Jag förstår inte riktigt hur har ni tänkt med "delvis" värmegolv ?
Är det ett planshus ni tänker bygga och var i landet?

Det bästa är att ha hela bottenplatta med golvvärme, sen att du vill hjälpa till med solvärme under våren/sommar är ett plus.
Men hur har ni tänkt att värmesystemet ska fungera?

Vad gör ni med ventilationen?
Med en frånluftvärmepump tar ni vara på energi som annars går förlorad.
En annan sak som ni ska tänka på är att kombinera golvvärme med radiatorer är inte att rekommendera. Dom arbetar i olika temperaturer vilket gör att pumpen jobbar dubbel så mycket och slits fortare.
 
Det är inga problem att göra som du tänkt, det gäller bara att du har en ackumulatortank som kan buffra varmvattnet. Sen är det bara att shunta ut vattnet.
Snacka med en bra röris så blir det inge problem.
 
Varför inte använda solfångare till att värma grunden sommartid? Risken med kondens i grunden sommartid borde elimineras då.
 
Storlek på solfångare bör ligga på ca 2.5 kvm/per person
i hushållet, om man skall kunna använda den till både tappvatten och uppvärmning av huset. Då får man cirka 50% av tappvattnet eller 20-25% av totala förbrukningen. Då gäller det att man har söderläge och hyfsad taklutning (helst 45 grader). Jag har för mig att man bör ha 75l ack.tank per kvm solfångare. Detta gäller för plana solfångare (typ. Lesol). För att hålla ner kostnaden är det Lesol (Solgruppen) eller Aquasol eller dyl. Alltså självbygge. Vakuumrör kostar kalsongerna av en ;) Man skall dock inte sticka under stolen med att det är en helsikes massa jobb, men det verkar ju inte skrämma det här forumet.
 
Snacka om att svara på en gammal länk. Såg inte årtalet feb -03, tänkte feb -04. Jaja, solvärme är ett ämne som ligger mig "varmt" om hjärtat ;D
 
Nej. Jag skulle inte rekommendera dig att ringa rörmokaren för fippla ditt solsystem. Dom har (oftast)varken kunskapen eller viljan :(
Om jag fattade rätt har du dubbla solslingor (kamrör) för sol och dubbla till tappvarmvatten (förvärmning och toppning)? Eller har jag missuppfattat något? Lite lurigt. Iden med slingan i botten är att solen har bäst verkningsgrad där det är som kallast. Du kan alltså få solenergi tidigt tex 20 grader i botten på tanken och solfångaren kan börja värma vid 25 grader.
Det funkar inte att först köra in en så låg temp. mitt i tanken. I såfall måste du ha en blandningsventil som ser till att "kall" solvärme endast är i bottenslingan. Typ på vintern. Egentligen förstår jag inte vitsen med dubbla solslingor. Är inte den slingan tänkt till tex värmepump? Iden är ju sol i botten, värmepump och radiatorkrets i mitten och tappvatten i toppen. Dubbla slingor på tappvatten är inga konstigheter med. Förvärm i botten och spetsa (seriekopplig) i toppen sätt en blandningsventil som skållningsskydd och ev. en gör att bara tar varmvatten från bottenslingan (på sommaren när hela tanken har 99grader) lite överkurs dock. Det sista har jag inte gjort.
Tips jag fick av min solfångar leverantör: Om du vill ha billig golvärme sätter du en blandningsventil ESBE typ AS (ingen reklam) och en cirkulationspump istället för Wirsbo shuntgrupp. Funkar bra till ett badrum max 10 kvm eller nått.
 
Har tänkt ha 2x750 liter acku-tankar kopplade till vedpanna med sol & tapp slinga i den ena och den andra som slav.Det sägs här att man skall räkna 75 liter i acku-tanken mot 1 kvm solfångaryta. 10 kvm blir då just en 750 liters tank. Om slingan läggs i botten på denna tank och man har uppvärmning med vedpanna på mitten och tapputtaget i toppen då utnyttjar man inte hela acku-tanken med solvärmen som det var tänkt efter uträkningen. Hur kommer detta att funka?
 
Strisak, om du sätter solslingan i botten, vilket du ju bör, så hindrar det inte att vedpannan får värma hela tanken.

För att kunna utnyttja solvärmen effektivt så vill man ha så kallt som möjligt i botten av tanken. För att få det så bör du dels montera en automatisk shuntstyrning för att hålla så låg returtemp som möjligt och dels ha en förvärmningsslinga för varmvatten i nedre delen av tanken. Shuntstyrningen gör att du får så kall retur från radiatorsystemet som möjligt och förvärmningsslingan skickar in kallt vatten som kyler botten de sista graderna.

Vill du trimma det lite till så kan du ha en 4-vägs bivalent shunt kopplad till mitten och toppen av tanken. Då tas radiatorvatten bara från den nedre delen av tanken så länge tempen räcker.
 
Ide´n är säkert bra och din polare har säkert rätt, men jag tycker att det verkar vara en viss overkill med två slingor. Extra slinga + krånglig styrning=dyrt. Fall 1 och 3 är inga problem. Sätt en blandningsventil som släpper varm solvärme i översta slingan och sen ner i serie till nedre slingan och vid en svalare temperatur by-passar ner till nedre slingan direkt. Så gör man om man har en yttre plattvärmeväxlare. Fall 2 är knepigare att få med eftersom här vill du styra på tankens temp och på inkommande solbärare. Du har inte tillgång till en PLC och en växelventil ;) Personligen tror jag inte det spelar så stor roll på sommaren då man ändå ar väldigt stor tillgång på värme. Fråga din solpolare hur han gör, det gör alltid jag och han brukar skicka ett rörschemaförslag.
 
Strisak: Du utnyttjar hela tanken värme stiger ju som bekant uppåt, men jag formulerade mig luddigt, arbetsområden är ett bättre ord.
 
Jureit!
Det optimala för dig verkar vara sol + elpatron enligt dina scenarion, kan detta löna sig i längden?
Då tänker jag på att elen inte blir billigare och att solfångarsystemet bara än så länge är en liten del av ett uppvärmningssystem enligt fackmän, i alla fall vintertid. Skall du inte komplettera med annat då?

Byggde du ihop Lesol-modulerna själv? Har sett hur man gör i en lånad solbyggarbok och det verkade inte så komplicerat. Får man fråga vad du fick ge för dem om du nu köpte byggsatsen?
 
Nej, jag tycker att man skall kompletera med elpatron långt upp i tanken (kostar bara ca en tusenlapp), men bara använda den som nödfalls back-up. Min patron är nästan alltid avstängd. Se solvärmen som ett komplement till ved, pellets eller värmepump (om du vill hålla miljöprofil, el eller olja i annat fall). Vedpannan skall släppa i toppen med tanke på den höga temperaturen. Värmepump kör ju på ett lägre tempertur område och bör därför inte störa högtemperatur området i toppen. Viktigt att tänka på att flöden in i tanken inte skall skapa turbolenta stömningar i tanken och därmed störa skitningen. Skiktningen är ju som vi vet A och O i ack.tankar. Jag byggde min solfångare -99 och det är en Lesol 3+ självbyggsats. Jag tror jag gav 14000-15000:- för 12kvm paneler (8 moduler), styrenhet och pumpenhet, glas fixade jag på jobbet för en tårta, rördelar på Biltema (misstag) och Rinkaby. Den det var då det. Plåtslagaren skinnade mig på 8000:- :( Nu finns ju både Lesol 4 och 5 och min solfångar leverantör har samma pris på båda varianterna. Att bygga själv är mycket jobb alternativet med Lesol 4 och 5 är enklare (dyrare), solfångargubben säger att han säljer nästan inga rena självbyggarsatser längre. Köp den nyaste "Solvärme i vårt hus" bygg inte med en gammal bok.
 
..och nej jag fick solfångarstripsen ihop lödda. Samma pris. Han frågade om jag ville göra det själv eller om vi skulle göra det tillsammans. Tog några timmar, sen provtryckte vi den med hans (Rolf Olming) utrustning. Ta kontakt med solgruppen http://www.solgruppen.se/ och någon av deras medlemar. Dom har mycket kunskap dela med sig av :D
 
Oj, var så ivrig att jag svarade på frågan som inte var ställd till mig. Jaja alltid kul att skriva av sig ;)
 
Det spelar ingen roll att någon annan svarar också, det är bättre att få reda på flera synpunkter än inga alls.

Satt och tittade på en skiss av solfångarsystem och såg att det fungerade som ett slutet system med en speciell frostsäker värmebärare i som genom slingan värmde vattnet i acku-tanken. Till solsystemet var en drivenhet tillkopplad som hade en ventil där man skall fylla på värmebäraren. Hur funkar det när man måste fylla på? kan tänka mig att det behövs ofta på sommaren då värmebäraren blir så pass varm att det släpps ut via expansionskärlet. Var blandar man ihop värmebäraren och hur får man in det på ett enkelt sätt? Är det inte en "dold" kostnad med den fryssäkra vätskan om det behövs fyllas på ofta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.