Hej!

Jag är på landet nu och har precis insett något skumt med solpanelen eller regulatorn.

Panelen är en 120w drygt 10 år gammal. Regulatorn har samma ålder. Märket Genio.

På morgonen och kvällen när panelen inte får direkt sol får jag ut drygt en ampere. När solen gassar på vid 12 och lyser rätt mot panelen får jag inte ut nåt enligt regulatorns display. När solen går i moln får jag ut en del igen.

Någon som har koll på hur detta kan ske?
 
Kanske regulatorn stänger av vid "för hög" effekt?

Pröva med att täcka över en del av panelen mitt på dagen.
 
Överspänning? Om batterierna är nära fulladdade kan det om det är en enkel regulator bli för hög spänning så att den slår av även om batterierna inte är helt fulla.
 
Lösningen på felet var tydligen att det inte var något fel.

Det visade sig att batteriet var fullt nu efter vintern eftersom jag laddat det så bra innan jag tog det till stugan.

Regulatorn visar tydligen inte vad panelen kan få ut hela tiden om batteriet är fullt eller nära fullt. När jag däremot drog på alla laster samtidigt (vilket i nuläget bara är kring 20 watt), då började regulatorn öka och drog upp i 6 ampere.

Lustigt, jag trodde Genio/Naps-regulatorn visade vad solpanelen kunde ge för ögonblicket, oavsett batteriets skick.

Givetvis sammanföll själva "problemet" med att jag på morgonen fick någon ampere från panelen då batteriet förbrukats en gnutta under natten. Kring lunch var det fullt igen, vilket gjorde att regulatorn visade 0,0 eller 0,1 ampere fast solen sken så det sjöng om det.

Om jag förstått det här rätt måste jag alltså koppla på en last kring 120 watt för att få möjlighet att se vad solpanelen kan ge mig som mest en solig dag, alternativt ladda ur batteriet en del.

Kan också nämna att jag fått överspänningsfel på regulatordisplayen idag. Kod 35.

Jag har tidigare kollat alla kopplingar och dragit ut de flesta kablar och kopplat om för att se att allt är ok. Verkar kunna hända lite då och då när batteriet är fullt. Jag kanske ska ställa in regulatorn på att det är ett 100 ah batteri inkopplat istället för 110 ah som det egentligen är...?
 
Redigerat:
Det finns olika sorters regulator. Den enklaste är egentligen ingen regulator. Den har som enda uppgift att koppla från solpanelen för att undvika överspänning. Överspänning uppstår då panelen levererar mer än batteriet kan svälja. Det inträffar förutom vid fulladdat batteri när batteriet är nära fulladdat och solen lyser kraftigt. Eller när en för stor panel kopplas till batteriet.

De bättre varianterna kan verkligen reglera spänningen och ladda batteriet mindre än vad solpanelen förmår leverera. I fallet helt fulladdat batteri kommer alla regulatorer att leverera noll i ström oavsett hur mycket solen skiner.
 
Jag instämmer. Problemet i det här fallet är att manualen informerar om vad alla siffror i regulatorns display visar och manualen vilseleder lite. Den sifrra som jag hela tiden stirrat mig blind på är enligt manualen solpanelsströmmen. Det finns även en siffra som visar vilken ampere som går till lasterna och hur mycket som batteriet får (manualen visar strömriktningen).

Jag trodde alltså att den siffra som skulle visa solpanelsströmmen ainformera mig om hur mycket krut panelen gav, oavsett batteriets laddning. Jag drar genio.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
med en bild från manualen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.