I manualerna från min leverantör av solfångare skriver de att jag skall använda vatten och propylenglykol i önskad blandning. När jag pratade med en annan leverantör menade han att det är helt vansinnigt att använda propylenglykol i solfångare eftersom den inte klarar de höga temperaturer som en solfångare utsätter den för och att systemen kommer att frysa om vintern...

Å andra sidan tror jag att den andra leverantören inte har erfarenhet av partiell förångning och då blir det väl högre temperaturer och därmed högre krav på solvätskan.

Finns det anledning att köpa dyr (50kr/l) solfångarvätska så man slipper fundera på att byta den under många år? Den leverantören menade att jag inte behövde byta på åtminstone fem år med den... Eller är den typen av vätskor egentligen bara glykol och vatten med lite tillsatser som är snälla mot kopparrör?
 
Jag har vatten och polypropylenglykol. Det har jag haft sen i julas, så hur länge det håller vet jag inte.
Men fryser gör det inte. Då hade det redan gjort det i vintras, när det var -22°C som värst.
Speciellt hett har det inte blivit heller. Jag har ju tankar dimensionerade för vedeldning, så inte ens när det var som varmast i juli blev det för hett. Mina solfångare ger som mest 8 kW. Med den effekten tar det 20 timmar att värma vattnet till kokpunkten, om det varken finns förluster eller förbrukning, samt att solen står som högst på himlen hela tiden. Inget av detta inträffar ju i praktiken.
Visst var alla tankarna varma, och inte ens i bottnen var det under 60°C, men det fanns ändå en bit kvar till "pssss". Då hade jag ändå mitt nödkylelement kvar att ta till.
Med det flöde jag har får jag en temperaturhöjning på drygt 20°C, när det är fullt flås, och med slingan långt ner gav det ändå inte över 90°C returtemperatur från fångarna.

Ovanpå detta kan jag utnyttja partiell förångning, om pumpen skulle stanna mitt i solgasset, exempelvis.
 
  • Gilla
Divator
  • Laddar…
Jag kör med Lesols solfångarvätska. Den har glycerol som bas och blandas 50/50 med vatten.

Den fryser vid -15 C° men volymökar inte vid frysning och skall vara biologiskt nedbrytbar dvs man kan vid spill skicka ut den i avloppet, vilket inte är att rekommendera med glykol.

Hur länge man kan köra den innan man måste byta ved jag faktiskt inte, har inte fått någon sådan information, kanske idé att kolla det.
 
  • Gilla
Divator
  • Laddar…
Propylenglykol finns i hud- och tandkräm samt tvättmedel, även som fodertillsats för mjölkko (http://de.wikipedia.org/wiki/Propylenglykol, http://en.wikipedia.org/wiki/Cryoprotectant). Då borde den kunnas också skicka ut i avloppet utan problem? Den håller ihop till 150 grader eller så och då kan det blir problem om en vakuumfångare står utan kylning och ingen fullständig förångning sker. Mindre kritiskt är det för plana fångare.

Det ska vara billigast att handla propylenglykol som fodertillsats, men det visste jag inte när det var aktuellt för mig att handla.

Däremot är ethylenglykol giftig och ska säkert inte användas om du har varmvattenberedare med solslinga direkt i. Med slingor även för varmvatten finns det ju två barriär, och min återförsäljare hade faktiskt ethylenglykol i sin anläggning hemma.
 
Ja, det känns kanske som lite onödigt att lägga 500 spänn extra på det, men anläggningen har ändå kostat så mycket så...

 
:blushing:. jag har inte bytt på 15 år...nu förstår jag varför det inte kokar i ackumulater tanken längre..
Jag kommer inte ens ihåg vad jag hade i solpaneler, finns det nya medel idag att använda ?
 
Jag kör med vanlig bil-glykol, den röda long-life sorten. (klarar -38°C)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.