Jag har en Nibe 1245F alltså den senaste Nibe pumpen. Jag undrar om det finns möjlighet att koppla in ett solfångarpaket och en extra vvb som kopplas samman till min Nibe? Kommer jag få vinster i en sådan installation eller är det minimalt.

Jag kan inget om detta men vill ha svar på frågan för att sedan veta om det överhuvudtaget är lönt att läsa på mer om detta!
 
Om det lönar sig eller inte beror på vilket vattenburet värmesystem du har och vilken framledningstemperatur det kräver. Kan du nöja dig med 35 grader i ledningarna kommer din bergvärmepump nå en hög värmefaktor när du förvärmer brinevätskan på våren, hösten (och soliga vinterdagar). Din värmepump kommer kunna vara helt avstängd under flera månader och därmed få ökad livslängd. Behovet av tappvarmvatten kommer att täckas helt av solfångarna under en stor del av året. Hur stort är hushållet? Har ni utomhusbassäng, som du vill värma betalar sig investeringen väldigt snabbt. Leta efter vakuumrörsolfångare och ackumulatortank (du kanske redan har en) av bra kvalité och till ett bra pris. Med rätt konstruktion kan kombinationen solfångare och bergvärmepump utnyttja solvärmen i ett brett temperaturspann och ge stora besparingar. :)
 
Tack för svaret.

Vi har vattenburen golvvärme (20mm) i hela bottenvåningen och i sovrummen på övervåningen har vi radiatorer (3st). Vi har ingen pool eller utomhusbassäng men funderar på att sätta dit en vedeldad tunna eller liknande.

Vi är 2 vuxna och 2 barn (6mån & 1,5 år) och jag duschar väl totalt ca 7 gånger i vecka tillsammans då jag duschar på jobbet när jag tränat. Sen kommer vi enbart ha ett enkelbadkar.

Sätter man acktanken ihop med den inbyggda som sitter i pannan?
 
Till värme av bassäng är vakumfångare totalt fel. Låg värme = lågtemperarade solfångare. Med vardagsspråk så duger trädgårdsslang på taket grovt sett.

Vakumfångare har man där man behöver massor med HETT vatten, typ desinficering av mjölkmaskiner etc. samt där man önskar få lite (med fokusering på lite) värme på vintern. Under sommaren har man alltid överskott vilken fångare man än har.

Rätt solfångare till rätt applikation ´så blir det bäst ;)
 
Vad tycker du är bäst för mig om vi räknar bort att jag ev. kommer ha en badtunna eller något liknande?
 
v-g skrev:
Till värme av bassäng är vakumfångare totalt fel.
Nja, helt fel? Här kommer lite motargument. Oglasade och oisolerade solfångare har en bättre verkningsgrad vid låga arbetstemperaturer under de varma sommarmånaderna, men redan vid 5-10 graders temperaturdifferens mellan solfångare och utomhusluft drar vakuumrörsolfångarna ifrån. Det ger längre badsäsong och gladare barn! :D Dessutom kan man överdimensionera solfångarytan och använda poolen som extra tank ifall det blir för varmt i ackumulatortanken. Jag ser synergivinster i kombination med resterande värmesystem och hög årstäckningsgrad för solvärmen. Nackdelen är att vakuumrörsolfångarna är dyrare och då kan man ur ekonomiskt perspektiv inte försvara en sådana investering om det enda användningsområdet är uppvärmning av poolen. Nu var det inte aktuellt med pool så då har frågan ingen stor betydelse.

mIkEtReE skrev:
Sätter man acktanken ihop med den inbyggda som sitter i pannan?
Jag är ingen rörmokare, men har lite idéer och ser flera inkopplingsmöjligheter (fråga Nibe innan du gör något):
1. Det som rent teoretiskt borde innebära lägst investeringskostnad och vara bra vid utrymmesbrist är att ansluta solfångarna (cirka 3 m²) till en tre- eller fyrvägsventil, som beroende på temperatur styr flödet till en värmeväxlare kopplad till
  1. ingående kallvatten till värmepumpens vvb (180 liter).
  2. köldbärare in. Förvärmer den.
  3. (köldbärare ut. För att kyla solfångarna vid risk för höga temperaturer. Kan kräva en extra cirkulationspump.)
2. Med en extra ackumulatortank kan du öka solfångarytan och låta bergvärmepumpen vara helt avstängd över sommaren. Det räcker då om ackumulatortanken bara används till tappvarmvatten. Under tidig vår och sen höst kan solfångarna förvärma brinevätskan.
3. Följande koppling är väldigt fin http://www.solgruppen.se/bilder/vpinkopplingbef_stor.jpg. Lägg även till möjligheten att förvärma brinevätskan vid lägre temperaturer och kyla solfångarna med brinevätska vid för höga temperaturer så har du ett komplett system!

Min rekommendation är att satsa på vakuumrörsolfångare av typen u-rör med reflektor. På den svenska marknaden finns det några tysk och svensktillverkade av bra kvalité där man mycket enkelt byter rörens vakuumglasdel ifall luft skulle komma in. Det kan vara en idé att luta dem för att minska utbytet på sommaren och höja utbytet på våren och hösten.
 
Jo men ska man primärt värma poolen eller använda den som dumpplats för överblivet varmvatten, det är skillnad. Som primärvärme till pool duger ju gott de gummimattor som finns de är ju dessutom billiga där ser jag en vakumfångare som totalt bortkastad iom att man enkelt kan värma poolen 10x snabbare med billiga solfångare (större yta dock). Sen kan man ju diskutera fel och fel varmt blir det ju hursomhelst och el sparar man ju :D

För att kunna tjäna mest på solfångare som avlastning till pumpen sommartid måste man ju ha någon form av volymtank men jag tror ändå det är högst tveksamt ur ekonomisk synpunkt. Fast sitter man på pengarna och absolut vill testa på fångare så varför inte? (Mao är det alt 2+3 ovan). Skulle nog satsa på vakumfångare jag också i detta fall men då en liten panel, nu vet jag inte hur många ni är i familjen etc så det är lite svårt att avgöra 100%
 
Bujin - Har du något länk till en sida med dessa paket som du rekommenderar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.