Hej där alla .
Jag håller på att bytta solenoiden,från min Gamla Stiga Villa maskin solenoid nr på den är 76766M 12N 2685 och på den var det kopplat på följande vis + och - det kan man ju se, men sen e där ju en Blå tunnare tråd och en Gul tråd . Till min Ny are Stiga Villa har jag en solenoid som har nr 94255-3WR 12/ 50% .Där e ju + och - det kan man ju se,men sen är där 2 gula ihopa o en rosa ,Är där någon som har Bilder eller El schema på det här
 
Milkshaken
Det är ju bara att testa och se var den får kontakt... men jag ska ut och kolla lite sen.....
 
Milkshaken
Då ska vi se...
Om det är denna du kallar för solenoid? (Startrelä) så har jag sladdarna så här...:
V-Röd 3,5mm Startmotorn. H-Röd 3,5mm + batteri
H-Röd 2,5mm Hängsäkring- Nyckel
H-Röd 2,5mm Någonstans upp till tändsystemet, försvinner upp i kåpan.


Vit 1,5mm
Reläet jämte, går till elektriska klippen
Blå 1,5mm Bromskontakten (Pedalen)


Startmotorn har endast en röd + kontakt från reläet som sagt, sen är det chassiejord... (Fäste mot chassie)
 
Tussen åter Tussen Tack min vän klart nu .Då skall vi bara fixa remmarna oxså. Vet du längden på dom???


A ( 1 ) Chassi ( Drivanordning ) Stiga Villa9 E , 1997


Längd ????



B ( 2 ) Chassi ( Mellan axel drift ) Stiga Villa 9 E , 1997
Längd ????





C ( 3 ) Klippaggregat från 1989 ( Rem )


Längd????
 
Milkshaken
Gör så att du tar reda på chassienumret... Dvs Modellnumret och ev serienumret på chassiet. (Obs inte motorn)
Det ska sitta en typskylt eller klisterlapp någonstans.. Skriv upp det sen beger du dig till en ICKE märkesbunden maskinverkstad, ber dom leta upp remmarna.
 
Milkshaken
Klippaggregatet har minst 2 st remmar, en kuggrem (mellan bägge dreven till knivarna, kan även vara till 3 knivar...
Där måste du leta upp klippbordets nummer, brukar sitta en lapp i bakkant av det chassiet.... annars får du mäta öppningen underifrån för att se vilken bredd du har....
 
Milkshaken
Det ser ut som att du har klippbord 85M.... Och då ska du ha en rem som är 13x 1450 mm Li... (Dvs inside lenght...
du får själv mäta kilen på hjulen.... Denna rem går fram till klippbordet.....

Transmissionsremmen är : 13 x 1395mm Li..... Du får rådgöra med rem-nasaren vilken kilstorlek du ska ha....

Här finner du massor med sprängskisser till just din klippare.....:
http://www.servicecentralen.se/se/katalog.asp?produkt_id=115759
 
Klippaggregatet har minst 2 st remmar. Nej jag har bara en 100% säker kan det då inte vara 85 b
 
Gör så att du tar reda på chassienumret.Jag har sökt över allt på klippbordet men nej hittar inget
 
Har tittat på 85M ( Tandad rem ) OCH 85 B ( Inte tandad rem ) på prängskisser nu . Det är nog en 85B,Jag har 3 knivar, 1 st rem ,som löper på alla hjulen. Tror du att alla årtal på 85B orna har samma längd eller
Mvh Christer Hbg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.