Hej denna tråd kanske finns ?, har inte kollat.

Någon som har erfarenhet, bor i ett 1 planshus i vinkel från 1973 med direktverkande el. Har gjor en hel del för att minska på elförbrukningen, har nu tankarna på att installera en VVB som kan anslutas till solvärmare. Fatsigheten finns Sundsvall. Är det någon som har erfarenhet av detta. Tips på vem som kan utföra montage inkopplingar etc.. är det en vvs firma som kopplar ihop mot solvärmen ? alla tips är välkommna
 
det är väl inkopplingen vid tankarna som du kan fråga en röris om hjälp. dragning av prisolrör till tak tur o retur
klarar du lätt på egen hand, likaså ihopkoppling av solfångarna .
kom ihåg att isolera rören
 
Kruxet är hur du tänkt att det ska fungera? Normalt ligger "solslingorna" under elkassetten så att elen inte värmer hela tanken för vad ska solen värma om hela tanken redan är varm :confused:

Fast du kanske menar att du ska ha en acctank och inte en VVB.

Man bör nog nästan ha en acctank. En solig dag kan man få rätt många hundra liter varmvatten "gratis" av solen och då gäller det att kunna spara.
 
Inte så bra på de här med vvs, men acc tank ska inte huset ha vattenburen värme då och eldas med olja eller ved ?. Det är bara för tappvarmvatten jag ska ha och somsagt jag har bara direktverkande el, tänkte jag köpa en ny vvb som kan anslutas till solvärme. kanske är helt ute och cycklar nu ?
 
Är den konstruerad för solvärme bör den ju fungera för det annars vore det ju skumt. Jag är själv inget proffs så jag tänkte mest praktistkt, dock är det ju så att solen skiner på dagen och man ofta duschar på kvällen/morgonen och man bör ju tillvarata solen bäst man kan. För att då göra detta måste man ha någonstans att spara värmen, mest så tänkte jag.
 
Du bör använda en rejäl beredare eller mindre acktank för att lagra solvärme till vv, minst 300 liter skulle jag ta (en vv-beredare är ju i princip en liten acktank). Tänk på att solen långt ifrån skiner alla dagar och då kan det vara bra att lagra lite sol-vv. De flesta solfångarleverantörer säljer tappvarmvattenpaket som består av solfångare, acktank/beredare med elpatron och laddutrustning (styrning, cirkulationspump, ventiler etc).

Sveriges Tekniska forskningsinstitut testar och P-märker solfångare. De har en lista över leverantörer och solfångares uppmätta effekt. Kontakta några av de leverantörer som finns där och be om ett förslag på ett komplett, färdigt paket för vv-beredning:

http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/Forteckning_P-markta_och_ovriga_solfangare.pdf

Leverantören bör skicka med installationsanvisningar och inkopplingsschema. Då kan de flesta rörmokare kan fixa rördragningen.
 
Tacka för svaret, jag har blivit erbjuden att köpa en vvb begagnad som är anpassad för solvärme. 200 L år 2001 pris 6000 kr .men kollar som du säer efter en 300 liter för att lagringkapaciteten är bättre.
 
7200 betalade jag för 300 liters acktank 2st har jag , men det beror ju lite på hur många man är.
vi har klarat oss mycket bra den här sommaren , även om det ej har varit någon kanonsommar.
 
ps. den ena tanken funkar mest som slavtank . varmvatnet i tank 1 . räcker ca.2dagar
 
tror ej att solvärme skulle funka i sverige utan bra isolerade tankar som är anpassade för solvärme.
kan nog lagra tank 1 i 3 dagar . hur som tankarna är a.o köp inge skit
 
Ska kolla runt bland olika leverantörer och se vad som verkar vettigast
 
Har själv en OSO 300 http://www.dinvvsbutik.se/300l-elvattenv-p-6947110.html, andas kvalité.

Till det har jag 2st 40 rörs vacuumsolfångare från http://www.sfinx.se/ Kan vara lagom med en modul med 30rör, mitt är något överdimensionerat för 300l.

Bidrag söker du från länstyrelsen, http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=478&epslanguage=SV

Bidrag ges 2007 ut, nytt bidrag på gång, har läst en remiss någonstans som jag inte hittar tillbaka till just nu. Där föreslogs ett större generellt bidrag till er med direktverkande el på 10 000:- vid byte av vvb till vvb kopplad till solvärme. Värt att kolla upp!
 
KalleT skrev:
Har själv en OSO 300 [länk], andas kvalité.

Bidrag ges 2007 ut, nytt bidrag på gång, har läst en remiss någonstans som jag inte hittar tillbaka till just nu. Där föreslogs ett större generellt bidrag till er med direktverkande el på 10 000:- vid byte av vvb till vvb kopplad till solvärme. Värt att kolla upp!
Låter jätteintressant det här. Vi har precis köpt en 70talsvilla (enplanare) med direktverkande el och behöver byta ut VVB och då är solvärme helt klart ett alternativ.

Dela gärna med dig med mer info. om du har det.
 
VI har just köpt ett hus från 1907 och funderar lite på samma sak. Det vi funderar på är dock hur det ser ut på huset. Det är ju ändå ett gammalt hus och man vill inte förstöra utseendet hur mycket som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.