A
Hej, jag har en solcellsanläggning som startades 20/1 2022, den är 10,64 kWp, sittande öst-västligt på ett 15 graders tak.

Tumregeln säger att jag borde få ut ca 85% av en anläggning i söderläge, så jag har räknat med att få ut 9 000kWh. Jag har använt en fördelningskurva per månad hämtad från en anläggning i söderläge, för att få ungefärlig procentfördelning att förvänta under året.

Nu har jag två problem:
1. Jag har hittills producerat 9923kWh i år, det är mer än det borde vara.
2. Alla månader fram till och med augusti har levererat högre än beräknat, men september gav bara 95%, oktober 85% och november 55% av bedömd produktion.

Var sommaren ovanligt solig och hösten ovanligt dyster? Ni andra med solcellsanläggningar, hur ser er produktion ut? Några kloka svar på varför det ser ut som det gör?
 
Du har låg taklutning, bara 15 grader. Jämfört med optimalt riktad panel som är rakt mot söder och vinkel 35 grader, sätts till 100 %, får man ca 86 % om takvinkel 15 grader och rakt åt öster(eller rakt åt väster). Så din tumregel 85 % ska stämma.

Om du misstänker att 2022 var ett ljusare år än genomsnittsår, kanske du kan kolla det på väderstation i din närhet. Lund ligger nära Malmö. Malmö flygplats? SMHI har data för globalsstrålning.

I Lund har ni normal globalstrålning på ca 1025 kWh/(m2 år)
 
Redigerat:
Hej!
Det stämmer att produktionen dykt under hösten. I mitt fall, i närheten av Sturups flygplats, med paneler i öst+syd+väst var våren och sommaren kalasfina medan produktionen (eller snarare försäljning av överskottsel eftersom det är vad jag mäter) halverades i oktober mot föregående månad och november i sin tur var en ungefär tiondel av oktobers resultat...

Visst, det går att skylla på att vi förbrukat mer el desto kallare det blir men överlag har vädret varit trist under hösten.
 
Scouten skrev:
Hej, jag har en solcellsanläggning som startades 20/1 2022, den är 10,64 kWp, sittande öst-västligt på ett 15 graders tak.

Tumregeln säger att jag borde få ut ca 85% av en anläggning i söderläge, så jag har räknat med att få ut 9 000kWh. Jag har använt en fördelningskurva per månad hämtad från en anläggning i söderläge, för att få ungefärlig procentfördelning att förvänta under året.

Nu har jag två problem:
1. Jag har hittills producerat 9923kWh i år, det är mer än det borde vara.
2. Alla månader fram till och med augusti har levererat högre än beräknat, men september gav bara 95%, oktober 85% och november 55% av bedömd produktion.

Var sommaren ovanligt solig och hösten ovanligt dyster? Ni andra med solcellsanläggningar, hur ser er produktion ut? Några kloka svar på varför det ser ut som det gör?
Har en drygt 12 kWp I söderläge som 2022 producerat drygt 14000 kWh så här långt
 
A
Oj, det var bra utväxling!
 
A
A Arnodt skrev:
Du har låg taklutning, bara 15 grader. Jämfört med optimalt riktad panel som är rakt mot söder och vinkel 35 grader, sätts till 100 %, får man ca 86 % om takvinkel 15 grader och rakt åt öster(eller rakt åt väster). Så din tumregel 85 % ska stämma.

Om du misstänker att 2022 var ett ljusare år än genomsnittsår, kanske du kan kolla det på väderstation i din närhet. Lund ligger nära Malmö. Malmö flygplats? SMHI har data för globalsstrålning.

I Lund har ni normal globalstrålning på ca 1025 kWh/(m2 år)
Tydligen är Lund en av stationerna som mäter instrålning, men 2022 års siffror finns inte än...
 
Scouten skrev:
Oj, det var bra utväxling!
Som du kan se på skärmdump så ökar mängden soltimmar. 2016 startade vi anläggningen i juli. 2017 byggde vi ut den så 2018 var första året som vi körde den så som den är konfigurerad idag.
 
  • Stapeldiagram som visar total avkastning och förväntad genomsnittsavkastning årligen från 2016 till 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
scouten,

Du har på SMHIs hemsida vid flik "Data" "strålning", se bild!
Där har du timmedelvärde för globalstrålning för Lund från 1983 fram tom 1 sept 2022. Data för de senaste 3 månaderna är inte med, måste man nog betala för.
 
  • Skärmdump av en databassida, information om väderstation i Lund, valmöjligheter för datanedladdning, röd pilmarkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
W Webgurun skrev:
Har en drygt 12 kWp I söderläge som 2022 producerat drygt 14000 kWh så här långt
Håller med andra talare här, det var bra siffror.
Vill du berätta lite om din anläggning ?
Vart i landet, vilken växelriktare, optimerare eller ej, vilket väderstreck panelerna ligger åt på taket, taklutning, vilka paneler, när anläggningen driftsattes och hur det sett ut andra år
 
A
A Arnodt skrev:
scouten,

Du har på SMHIs hemsida vid flik "Data" "strålning", se bild!
Där har du timmedelvärde frö globaslstrålning för Lund från 1983 fram tom 1 sept 2022. Data för de senaste 3 månaderna är inte med, måste man nog betala för.
Tack! Senaste månaderna ligger i en egen fil på samma ställe, raden under din markerade! Nu kan jag nörda ner mig på riktigt.
 
Har inga bra svar men kan delge mina "stats".

Har 12,4kWp installerat i söderläge, en bit öster om Lund ungefär.
Har producerat 11858kWh hittills i år.

Första året vi har dem och känner mig rätt nöjd hittills.
Men effekten har gått ner märkbart från slutet på september.
Sitter ett par björkar som började skugga solcellerna däromkring tyvärr.
 
M mortimer skrev:
Håller med andra talare här, det var bra siffror.
Vill du berätta lite om din anläggning ?
Vart i landet, vilken växelriktare, optimerare eller ej, vilket väderstreck panelerna ligger åt på taket, taklutning, vilka paneler, när anläggningen driftsattes och hur det sett ut andra år
Skickat med mina grafer på årsbasis. Ligger en bit upp i tråden också men fattade inte hur jag skulle få ihop allt i ett svar.

NV Skåne, I princip dikt söder, c:a 30 graders taklutning. Bifogat konfiguration för anläggningen.
 
  • Stapeldiagram som visar total avkastning och förväntad genomsnittlig avkastning från 2016 till 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Information om solcellssystem: effekt, årsproduktion, CO2 besparing, moduler, kommunikation, och inverter typ specifieras.
För 2022 där panelerna togs i drift fråm mars och är på 10,3 kWp är samlade produktionen 10 460 kWh. NV Skåne, 27 grader i SSW.
 
Logad Logad skrev:
För 2022 där panelerna togs i drift fråm mars och är på 10,3 kWp är samlade produktionen 10 460 kWh. NV Skåne, 27 grader i SSW.
Vad var den estimerade produktionen från installatören ?
 
Så här har produktionen sett ut hos oss, söderläge på Hisingen, Göteborg
Stapeldiagram, jämförelse årlig produktion i MWh, fem år, färgkodade staplar, ökning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgglad stapeldiagram visar månatliga MWh-data över flera år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.