor men energiklass A+++), vattenpump och vedklyv kräver ju mycket ström i startögonblicket så det gör att jag satsat på en rätt rejäl omformare (Outback VFX3024). Den klarar drygt 5000W under några sekunder.

Batterierna är 8 st AGM batterier på 140Ah dvs totalt 1120 Ah (12V) eller då 560 Ah 24V.
Hela klabbet gick lös på ung 75.000:- utan installationskostnader men alternativet att dra in el ligger på 500-600.000:- hos oss. I det ingick förresten att omformaren är färdiginstallerad från fabrik i Outbacks FlexWare-lösning med laddningsregulator, kontrollpanel, överspänningsskydd mm. Tanken är att spara in den extrakostnaden på en enklare installation.
Som sagt en rätt kraftig installation men tanken är att kunna bo där i lite längre perioder och med bra komfort.
 
  • Gilla
Martinsson
  • Laddar…
Har förresten ett bensin-elverk för att ladda batterierna om det skulle behövas eller för nån tyngre förbrukare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.