Hej

Vi hal solfångare påkopplade på vår ackumulatortank. Jag har ju upptäckt att cirkulationspumpen går väldigt ofta trots att det inte är varmt i panelerna

Är jag löser instruktionen för solautomatimen står det att pumpen skall gå igång när panelerna håller 8gr varmare än tanken. Men pumpen går även när det står 36 gr på taket och 60 i tanken.
Nån som har nån idé var jag skall börja felsöka
 
  • Digital termostat visar inomhustemperatur 5.9°C. Används för uppvärmningskontroll. Grå och vit design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemkomponenter, tryckmätare, rör, elektriska ledningar, ventiler, pump, teknisk installation, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Skule nog börja mäta upp tempgivarna från tank o tak.
 
Hej

Tack för svar, men Iomed att tempvärden på displayen verkar stämma tror jag inte att det är där felet ligger. Den skall ju bara gå igång när det är 8 gr varmare på taket. Eller tänker jag fel?

Bifogar 2 filmer, en från i morse då pump ej går och en mitt på dagen när pumpen dragit igång.

Kan något vara fel med boxen?
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Tanktemp mäts i toppen av tanken där det är som varmast. Ser ut som om solreg gpr på undre givaren på tanken och den är lägre än kollekortemp
 
Ahhh det verkar som det är jag som är korkad alltså

pumpen går när tempen i panelerna är 8gr högre än i BOTTEN av tanken och inte TOPPEN som jag trodde. Stämmer det ?
 
Jo topptemp är aktuellt för att begränsa vid höga temp troligtvis. Men den laddar ju solbvärme botten så länge den är kallare än kollektor. Det ger tillskott även på vintern. 8 grader ltter lite mycke brukar se lägre diff
 
H håbbe1961 skrev:
Jo topptemp är aktuellt för att begränsa vid höga temp troligtvis. Men den laddar ju solbvärme botten så länge den är kallare än kollektor. Det ger tillskott även på vintern. 8 grader ltter lite mycke brukar se lägre diff
Själva pumpen till panelerna tycker jag går väldigt ojämt. Låter som det nästan pumpar runt luft eller liknande. Går på högvarv stundtals. Kan man eller behöver man lufta eller fylla på med vätska?
 
  • Hydrometer för mätning av tryck i ett värmesystem, monterade på en texturerad svart yta märkt "Oventrop".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du visar endast närbilder på din anläggning, så forumsmedlemmarna ser inte helheten. T.ex. var har du expansionskärlet för värmebäraren i solfångarsystemet?
 
A Arnodt skrev:
Du visar endast närbilder på din anläggning, så forumsmedlemmarna ser inte helheten. T.ex. var har du expansionskärlet för värmebäraren i solfångarsystemet?

Duger denna?
 
  • Ett teknikrum med värmepanna, rörledningar, elkablar och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V viktorj skrev:
Själva pumpen till panelerna tycker jag går väldigt ojämt. Låter som det nästan pumpar runt luft eller liknande. Går på högvarv stundtals. Kan man eller behöver man lufta eller fylla på med vätska?
Principen för solfångare är att om det blir för varmt på sommaren i läget som tanken är fulladdad så dumpar den ut vattnet via övertryckventil och då måste man fylla på mer. Den proceduren är lite speciell beroende på anläggning. Sedan är det förstås glykolblandat vatten som gäller.
 
V viktorj skrev:
Själva pumpen till panelerna tycker jag går väldigt ojämt. Låter som det nästan pumpar runt luft eller liknande
En automatisk avluftare för solvärme kan vara bra, vi hade rätt mycket problem med luft i systemet innan den kom på plats.
Om pumpen har ojämt varvtal kan det bero på temperaturstyrningen, om det finns en sån funktion men det borde det göra. Den reagerar för snabbt eller för långsamt på temperaturändringar så att det blir en svängning som pumpen försöker parera. Kan vara lite svårt att trimma in.
 
Håbbe, du menar väl inte att säkerhetsventilen öppnar och släpper ut en del av 1,2-propylenglykol-vattenblandningen i värmebärarkretsen, när "tanken" är fulladdad med värme? Sådant kladd vill man inte få ut.

Propenglykol-vattenblandningen i kretsen solfångare värmebärarpump ska inte "släppas ut". Då är det något fel.

Viktorj, bör kontrollera förtrycket i expansionskärlet för värmebäraren(1,2-propylenglykol-vattenblandning). Se instruktionsboken för solfångaranläggningen, hur man ska göra. Expansionskärlet är förmodligen det vita kärlet på bilden.
Det ska vara så pass högt förtryck att värmebäraren(1,2-propylenglykol-vattenblandning) uppe i solfångaren inte kokar.
Det sitter nog en ventil i botten på det vita expansionkärlet, där gas kan fyllas på för att öka förtrycket, bäst är kvävgas för att inte få in syre, som åldrar gummimembranet i expansionskärlet, men man kan fuska genom att pumpa in luft med cykelpump. För övrigt kan det gå läck på gummimembranet i expansionskärlet, kan ses genom att värmebärarvätska(1,2-propylenglykol-vattenblandning) kommer ut om man släpper ut litet gas från ventilen i botten av expansionkärlet.

Som tidigare forumsmedlem påpekar, ska man försöka få ut luften ur värmebärarkretsen(1,2-propylenglykol-vattenblandning). Det ska varken vara luft eller förångad värmebärare i den kretsen, utan endast vätska. Stumfyllt alltså.

Om det t.ex. skulle vara 45 vikts-% 1,2-propylenglykol i vattenblandningen i värmebärarkretsen, så vid 120 oC är ångtrycket 1,7 bar(a), dvs 0,7 bar högre än normalt atmosfärstryck som är 1,0 bar(a).
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Håbbe, du menar väl inte att övertrycksventilen öppnar och släpper ut en del av 1,2-propylenglykol-vattenblandningen, när "tanken" är fulladdad med värme? Sådant kladd vill man inte få ut.

Propenglykol-vattenblandningen i kretsen solfångare värmebärarpump ska inte "släppas ut". Då är det något fel.

Viktorj, bör kontrollera förtrycket i expansionskärlet för värmebäraren(1,2-propylenglykol-vattenblandning). Se instruktionsboken för solfångaranläggningen, hur man ska göra. Expansionskärlet är förmodligen det vita kärlet på bilden.
Det ska vara så pass högt förtryck att värmebäraren(1,2-propylenglykol-vattenblandning) uppe i solfångaren inte kokar.
Det sitter nog en ventil i botten på det vita expansionkärlet, där gas kan fyllas på, bäst är kvävgas för att inte få in syre, men man kan fuska genom att pumpa in luft med cykelpump.
Inte under normal drift men risken finns om det är rätt förutsättningar dvs trycket lågt under het sommar och vad som skett här vet man ej.
 
Det finns troligen en säkerhetsventil på viktorJs värmebärarkrets, förmodligen nära det vita expansionskärlet, men det är nog en säkerhetsventil som öppnar först vid ca 9 bar. Han får titta på vad den är märkt med för öppningstryck.

På ett av viktorJs foton visar han en manometer 1,5 bar och kan nog vara värmebärarkretsen. Är det enligt instruktionsboken? Det kan vara för lågt förtryck i gummimembranet i expansionskärlet. Solfångaren sitter förmodligen belägen ca 10 m ovanför manometern, och enbart det betyder ca 1,0 bar av de 1,5 baren på manometern, alltså förtrycket skulle då bara vara 0,5 bar.
 
Redigerat:
Jag pumpade upp med cykelpump till 2 bar (vilket den röda pilen var inställd på) upplever att den går tystare. Dock låter pumpen persiodvis (under några sekunder mer, som att den varvar upp) sen blir den tystare.

Vi får se vad som händer.

Vad är det som sitter under den västra mätaren? Är det om man skall fylla på vätska i systemet?

Tack för all hjälp så länge, ovärdeligt
Expansionskärl med mätare, ventiler och elektriska komponenter, sannolikt i ett värmesystem eller liknande installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl med mätare, ventiler och elektriska komponenter, sannolikt i ett värmesystem eller liknande installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.