Måste ha förstått något fel, så jag kommer till er som vet bra mycket mer.

Jag har idag en kall källare, helt utan värme som jag gärna vill kunna använda :)

Min tanke är att bygga ett fristående vattenburet system med 4 element då källaren består av just 4 rum, och värmen tänkte jag köpa en lite vvb, typ 1500w, som jag helst vill driva off-grid.

Så fram med ett 12v 60-90Ah bilbatteri och en Spänningsomvandlare 12v - 230v minst 1500w, och ladda batteriet tänkte jag göra med solpanel, om jag har fattat det rätt, så borde det räcka mer än väl med en 12v 150w panel för att ladda motsvarande vad vvb kommer dra, stämmer detta verkligen ?

för jag får att vvb kommer dra 6.5Ah från batteriet, sen säg 1Ah till spänningsomvandlaren, och säg 1Ah till den cirkulationspump som skall hålla gång i flödet, det är 8.5Ah, men solpanelen ger 12,5Ah när den laddar max, nu laddar den ju inte hela tiden, det är jag klar över, och har därför tänkt 2 paneler.
 
tommib
Det kommer sannolikt att fungera väldigt dåligt. Att använda solpaneler för att värma en källare med el är helt orimligt, speciellt när du går omvägen via 230V. Om du ska göra något ska du använda solvärmefångare där du cirkulerar vatten med en cirkpump (som då går att driva med solpaneler).

Du kommer inte dra några 6,5 A från batteriet om du försöker driva en 1,5kW last via din omvandlare. Jag rekommenderar att du läser på om grundläggande ellära, bl.a. Ohms lag (sök på wikipedia) så kommer du förstå varför detta inte går. Ett grundtips är att du lär dig skillnaden mellan Ampere (A) och Amperetimmar (Ah).
 
  • Gilla
speed296
  • Laddar…
Om vvb drar 1500w, så går det åt 1500w även på 12V sidan. Effekt (W) är detsamma som spänning (V) x Ström (A). Så om du skall leverera 1500W på 12V sidan så blir det 1500W / 12V = 125A. Ditt batteri på 60Ah (det kan alltså ge 60A i en timme), tar då slut på lite mindre än 30 minuter.

Detta är då rent teoretiska siffror. I verkligheten så har du diverse förluster i batteri, inverter, ledningsförluster osv. som sänker ytterligare.

Skall du då driva detta med solceller på 150W, så går det inte att ha VVB igång samtidigt som solcellen laddar batteri. VVB drar 10ggr mer ström än din solcell kan leverera. Du kan ladda batteriet i ca 5 timmar, därefter köra värmen i 30 minuter, och så ladda i 5 timmar osv.
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Jag hade läst på denna sida http://faktabanken.nu/ohm.htm men de ger samma svar som den wikipedia du hänvisar till https://sv.wikipedia.org/wiki/Amperetimme

För enligt exemplet på wikin, så borde jag i teorin enligt de tekniska specifikationerna kunde driva varmvattensberedaren i 11,5 timmar på ett 75 ampere bilbatteri, om du tar de 1500watt och dividera det med 230 volt, så får du 6.52 ampere.

Om jag på andra sidan kollar på vad vad solpanelen ger, så tar jag samma formel watt/volt=ampere 150watt och dividera med 12volt, så får jag 12,5 ampere, så producerar panelen mer än vad vvb förbrukar.

Anledningen till att jag inte vill köra ditt förslag är att det om något är korkat, ger ju bara värme när solen ligger på, det må ha en högre effektivitet, men för att ge värme när det behövs som bäst, så ser inte jag det som en lösning, vill ju gärna ha värme när det är mörkt ute. men jag får tacka för inget vettigt svar. jag får besöka ett riktigt forum istället.
 
hempularen skrev:
Om vvb drar 1500w, så går det åt 1500w även på 12V sidan. Effekt (W) är detsamma som spänning (V) x Ström (A). Så om du skall leverera 1500W på 12V sidan så blir det 1500W / 12V = 125A. Ditt batteri på 60Ah (det kan alltså ge 60A i en timme), tar då slut på lite mindre än 30 minuter.

Detta är då rent teoretiska siffror. I verkligheten så har du diverse förluster i batteri, inverter, ledningsförluster osv. som sänker ytterligare.

Skall du då driva detta med solceller på 150W, så går det inte att ha VVB igång samtidigt som solcellen laddar batteri. VVB drar 10ggr mer ström än din solcell kan leverera. Du kan ladda batteriet i ca 5 timmar, därefter köra värmen i 30 minuter, och så ladda i 5 timmar osv.
Tack, äntligen någon som kan svara på frågan i sig, jag tackar så mycket, så får jag tänka ut något annat :) men solceller är framtiden, även i kalla norden :)
 
Erik_1972 skrev:
För enligt exemplet på wikin, så borde jag i teorin enligt de tekniska specifikationerna kunde driva varmvattensberedaren i 11,5 timmar på ett 75 ampere bilbatteri, om du tar de 1500watt och dividera det med 230 volt, så får du 6.52 ampere.
Om batteriet hade lämnat 230V, så hade resonemanget kommit in i rätt härad.

Man bör också komma ihåg att batterier är i sig själv inte ideala. När du laddar ett blybatteri så går en ansenlig del av energin åt i värme (väremutveckling från den kemiska processen), plus att det finns elektriska förluster både vid laddning och uttag av ström. Detta då i form av resistans internt i batteriet. Det finns liknande förluster vid alla batterityper, men jag vet inte hur ex. Lijon batterier ligger, lägre eller högre förlust vid laddning.
 
tommib
Hmmm.... det var egentligen inte meningen att vara överdrivet dryg men ditt resonemang är gravt felaktigt. Med dina uppenbarligen bristfälliga kunskaper skulle jag inte rekommendera att du ger dig på detta projekt.
Du missförstår vad energi är i sammanhanget (se hempularens poster). För att kort förklara varför vattenburen värme med hjälp av solfångare är bättre så handlar det om konvertering av energislag och verkningsgrad. Om det är värme du vill ha är det dumt att först konvertera fotonerna till el, verkningsgraden för den processen är fortfarande mycket dålig. Det är bättre att ta värmen direkt och leverera in den till huset, företrädesvis med ett system som är effektivt vid lägre temp, t.ex fläktkonvektorer. Värmelagringen löser du dels genom att huset är isolerat och dels (om nödvändigt) med acctank.
 
Erik_1972 skrev:
För enligt exemplet på wikin, så borde jag i teorin enligt de tekniska specifikationerna kunde driva varmvattensberedaren i 11,5 timmar på ett 75 ampere bilbatteri, om du tar de 1500watt och dividera det med 230 volt, så får du 6.52 ampere.

Om jag på andra sidan kollar på vad vad solpanelen ger, så tar jag samma formel watt/volt=ampere 150watt och dividera med 12volt, så får jag 12,5 ampere, så producerar panelen mer än vad vvb förbrukar.
Andra har svarat, men vi kanske kan försöka att förklara det såhär: I det första fallet så behöver du 6.52 "230V-ampere", men i det andra fallet så får du bara 12.5 "12V-ampere". Och en "12V-ampere", den är inte mycket att komma med jämfört med en "230V-ampere". Inte mycket alls faktiskt. Du behöver nästan 20 stycken "12V-ampere" för att motsvara en endaste "230V-ampere". För en "12V-ampere" är inte alls samma sak som en "230V-ampere". En "12V-ampere" är mycket klenare!

(Notera som sagt att storheten spänning, som mäts i enheten Volt faktiskt bara är energin som bärs per enhetsladdning. Och storheten ström som mäts i enheten Ampere bara är antalet enhetladdningar som passerar ledaren per tidsenhet. Så spänning multiplicerat med ström är energi/laddning x laddning/tid [laddningarna tar ut varandra] energi/tid som vi ju också känner som storheten "effekt" som mäts i enheten Watt. Så P = U x I följer direkt av definitionerna av effekt, spänning och ström. Det förklarar också varför en "12V elektron" inte har alls lika stor möjlighet att överföra energi som en "230V elektron", det går många "12V elektroner" per "230V elektron", och det behövs alltså flera per tidsenhet för att överföra samma energi, dvs högre ström för att överföra samma energi, eftersom ström just var laddningar (elektroner) per tid.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.