Hej

Jag har ett hemmabygge som innefattar två stycken 30 rörs vakuumsolfångare från verktygsboden.

Höjdskillnaden mellan högsta och lägsta punkt i systemet är ca 7 meter och pumpen är 1 meter upp från lägsta punkten. Blandningen är 50/50 vatten/glykol.

När systemet är kallt fungerar det fint. Dock när temperaturen börjar närma sig ca 60 grader i pannan vill inte pumpen pumpa mer, den går på max men flödesmätaren visar inget.

Sätter man ned pumpen till lägsta nivå och väntar en liten stund och sen höjer till högsta så tar flödesmätaren några hopp innan flödet slutar helt igen. Pumpen kommer ifrån WILO.

Pumpen: Wilo Star-rs 15/6-130 classicstar
Solfångare: http://www.verktygsboden.se/?id=81387

Det är inte samma pump som på bilden, fråga mig ej varför.

Temperaturen har som max gått upp i ca 200 grader iom att vattnet inte har snurrat. Har en säkerhetventil som är på 6 bar som har löst ut nån gång.
Tryck när systemet är kallt är något mindre än 2 bar.

Frågan är vad det är som gör att systemet inte vill flöda. Luft ska det inte vara i systemet, det är luftat. Det märkliga är att det slutar flöda när det blir varmare. Någon som vet hur trycket påverkar pumpen? Kan det vara så att pumpen är för klen för höjdskillnad + tryck?
 
Har drivpaketet möjligen ett filter? Ofta har anläggningarna fyllts på genom att glykolblandningen cirkulerats i en balja för att lufta systemet vilket nedför att skräpet i rören blir kvar i systemet och fastnar i filtret. Det är naturligtvis lite kaxigt att visa grannen att solfångartemperaturen är 150-200 grader men varken värmeekonomiskt eller bra för glykolblandningen. Upp med flödet så att temperaturen "bara" ligger 10-15 grader över tanktemperaturen så får du större utbyte av solanläggningen. En 6-meterspump som du har klarar lätt detta då det är ett slutet system och inte beroende av hur högt solfångaren sitter. Att det "slutar flöda" när tanken är över 60 gr beror säkert på att det redan kokar i solfångaren pga det dåliga flödet. De 6 bar som anläggningen är säkrad för skall klara de drifttemperaturer din anläggning skall ha (om det inte blir stagnation) bara du får upp flödet. Filtret i första hand och ev genomspolning och byte av glykolblandningen om denna pga temperaturerna har "koagulerat" är ett tips. Vill du ha högre tolerans så byt till 9-bar. då klarar sig anläggningen upp till 180 grader innan det kokar.
 
Har du "fall" på rören så du inte får "ång" lås?
 
Tack för svaren ... misstänkte att glykolen inte tålde värmen men hade svårt att hitta belägg för det. Hur och när koagulerar den? Nu testar jag med bara vatten och ser om det blir någon skillnad.

Det skulle kunna vara att det bildas ångblåsor som inte vill försvinna ... men det är konstigt för pumpen går för fulla muggar innan flödet stoppar. Temperaturen brukar då ligga på ca 55-60 grader i tanken och 70-75 grader vid solfångaren. Det borde inte ge någon ångbildning från första början eller kan det bli det ändå på något skumt sätt?

Kan ångblåsorna stoppa cirkulationen i ett redan cirkulerande system? Det sitter en automatluftare uppe på taket, dock på den sidan med kallare vatten som går in i solfångaren. Nu när jag tänker efter borde den kanske sitta på andra sidan. Ska kolla så att den sidan inte är någon millimeter för hög ....
 
Du ska aldrig ha en avluftare på taket. Möjligen i några dagar mens man kör bort luften men annars är det förkastligt.

Glykolen är iaf bränd den måste du byta. Bara att hoppas att inte rören fått för mycket beläggning på sig.

Kolla upp att avluftaren verkligen fungerar, de är inte avsedda att sitta där det blir uppemot 200 gradoler.

Avluftaren bör du ha nere i källaren och den ska helst inte vara av autotyp.

Ångblåsor däremot är väldigt luriga men jag tycker inte att de borde bildas vid så låg temp som du verkar ha det lutar mer åt dold luft. Kolla även filtret som du fått tips om innan.

Försök våldspumpa runt vattnet i solfångarkretsen tex mha en borrmaskinspump eller någon annan som ger bra tryck och flöde. Kör bara ner i en hink och sug från samma hink sen när du byter ut glykolen. Jag satte barnens vante på min retur i hinken som fångade upp det sista skräpet i kretsen.

Tills jag våldsavluftade hade jag problem med luft (iofs hade jag hål i fångaren också ;) ) men aldrig efteråt.
 
Hmmm antagligen är det luft i systemet. Ska testa med att försöka "våldsavlufta" systemet.

Annars blir det till att sänka ett rör lite, vilket är lite mer jobb :(

Automatavluftaren sattes bara för att det lättare skulle gå att lufta systemet ska plocka bort den sen.

Återkommer hur det går ...
 
Ett annat krux jag kom på är att luften troligen åker förbi din avluftare när pumpen är igång så man får troligen bara ut den luft som går ut när pumpen står stilla.

Nu hittar jag ingen bra sida med avluftare men kolla på http://www.suncarry.se/Paket.html och paket SD114 den stora klumpen där nere till vänster är den avluftare _jag_ tycker verkar vara den bästa, den är automatisk men man får ju såklart tömma den på luft i början mens någon luft finns där sen är det ju såklart inga problem.
 
Hur är det med flödet och flödesmätaren? På min mätare går den enbart till 3.5 eller kanske 4 om man vill. Tycker det verkar vara väldigt lite flöde?! Jag har läst att man ska ha ca 10-15 grader mer på solfångaren (än i tanken) men med det lilla flödet blir det mkt varmare. Pumpen ska om jag har fattat det rätt kunna ha flöde upp till 13 liter/min.

Kan man göra något åt detta? Är helt grön på detta området.

På den länken du skickade v-g hade de flöde upp till 12 ... stämmer inte flödesmätaren om det är fullt blås? Är det då pumpens flöde man ska räkna med om den går på max?
 
De nya pumparna ger mycket mer flöde, min mätare går också bara till 4 vilket räcker för mina fångare iom att de är i serie. De nya (värre) pumparna dra också uppemot 150w vilket _jag_ tycker känns lite galet iom att min vanliga UPS 24/40 ligger på 25w (2:an).

Man ska sträva efter c:a 10 graders temphöjning på fångarna men det funkar såklart bara vid en viss solinstrålning/vattentemp. Detta är egentligen mest relevant när du har styrning som även reglerar pumpens fart då sänker den tempen vid låg solinstrålning så att man får större diff.

Länken jag skickade var för att visa avluftaren ;)

En ny flödesmätare är inte så dyr (ett par hundra) om det känns viktigt. Egentligen tycker jag det är viktigast ATT det är flöde inte hur mycket. Mängden spelar mest roll om man har energimätning annars är det bara kuriosa.
 
Jag har pump med tre fasta hastigheter. Kör med läge 1 på vintern och 2 på sommaren. Fungerar fint. Men jag har inga sådana här mysko stopp heller.
 
Hej,

Jo, ev avluftning är nog bästa att ha nere, har sett en typ där röret går upp ca 10ggr i diameter så luft samlas i det grövre röret. På detta har man sen kran eller auto avluftning. Som sagt svårt att avllufta direkt på rör med flöde.

Kör själv 32 rör med 2-3 liters flöde.
 
har en luftblåsa i min flödesmätare..händer heller inget nära jag försöker minska eller öka flödet...
har precis monterat upp allt här..
ska man lufta mer här?
 
Lite sent kanske men jag skulle kört med en kraftigare pump för att få ur luften. Cirk.pumpen tycker jag enbart är avsedd för att cirkulera vätskan samt små luftbubblor.
 
Hur gammal är cirk pumpen??
Är det en helt ny, eller en bättre begagnad.
Tänkte på att du kanske kan ha problem med pumpen, att pumphjulet "släpper" från axeln när den blir varm. Men att det åter fassnar när ditt system kallnar. Vet att det händer ibland på v-pumparna på bilmotorer, så risken borde ju även kunna finnas på cirk pumparna. Det är då lite för dålig presspassning mellan axel och hjul, så när hjulet blir varmt så börjar axeln slira.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.