Har en fråga om solpaneler på tegeltak, Vittinge, 2kupigt.
Taket är omlagt 2015 men teglet är från 1951. Alla pannor är borstade och kontrollknackade, endast 10 procent är fabriksnytt i samband med omläggningen (ny läkt, ny papp, ny asfalt, ny spont i vissa fall).

Flera entreprenörer har uttryckt oro, uppfattar taket som gammalt.

FRÅGA: ni som lagt solpaneler på tegeltak, isht på gamla pannor, vad har ni för erfarenheter?
Att enstaka pannor går sönder kan jag förstå, kan ersättas med fabriksnya, men större förstörelse är inte ok.
Går pannor sönder vid panelmontage? Personalen är skicklig på solpaneler men är ju sällan takläggare.

Vad säger ni i gruppen?
 
Ännu så finns det väl inte klarlagt hur länge en riktigt tegelpanna håller. Vissa säger 100 år andra säger flera hundra år. Så länge man ser till att inte mossa/lavar och annat får fäste.

Själv har jag betongpannor från -92 och bytte papp/läkt 2020 och la paneler på det 2021. Bytte nog 25 pannor på de 75 m2 som lades om. Då var 24 av dem när vi la om taket och EN pga montaget.

Min leverantör berättade att de använder skivor för att skydda taket om behov finns. Betongpannor var inte i det segmentet ;-)
 
  • Gilla
Erik XV och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.