Har problem när jag eldar med gran ved, vet att det är lång ifrån optimalt att elda med men eftersom den är helt gratis så tyckte jag att man fick göra ett försök. Problemet som jag har är att den vill bara bränna ett stort hål i ved magasinet. Jag har inte detta problem när jag eldar med löv.
Jag har försök med olika inställningar på sekundär luften men ser ingen som helst skillnad. Bifogar en bild hur det ser ut. Inte helt enkelt att ta en bild som verkligen visar. Om man tar och "kör runt" med rakan så sätter sig det mycket. I detta fall så kom det runda vedträet ned i höjd med underkanten på luckan.

Min fundering är om det är för lite primärluft såatt det kan brinna uppåt, eller om det kanske är för mycket så att det kan brinna uppåt. Är som sagt i stort behov av ideer som kan avhjälpa dessa problem.
 
  • DSC00119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen är det för bra fart på brasan, har du dragregulator?

Det finns en stoppskruv som styr hur mycket spjället efter fläkten öppnar, skruva åt den så att det brinner lite saktare. Förhoppningsvis blir det bättre då.
 
Har idag testat med att ställa ned dragbegränsaren och att minska primärluften mycket. Jag ser tyvärr ingen förbättring. SoloPlus är lite dum när det gäller primär luften, den är gemensam för både primär och sekundär. Sekundär inställningen är sedan en ytterligare strypning.

Jag bifogar en bild från min loggning. Här ser man att rökgas tempen går ner för att sedan gå snabbt upp igen. Jag gissar att detta är när det "hänger" sig i ved förådet och när det väl rasar ner så går den bra ett tag till för att hänga sig igen.
De "konstiga" dipparna i temperaturerna i tanken är när styrningen fyller min slav tank som sitter under boningshuset. Pannan står en annan länga.
Att rökgasen är kallare i dagens eldning gämfört gårdagens är att jag ställde ner dragbegränsaren så den släpper in mer kallluft och jag mäter tyvärr rökgastemperaturen efter dragbegränsaren.
 
  • panna1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Numera finns det lamda styrning till ved pannor.Hur dan skulle en sån va om det nu har rackrat till sig med handhavandet? :)
 
knekten skrev:
Numera finns det lamda styrning
Går det inte att ställa in spjällen manuellt, för ett visst bränsle, kan ej heller en regulator klara uppgiften.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Går det inte att ställa in spjällen manuellt, för ett visst bränsle, kan ej heller en regulator klara uppgiften.
//Bosse
Jo då! det går bra för den intresserande.. Kolla i bruksanvisningen.
 
knekten skrev:
Kolla i bruksanvisningen.
Var har du den intressanta skriften?
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Var har du den intressanta skriften?
//Bosse
Ja har inga böcker o dela ut..kanske läge att prova Baxis suveräna support...
 
Kanskje et skudd i blinde, men jeg opplever noe av det samme med min gamle panna. Granved henger seg. Jeg tror at det har sammenheng med at granveden ofte er i større biter, som ofte får en uheldig kileform fra kløyveren. Dette gjør at denne henger seg opp lett da veden rett og slett kiler seg fast og bygger et "brospenn" som hindrer veden i å rase nedover. Enten må man da røre, eller fyre med en blanding av gran og bjørk, annethvert lag. Det går også an å stable veden slik at den ikke sperrer så lett. Vet ikke om dette kan være ditt problem, men det er kanskje noe å tenke over.
 
knekten skrev:
Ja har inga böcker o dela ut..kanske läge att prova Baxis suveräna support...
Jasså du menade att han ska byta ut värmepannan mot en Baxi med Lamdastyrning. I så fall har ju denna panna primär- o sekundärspjäll som är anpassade för reglering och då kan den anpassa sig för barrved.
//Bosse
 
Problemet är inte att spjällen inte är separata utan att detta är en 30 år gammal konstruktion som släpper luften högst upp i vedmagasinet.

Det brukar dock gå att få dessa pannor att brinna bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.