Tänkte köpa solfångare från kotly.com, om det är någon som kan rekommenderade detta eller har erfarenhet av dom över lag?

Har en ivt 290a/w luft/vatten pump, har någon erfarenhet med denna lösning och solfångare?
 
Det är ineffektivt att kombinera värmepump som bereder tappvarmvatten med solfångare. Din luft/vatten värmepump är som effektivast sommartid när den, pga solvärmesystemet, kommer vara avstängd.

En stor del av utbytet från solvärmesystemet kommer ersätta energi tagen ur luften och en liten del köpt el. Lönsamt blir det sannolikt inte pga detta.
 
Okay, så dom är ej effektiva höst och vår?
 
Vill du ha ut mycket energi under vår/höst måste du bygga ett större system än om du skulle nöja dig med att dimensionera det för att ersätta energin för halva tappvarmvattenbehovet som är brukligt.
Större system leder till överskott sommartid om du inte har ett stort värmebehov under den perioden.
Överskott minskar lönsamheten för systemet.
 
Okay, då är jag med på tänket, tack för svaret!
 
Solfångarne till eget tappvatten är en nöjesinvestering det är inget man kan räkna hem. Då måste du upp till en daglig förbrukning på 200 liter varmvatten om dagen. Eller för att värma en pol eller grönsaksbevattning.
 
Krilleman
Erik_X skrev:
Solfångarne till eget tappvatten är en nöjesinvestering det är inget man kan räkna hem. Då måste du upp till en daglig förbrukning på 200 liter varmvatten om dagen. Eller för att värma en pol eller grönsaksbevattning.
Vattnar du grönsakerna med 55º vatten Erik?

Personligen har jag förberett mitt egna system (visserligen ved) för solvärme. Men jag tänker inte investera i solfångare innan jag lagt om taket. Det enda som kommer kosta mig något, (då jag gör allt själv) är solslingan i tanken, solstyrningen (alltså pumpen+styrning+exp) och själva solfångarna. Men jag kanske kan tillgodose mig en och annan "fördel" med inkoppling och matarledning eftersom jag själv är rörkrökare! ;)

Lätt hemräknat i mina ögon. Både ekonomiskt och rent bekvämlighetsmässigt! (y)
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.