Hej. Hade sotaren här i förrgår. Nu när jag eldar så brinner det jävligt ryckigt och låter som en kulspruta om pannan, känns i huset hur det skakar. Vad kan detta vara för nåt? Väldigt tacksam för hjälp. gillis018
Edit1 Ska tillägga att jag har drabegränsare. Spjällarmarna som brukar röra sig med stora drag rör sig i takt med kulspruteljudet, dvs korta ryckiga rörelser. Dånar rätt bra i pannan åxå ska tilläggas.
 
Redigerat:
gillis018 skrev:
Hej. Hade sotaren här i förrgår. Nu när jag eldar så brinner det jävligt ryckigt och låter som en kulspruta om pannan, känns i huset hur det skakar. Vad kan detta vara för nåt? Väldigt tacksam för hjälp. gillis018
Edit1 Ska tillägga att jag har drabegränsare. Spjällarmarna som brukar röra sig med stora drag rör sig i takt med kulspruteljudet, dvs korta ryckiga rörelser. Dånar rätt bra i pannan åxå ska tilläggas.
Uppstod "kulsprutan" efter att sotaren varit hos dig? Klåpat med dina primär- och sekundärspjäll kanske? Kolla om luftspjällen ändrats? Annars så kan du väl lägga upp en filmsnutt på youtube så vi får se och höra vilken "kaliber" du har i bössan.. ;):D
 
jadu kanske får göra det.:) Testade att elda idag, samma sak. Men det väsnas bara 1-1½ timme sen verkar det lugna ner sig. Tycker det är lite otäckt med nästan fullt ilägg & en panna som lever om på detta vis. Får ringa baxi & höra om dom har nån bra lösning. Murre kanske har korkat igen luftkanalerna i pannstackarn.
 
Jag låter aldrig sotarn sota min panna. Nu har jag ansökt om att sota själv så jag slipper honom helt.
Har dock ingen aning om vad kan orsaka ditt problem
 
När sotaren gjorde ren skorsten förändrades draget igenom den ?
kanske du behöver ställa om spjäll på panna
-börja med att minska primärluften .

mvh pr95
 
Pratade med Baxi idag & fick lite tips som jag kollat. En egen liten teori som jag har är, draget i skorsten borde ju bli bättre men dragbegränsaren borde ju reglera detta eller måste den ändras? Killen på baxi tyckte det lät som pannan ropade på mer luft och detta börjar ca 20 min efter man bökat pannan full och pågår 1-1½ timme sen är den lugn som en filbunke. Min fundering är, borde man göra en större startbrasa innan man bökar fullt? Har iofs funkat i snart 1 år som jag gör nu men skorsten har ju inte sotats på över 1 år.
 
Redigerat:
kan det vara skit eller tjära runt primärluftsöpningarna bakom plåtarna i vedmagasinet?
 
Kan det bero på om man fyller och staplar vedmagasinet väldigt väl? Hade lite spillvirke som jag sågade till häromdagen och tände i pannan och när det hade tagit sig så packade jag i väldigt väl och rätt som det var så började ett kraftigt brummande! Öppnade luckan och plockade ur inlägget och lade i plankbitarna lite stökigare och vipps så försvann ljudet. Fick för mig att sugfläkten inte fick tillräckligt med luft för att magasinet var för tätt packat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.