Har kollat runt här för att se hur ni har gjort, om/när jag får tid över ska jag bygga en luftsolfångare alá ölburkstekniken till garaget.
Är också inne på att bygga en för vatten till varmvatten
Är inne på att bygga med kopparrör och med golvvärme plåtar men har inte hittat några bra ex, visst det finns några länkar till några men det framgår väldigt lite fakta om hur det funkar i praktiken, effekter, för och nackdelar, priser osv osv.

Förslag någon??
 
Det kostar ca 2200:-/kvm att bygga en Lesol AR-solfångare som kommer att ge mångfaldigt mer effekt än ett hempul. Antag att du bygger 6,5 kvm solfångare vilket blir 14 000:-. Av detta fås 7 500:- i bidrag. Även om du får golvvärmeplåtarna till skänks så kommer kostnaderna för en sämre solfångare bli lika höga.
 
Tyvärr är det mycket som exerg påpekar, du tappar mycket med bara "svartmålade" plåtar jämfört med strips som delarna kallas. Dock kan man ju iofs kompensera för detta med större yta. Att bygga själv lönar sig tyvärr inte i dagsläget iom att glas osv är rätt dyra komponenter. Det _kan_ löna sig om man är med i sån studiecirkel där materialet är kombinerat och relativt bra priser.

Sen måste man ha ett bra glas också, järnfritt är bra antireflex är ännu bättre, tyvärr kostar detta betydligt mer än fönsterglas. Fönsterglas har också den nackdelen att de går sönder då de inte är härdade.

En normal "köpesolfångare" kan man stå på och de tål därför rätt mycket snö, tänker man på det så är det ganska självklart, snö (särskilt blötsnö) är enormt tungt.

Som du då förstår är dessa glas inte "normala" dvs inte bara att handla av glasmästaren rakt över disk.

Kombinerar man alla dessa faktorer blir det faktist inte (mycket)billigare att bygga själv än att köpa färdiga förutsatt att man inte sumpar en stor del av verkningsgraden.

Solfångare är en "färdigutvecklad" produkt som därför är prispressad såpass att vinsterna i stort sett ligger i storskalighet och de förmåner (materialrabatter osv) man därigenom uppnår, därtill har man ju såklart de vanliga märkespåslagen. Jämför med att göra saker själv som också görs i Kina man får inte ens materialet för vad en färdig pryl kostar.

Nu menar jag inte att avråda dig vill bara upplysa om hur det ligger till och få dig att tänka på vad du vill uppnå. Är det själva byggnationen och förnöjelsen över att själv ha konstruerat något så skall du givetvis bygga själv som du behagar.

Är det däremot den färdiga produkten du vill åt (dvs spara pengar) så är det nog mer färdiga paneler man ska sikta på.

Jag har själv ett hembygge (med strips & RIKTIGT glas) som fungerar bra och har så gjort i 10 år (iaf när pumpen varit riktig).
 
Tanken är mest att testa mej fram, bygger nu om en fd sommarstugaoch försöker tänka lite framåt. Det blir inget Passivhus men jag isolerar ganska mycket. Kommer inte ha vattenburen värme men tanken är att ha ett värme batteri på tillluften på FTXen och en teknik tank som jag ska kunna ladda med lite olika värmekällor och då ev en solfångare på väggen och kanske en pelletskamin med vattenmantel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.