Snailman
Har ritat betongpannor, men det blir ju ganska många och lastar ner datorn för mycket... Hur bör man göra? Kan man rita något vågigt mönster istället? Eller hjälper det att göra om ett antal pannor till en part istället för flera?

det räcker om de ser okej ut på taket sedda rakt från sidan (det är 23 graders lutning på taket)

jag kan lägga ut enstaka rader, så jag kan se hur det bör se ut från sidan..
 
Det blir alldeles för tungt om du ritar upp taket som part/assembly.
Rita taket platt och lägg på en texture istället.
Högerklicka på partnamnet, välj Apperance och sedan texture.
Dock tror jag inte att det finns någon som liknar ett betong tak men det skall gå att skapa egna.

/Funkis
 
Från SolidWorks Help:
To create custom textures:

Create a folder in your installation directory where you want to store texture files.

Place any files to use as textures in the folder you created in step 1. The images must be in .jpg, .bmp, or .png format.

In the SolidWorks software, click Tools, Options, System Options, File Locations.

Select Textures in Show folders for, then click Add.

In the Browse For Folder dialog box, browse to the folder you created in step 1.

Click OK.

The next time you apply a texture, the folder path appears in the Texture PropertyManager in the Texture File Locations list, and you can select your custom textures.

/Funkis
 
testa och kör i lightweight eller och ställ ner grafikinställningarna i solid.

funkar inte det så:

Lägga texture ser ganska taffligt ut så då är det kanske bättre att rikta som en "vågig part", tex sweep, istället för att lägga pattern på enstaka pannor.

Själv så har jag en hygglig dator som nog hade fixat att ha alla pannorna men annars så hade jag gjort en config som inte har plattorna så det är lätt att jobba med men så att man kan få fram exakt antal i en BOM. Jag e lite skadad från jobbet så jag vill ha full koll innan jag startar ett projekt.
 
Snailman
Tackar! ska testa lite..

En annan fråga, finns det nåt sätt att få programmet att hjälpa till med att räkna ut (golv) ytor (gäller för en planritning)

(bara pannorna kan nog datorn klara som den är inställd, men jag har alla andra brädor och reglar som huset består av, som parts oxå... men ska testa att köra i lightweight eller och ställa ner grafikinställningarna i solid först...)
 
Redigerat:
Snailman
Det funkade toppen att ställa ner grafiken, leightwigt var redan inställt sedan tidigare, det räckte vad jag förstår att ställa ner detta för taket(som hade alla pannorna) som var en separat assembly

makinen jag kör på är en gammal 32 bitars amd athlon 3200+
den färskare datorn är en Intel quad 6600 med vista 64, men på den funkar ju bara senaste versionen av solidworks, och den skiljer sig för mycket mot den tidigare, så jag orkade inte lära om till den:(

tar nya frågan igen här:

En annan fråga, finns det nåt sätt att få programmet att hjälpa till med att räkna ut (golv) ytor (gäller för en planritning = ett horisontellt snitt genom hela huset)
 
Redigerat:
Du kan markera en yta och välja Tools/Section Properties, då får du ut arean. Du kan också välja Section Properties på en skiss om det är lättare.

/Funkis
 
lättaste sättet är väl att välja meassure under eveluate fliken och sedan trycka på önskad yta. Samma komando avänder man för att mäta allt (Avstånd, vinklar etc.) på en part eller assembly.
 
Skall man få upp prestanda på solid så är det viktigt med mycket RAM processor och grafikkort är självklart oxå viktigt men det billigaste å enklaste e att trycka i mer RAM.
 
Det gäller för övrigt i stort sett alla program idag, inte minst om man kör Vista.
 
Gäller alltid när det kommer en ny version :)
 
u95hw skrev:
Skall man få upp prestanda på solid så är det viktigt med mycket RAM processor och grafikkort är självklart oxå viktigt men det billigaste å enklaste e att trycka i mer RAM.
Enligt vad jag får höra så finns det en begränsning av att Windows XP bara klarar av att hantera 4 GB, och en del av detta tar windows själv.
Tror att du måste köra på 64 bitars för att windows ska klara av att hantera större ram minnen.

Det går att använda en 3 GB switch, om jag inte är helt fel ute så är det ett bootscrips som läggs till vid uppstart.

Men det viktigaste är att använda ett OpenGL kort och INTE ett spelkort!
Tyvärr så kostar det även en slant.

Sedan så går det även att vinna presstanda genom att modelera, använda mate, släcka lager osv på ett smartare sätt.

Själv sitter jag med en bärbar dator och 2 GB ram och ett NVIDIA Quadro FX 570m Kort
och mina modeller är inte så små, och det går helt okej.
Men det gäller att spara på resurserna.

Lycka till!
 
Det har faktiskt inget med operativsystemet att gör alls utan sitter i hårdvaran.
Så länge man kör med 32 bitar mot HW så kan man bara anropa totalt sett 4Gbyte addresser, detta utrymme ska då täcka allt minne i burken (inklusive grafik, cache osv) samt alla enheter som ska kunna kommunicera.
Därmed är max för ett 32 bit system 4Gbyte - allt som krävde addresser

/3GB i boot.ini gör att man trimmar om minnesfördelningen i windows. Normalt kör den med 2GB systemminne och 2 GB applikationsminne. Med /3GB så tvingar man systemet att tilldela 3GB till appminne. Ibland hjälper det, ibland blir det direkt obra.

Sen finns det en funktion som heter PAE också som egentligen är en fuling som ger en 36 bitars minnesbuss trots att systemet är 32 bitars. Detta kräver dock att applikationen är skriven för det för att det ska göra nån nytta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.