Hej,
Är det någon som har erfarenhet av solfilm på stora fönster i en villa?

Vi har det väldigt varmt i huset redan nu på våren (nybyggd villa med stora fönster) blir det 25-30 grader alla dagar när solen skiner.

Någon som har erfarenhet av att sätta dit solfilm med minst 50% värmereduktion eller mer?
Funkar det?
Hur ser det ut utifrån vs inifrån?

Med vänlig hälsning,
Erik
 
L
Hej och välkommen,

Inte riktigt svar på din fråga - men markiser är ett utmärkt alternativ för att dämpa sådana problem. Det har jag för övrigt själv upptäckt ganska nyligen, gick alltför länge i villfarelsen att markiser var onödigt "pynt" men ack så fel jag hade.
 
A
Jag har inte erfarenhet av det från bostäder, däremot från kontor och offentliga lokaler.

Det man kan säga är att det finns fantastiska filmer som tar bort enormt mycket värme, utan att ta bort allt för mycket ljus. Problemet som jag upplever är de dagarna när man redan lider av för lite ljus, då blir det ännu glåmigare inne.

Filmen har dessutom en tendens att ge små skönhetsfel i utsikten, vilket kan vara störande.

En stor fördel är att de fungerar bra oavsett hur mycket det blåser, oavsett om man är hemma osv.

En annan fördel är att de filtrerar bort allt UV-ljus, så möbler och tyger bleks inte på samma sätt och dina värdefulla böcker får en bättre miljö.
 
Är det glas i en kassett. (2-glas - 3-glas) måste filmen monteras på utsidan för att ge värmeminskning!
Monteras den på insidan, studsar värmestrålarna mellan glasen och det blir faktiskt varmare i rummet.

Är det delbara fönster, går det utmärkt att montera solfilmen på yttersta glasets insida och därmed få ett betydligt bättre skydd av filmen, än när den monteras på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.