Hej alla , har fått en offert på solpaneler. Vill bara veta att jag inte blir helt bortsprungen i kalkylen.

165 000kr efter grönt avdrag annars är priser 205 000kr
Detta är då 12kw totalt med 400W paneler.
Tycker ni man ska slå till , plus minus några tusen mot någon annat kvittar då jag har tillit till att det är bra kvalité men vill inte bli lurad på 50 000kr bara för alla vill ha solpaneler nu.
 
  • Solkraftanläggning, panelspecifikationer, ekonomisk prognos, produktions-och förbrukningsdata, graf över investeringsbalans och energibalans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Javisst, slå till på den. Hur många offerter har du tagit in ? När kan de installera till dig ? Vad får du för garantier ?
 
M mortimer skrev:
Hej. Javisst, slå till på den. Hur många offerter har du tagit in ? När kan de installera till dig ? Vad får du för garantier ?

Hej inga fler , har kollat på andra bolag och räknat på deras , de blir alltid dyrare. Detta är lokalt företag som dessutom grannen äger så i första hand ser det riktigt bra ut.
Men jag har noll koll på allt detta .
 
Ett tips till dig och alla andra som tar in offerter. Garantitiden är inget värd om inte bolaget finns kvar om nåt år.
Jag jobbar i branschen och märker av problemen som finns med just garanti och eftermarknad.
 
maah maah skrev:
Ett tips till dig och alla andra som tar in offerter. Garantitiden är inget värd om inte bolaget finns kvar om nåt år.
Jag jobbar i branschen och märker av problemen som finns med just garanti och eftermarknad.

Jag tror dig , nu har detta företag funnits i över tjugo år och ska man lyckat försvinna bort från en sån het marknad nu har man verkligen misslyckats. Jag tror företaget är väldigt bra och seriösa, det har funnits i många år.
 
Danin Danin skrev:
Jag tror dig , nu har detta företag funnits i över tjugo år och ska man lyckat försvinna bort från en sån het marknad nu har man verkligen misslyckats. Jag tror företaget är väldigt bra och seriösa, det har funnits i många år.
www.energihem.com är väl ett exempel som misslyckats. Finns separat tråd om just detta företaget
 
För jämförelse så fick jag precis en offert från en av de större elbolagen som jag bad om för 12 månader sen.
18 paneler, solaredge växelriktare samt optimerare.

136 tusen.
En bit från uppskattade priset på 99'
 
D Danne213 skrev:
För jämförelse så fick jag precis en offert från en av de större elbolagen som jag bad om för 12 månader sen.
18 paneler, solaredge växelriktare samt optimerare.

136 tusen.
En bit från uppskattade priset på 99'
Nja, du får ju troligen inte Vattenfalls/EON´s pris som gällde för 12mån sedan utan du får det som gäller nu. Tråkigt men sant.
18st 400w paneler, 7200wp och förmodar 136.000är efter 20% GröntEl, då blir priset 18,9kr/Wp och det är högt även för att vara Solaredge med optimerare
 
M mortimer skrev:
Nja, du får ju troligen inte Vattenfalls/EON´s pris som gällde för 12mån sedan utan du får det som gäller nu. Tråkigt men sant.
18st 400w paneler, 7200wp och förmodar 136.000är efter 20% GröntEl, då blir priset 18,9kr/Wp och det är högt även för att vara Solaredge med optimerare

Så är 165 000kr för 12.4 kw ett ok pris idag då?
 
M mortimer skrev:
Nja, du får ju troligen inte Vattenfalls/EON´s pris som gällde för 12mån sedan utan du får det som gäller nu. Tråkigt men sant.
18st 400w paneler, 7200wp och förmodar 136.000är efter 20% GröntEl, då blir priset 18,9kr/Wp och det är högt även för att vara Solaredge med optimerare
M mortimer skrev:
Nja, du får ju troligen inte Vattenfalls/EON´s pris som gällde för 12mån sedan utan du får det som gäller nu. Tråkigt men sant.
18st 400w paneler, 7200wp och förmodar 136.000är efter 20% GröntEl, då blir priset 18,9kr/Wp och det är högt även för att vara Solaredge med optimerare

Nja det hade jag inte räknat med heller iofs.
Men som du skriver är det dyrt, blir att avvakta ett tag till.
 
Danin Danin skrev:
Så är 165 000kr för 12.4 kw ett ok pris idag då?
Exakt vad som är ett rätt pris idag beror på många faktorer; storlek på anläggningen, takfotshöjd, antal takytor, om det är med optimerare, om smartmätare ingår, hur många kockar som ska ha del av kakan/antal inblandade parter m.m..

Ett någorlunda generellt rätt pris bör idag vara under 16kr/Wp efter 20% gröntEl bidrag
 
M mortimer skrev:
Exakt vad som är ett rätt pris idag beror på många faktorer; storlek på anläggningen, takfotshöjd, antal takytor, om det är med optimerare, om smartmätare ingår, hur många kockar som ska ha del av kakan/antal inblandade parter m.m..

Ett någorlunda generellt rätt pris bör idag vara under 16kr/Wp efter 20% gröntEl bidrag

Det är ett företag som gör montsge samt el som ska dras , utan optimerade . Optimerade verkade kosta ca 800kr per panel så 800kr x30 paneler.

16kr watt är 192 000kr, mitt pris på 205 tusen innan grönt avdrag känns då helt ok idessa dystra tider känns således rimligt.
 
205.000kr före gröntEl innebär 165.000kr efter gröntEl
Är det 30st 400w paneler så blir det 13,75kr/Wp efter gröntEl och det känns spontant helt ok utifrån det du skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.