Solpaneler som ger både el och värme, så kallade solhybridpaneler, börjar nu installeras på fastigheter i Sverige. Helena Johansson i Kungälv är en av de första villaägarna som valt att satsa på tekniken.

Du kan läsa artikeln här: Solhybridpaneler ger både el och värme till villan
 
Lösningen är inte optimal, kanske detta är en kompromiss. Förlusterna blir mycket stora i en enda borra. Det bästa hade varit ett runt marklager men det är svårt. Ett mer praktiskt värmelager är ett cylinderformat. Rätt utfört blir förlusterna rimliga då det inte är några högre temperaturer som lagras. Om borran är underdimensionerad och blivit kallare kan detta ändå var en hyffsad lösningen, men inte optimal för mycket högt SCOP.
 
L Lasse Ln skrev:
Lösningen är inte optimal, kanske detta är en kompromiss. Förlusterna blir mycket stora i en enda borra. Det bästa hade varit ett runt marklager men det är svårt. Ett mer praktiskt värmelager är ett cylinderformat. Rätt utfört blir förlusterna rimliga då det inte är några högre temperaturer som lagras. Om borran är underdimensionerad och blivit kallare kan detta ändå var en hyffsad lösningen, men inte optimal för mycket högt SCOP.
Vad menar du är en kompromiss?
 
A andreasge skrev:
Vad menar du är en kompromiss?
Jag menar att värmeenergin sprids ut väldigt när man har ett djupt borrhål. Det blir lägre temperatur för värmepumpen att ta del av. Varje grad påverkar värmepumpen med ca: 2,5 %. Ett värmelager sprider inte ut värmeenergi på detta sättet. Nu vet jag ju inte förutsättningarna därför garderade jag med att lägga till att om man har borrhål som ligger på gränsen till underdimensionerat kan detta vara ett alternativ. Antag att det gått och lagra värmeenergin i flera borrhål placerat som en cylinder så hade värmeläckaget blivit betydligt mindre. Den bästa termosen är ju rund. Jag läste en forskarrapport på ämnet för många år sedan när jag själv höll på med det, som jag tyvärr inte minns namnet på just nu. Hon som skrev den fanns i Lund för några år sedan. Kommer jag på namnet kan jag återkomma. Annars gillar tanken på att kombinera solceller med solvärme och har en konstruktion för att eftermontera på solceller för att utnyttja energin bättre på ett enkelt sätt. Jag tror att detta kommer att bli vanligt med tiden för de som tänker resurseffektivt och på miljön.
 
Under vintern har värmepumpen haft en årsverkningsgrad kring 4 (SCOP), vilket är ett bra värde med tanke på att det varit ovanligt kallt. Troligtvis hamnar vi på ett SCOP-värde kring 5 över hela året. I normala fall, utan stöttning av hybridpaneler, hade nog SCOP-värdet legat kring 3.
Ok, här pratar man alltså om SCOP, ett COP för hela året. Någon som vet vad man får ut av senaste Niben/Thermian/Bosch etc. bergvärmepumparna vad gäller SCOP?

Reklamen för traditionella bergvärmepumpar brukar ju prata om COP 5.5 - 6 numera utan några krångliga hybridpaneler med solvärme, då låter ju detta som dyrare, krångligare och med lägre COP, men jag antar att jag jämför äpplen och päron?
 
Vattenflödet i berget kan variera mycket med bra flöde blir hålet återladdat utan hjälp.
Många parametrar, komplicerad och dyr lösning. Inte för alla, men i vissa fall kanske det kan vara lönsamt.
Vi tilläggsborrade och har +3 grader in i mars.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L Lasse Ln skrev:
Lösningen är inte optimal, kanske detta är en kompromiss. Förlusterna blir mycket stora i en enda borra. Det bästa hade varit ett runt marklager men det är svårt. Ett mer praktiskt värmelager är ett cylinderformat. Rätt utfört blir förlusterna rimliga då det inte är några högre temperaturer som lagras. Om borran är underdimensionerad och blivit kallare kan detta ändå var en hyffsad lösningen, men inte optimal för mycket högt SCOP.
Det beror på vad man menar med optimalt. Alla optimala systemlösningar bygger på kompromisser.
Grunden för att kalla någon optimalt är att hela systemet levererar enligt sin bästa förmåga.

Lokala optimeringar, dvs man optimerar en länk i kedjan utan att ta hänsyn till hur systemets effektivitet påverkas kallas "suboptimering". Att optimera värmelagringen kanske inte hjälper hela systemet speciellt mycket? Förklaring följer:

Den här lösningen kyler solpanelerna vilket ökar både livslängd och produktion.
En siffra jag såg sa att elproduktionen ökade med 10% på helår.

I ett sånt här system får man direkt en motsägelse i att:
1. Man vill att mediet som lämnar solcellerna ska vara så kallt som möjligt för att kyla dem så effektivt som möjligt.
2. Samtidigt vill du att mediet som når värmepumpen ska vara så varmt som möjligt.
3. Vidare så vill du inte att värmepumpens kalla sida har mer än sex graders delta över pumpen. Vilket innebär att det mediet är "för varmt" för att skicka upp på taket igen för att ge någon verklig nytta där.

Så det känns spontant som en rimlig medelväg att köra ner värmen i hålet och därmed få så kallt medium som möjligt till panelerna och du får ändå nytta av värmen i form av varmare medium in till pumpen.

Kan man dessutom minska djupet på borrhålet med denna lösning kanske dess installation betalar sig själv.

Det blir en del rördragning, men i slutändan är väl enda aktiva komponenterna en cirkulationspump och ett par ventiler samt någon styrning.

Så, utan att ha gjort några mätningar så tycker jag det låter vettigt. Ser fram emot mätningar ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.