Hej!

Jag skriver denna tråd för att få hjälp med mitt resonemang kring att investera i solceller, någonting jag funderat på i 2-3 års tid och var på väg att skaffa här vid årsskiftet då det såg otroligt förmånligt ut med grön-teknik avdraget i kombination med stödtjänster för effektbalansering. Samt att få en fortgående diskussion kring olika offerter och produkter osv.

Nu vet vi ju alla att skatteverket har agerat på det här med effektbalanseringstjänster och det känns just nu för osäkert för egen del att investera i batterier till min kommande solcellsanläggning. Förklarar varför längre ned.

Här kommer lite grundfakta om huset jag bor i.
Hustyp
: Klassisk 1,5plansvilla med sadeltak
Byggår: 1984
Uppvärmningssystem: Bergvärmepump + 220m borrhål (utfört 2023)
Tak: Råspont, underlagspapp, strö & bärläkt samt betongpannor (2kupiga). 45 gradig lutning. Original sedan -1984
Energiförbrukning: 10.000kWh (dock stigande på sikt med två småbarn i hushållet)

Då jag har såpass gammalt tak har jag funderat på att byta ut det först. Taket är dock i bra skick. Jag har själv sprungit över det flera gånger och även kontrollerat vinden flertalet gånger. Men det här är ett orosmoln för min del.
För att jag eventuellt skall våga mig på en taktvätt+målning för att installera solceller på det så känner jag att det behöver ge ganska rejäl avkastning för att vara värt risken.


Så här tänker jag kring dimensionering av solcellsanläggning
Dessa förutsättningar räknar jag på i alla exempel. Här kan man ju variera sina antaganden kraftigt och det kan slå ut ganska olika. Ge gärna förslag på andra antaganden som kanske är mer rimliga?

1kWh kostar:
Rörlig nätavgift + Energiskatt + Elpris
(0,18kr + 0,49kr + 1,0kr)
Totalt kostar 1kWh: 1,67kr

1kWh producerad solel innebär
en intjäning i form av egenanvändning. Intjäningen blir detsamma som vad en köpt kWh kostar, dvs 1,67kr i form av undvikit ovan nämnda utgifter.

1kWh såld solel innebär Spotpris + Skattereduktion (0,5kr + 0,6kr = 1,1kr)
Total förtjänst: 1,1kr/kWh

*Om jag skulle sälja mer producerad solel än vad jag köper in från elnätet försvinner (väl?) skattereduktionen på 60öre/kWh på de kWh jag sålt över den brytpunkten?

30% av producerad el går till egenanvändning.
70% av producerad el går till försäljning på elnätet.

Så här tänker jag ställa upp olika offerter (hittepåsiffror i exemplet)

Tabell med ekonomiska detaljer om en solenergianläggning, inklusive pris, årproduktion, och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker kWp*90% för att få ut en ungefärlig årsproduktion (tänker mig 900W per installerad kW då mitt tak ligger i sydostlig riktning).

Tabell med solenergianvändning och ekonomi: förbrukning, försäljning, skattereduktion och besparingar relaterade till solceller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Besparing genom användning räknar jag då ut enligt följande:
Solel användning* 1kWh egenanvänd solel
3375kWh * 1,67kr = 5636kr

Detta ger mig en återbetalningstid på
(Pris efter avdrag / Totalt besparing & förtjänst per år)
(140,000kr / 13,549kr) = 10,3år

Då ska man även komma ihåg att jag inte räknat med förluster i systemet och degraderingstakt på solcellerna. Så man kan säkert dra av 10% eller dylikt på detta.

Men!

Då jag ser ökat behov av el kommande år samt förmodligen elbil kommande 5år så vill jag gärna ha en aningen överdimensionerad anläggning för mitt behov. Jag kommer ju sälja av med 1250kWh utan skattereduktion. Det tror jag lätt att man kommer upp i med elbil hemma som laddas.

Innan offerter trillar in, har ni några tankar?

Mvh
 
Kuulan Kuulan skrev:
Hej!

Jag skriver denna tråd för att få hjälp med mitt resonemang kring att investera i solceller, någonting jag funderat på i 2-3 års tid och var på väg att skaffa här vid årsskiftet då det såg otroligt förmånligt ut med grön-teknik avdraget i kombination med stödtjänster för effektbalansering. Samt att få en fortgående diskussion kring olika offerter och produkter osv.

Nu vet vi ju alla att skatteverket har agerat på det här med effektbalanseringstjänster och det känns just nu för osäkert för egen del att investera i batterier till min kommande solcellsanläggning. Förklarar varför längre ned.

Här kommer lite grundfakta om huset jag bor i.
Hustyp
: Klassisk 1,5plansvilla med sadeltak
Byggår: 1984
Uppvärmningssystem: Bergvärmepump + 220m borrhål (utfört 2023)
Tak: Råspont, underlagspapp, strö & bärläkt samt betongpannor (2kupiga). 45 gradig lutning. Original sedan -1984
Energiförbrukning: 10.000kWh (dock stigande på sikt med två småbarn i hushållet)

Då jag har såpass gammalt tak har jag funderat på att byta ut det först. Taket är dock i bra skick. Jag har själv sprungit över det flera gånger och även kontrollerat vinden flertalet gånger. Men det här är ett orosmoln för min del.
För att jag eventuellt skall våga mig på en taktvätt+målning för att installera solceller på det så känner jag att det behöver ge ganska rejäl avkastning för att vara värt risken.


Så här tänker jag kring dimensionering av solcellsanläggning
Dessa förutsättningar räknar jag på i alla exempel. Här kan man ju variera sina antaganden kraftigt och det kan slå ut ganska olika. Ge gärna förslag på andra antaganden som kanske är mer rimliga?

1kWh kostar:
Rörlig nätavgift + Energiskatt + Elpris
(0,18kr + 0,49kr + 1,0kr)
Totalt kostar 1kWh: 1,67kr

1kWh producerad solel innebär
en intjäning i form av egenanvändning. Intjäningen blir detsamma som vad en köpt kWh kostar, dvs 1,67kr i form av undvikit ovan nämnda utgifter.

1kWh såld solel innebär Spotpris + Skattereduktion (0,5kr + 0,6kr = 1,1kr)
Total förtjänst: 1,1kr/kWh

*Om jag skulle sälja mer producerad solel än vad jag köper in från elnätet försvinner (väl?) skattereduktionen på 60öre/kWh på de kWh jag sålt över den brytpunkten?

30% av producerad el går till egenanvändning.
70% av producerad el går till försäljning på elnätet.

Så här tänker jag ställa upp olika offerter (hittepåsiffror i exemplet)

[bild]
Jag tänker kWp*90% för att få ut en ungefärlig årsproduktion (tänker mig 900W per installerad kW då mitt tak ligger i sydostlig riktning).

[bild]
Besparing genom användning räknar jag då ut enligt följande:
Solel användning* 1kWh egenanvänd solel
3375kWh * 1,67kr = 5636kr

Detta ger mig en återbetalningstid på
(Pris efter avdrag / Totalt besparing & förtjänst per år)
(140,000kr / 13,549kr) = 10,3år

Då ska man även komma ihåg att jag inte räknat med förluster i systemet och degraderingstakt på solcellerna. Så man kan säkert dra av 10% eller dylikt på detta.

Men!
Då jag ser ökat behov av el kommande år samt förmodligen elbil kommande 5år så vill jag gärna ha en aningen överdimensionerad anläggning för mitt behov. Jag kommer ju sälja av med 1250kWh utan skattereduktion. Det tror jag lätt att man kommer upp i med elbil hemma som laddas.

Innan offerter trillar in, har ni några tankar?
För att fortsätta resonemanget kring att jag vill ha rätt bra avkastning för att det ska vara värt risken.

Jag skulle nog behöva komma ned till en installationskostnad per kWp runt 8000-9000kr tror jag.

Tanken här är att ta in många offerter och sedan ställa de mot varandra och våga pruta, hehe. Jag har en förhoppning att vissa bolag bara vill få in arbeten även om de inte går med någon vinst på jobben för att hålla personal sysselsatt och slippa sparka.. då kan jag vara där och plocka upp en billig anläggning :)

Har även en tro att batterimarknaden kommer kunna bete sig likt solcellsmarknaden gjort senaste två åren. Från ”alla ska ha solceller” till att det blev dyrt att bo och ingen vill ta en såpass stor investering = priser faller för grossister har köpt in stora lager när de såg en kraftigt stigande marknad.

batterimarknaden måste ju bromsa in kraftigt nu efter skatteverkets uttalande. Från att ha varit i kraftig tillväxt.
 
Energiskatten och kanske din rörliga nätavgift har höjts nu i 2024 så skulle uppdatera siffrorna med dessa.

30/70 stämmer ganska bra.
Så här ser minna siffror ut för Mars-dec föra året. Vi hade ca 10000kwh/år innan utan elbil.
13 paneler syd 45 grader . 12 paneler väst (15 grader lutning.

Producerat10048 kWh
Använt2923kwh
Sålt7125 kWh
Inköpt5366,8 kWh

Köp o sålt pris är svårt att avgöra framtiden men siffrorna stämmer hyfsat med föra året i SE4. 1 kr inkl moms för inköpt. 0,67 kr såld.

Vi kommer ha vår anläggning avbetald på 8 år med detta och hade 12000kr per kW. Men runt kunna gå ner till 10 000kr/kw skulle nog vara realistisk att räkna med (sist jag läste).

Vi fick även nätnytta på 700kr för 2023, får se hur den blir i år.
 
B buffyin skrev:
Energiskatten och kanske din rörliga nätavgift har höjts nu i 2024 så skulle uppdatera siffrorna med dessa.

30/70 stämmer ganska bra.
Så här ser minna siffror ut för Mars-dec föra året. Vi hade ca 10000kwh/år innan utan elbil.
13 paneler syd 45 grader . 12 paneler väst (15 grader lutning.

Producerat10048 kWh
Använt2923kwh
Sålt7125 kWh
Inköpt5366,8 kWh

Köp o sålt pris är svårt att avgöra framtiden men siffrorna stämmer hyfsat med föra året i SE4. 1 kr inkl moms för inköpt. 0,67 kr såld.

Vi kommer ha vår anläggning avbetald på 8 år med detta och hade 12000kr per kW. Men runt kunna gå ner till 10 000kr/kw skulle nog vara realistisk att räkna med (sist jag läste).

Vi fick även nätnytta på 700kr för 2023, får se hur den blir i år.
Tack för dina siffror. Jag noterar att du har i sydlig & västlig riktning och trots det landar på 30/70 i fördelning på egenanvändning och försäljning. Jag som enbart kommer ha i sydostlig riktning torde därför landa i det lägre spannet också. Iallfall inte 60% egenanvändning som vissa solcellsförsäljare använder i sina glädjekalkyler..

Jag har inte hunnit se vad det höjts med, kikade på fakturan jag fick för december. Men skall absolut uppdateras!

12,000kr/kW låter ju ganska bra för att varit under våren 2023(?). Prutade du eller var det helt enkelt hyggligt rimliga offerter?

Mvh
 
2 inkomna offerter!
Jag kommer kalla de för bolag A, B, C osv. Känns lite trist att outa bolagen om säljarna skulle sitta o kika på det här forumet.

Offert från bolag A) (jag räknar på 14,000kWh i årsförbrukning i avkastningssiffrorna då jag tror vi landar där omkring med elbil)

Ekonomisk kalkyl för solenergisystem; inkluderar kostnader, skatteavdrag, energiproduktion och besparingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste säga att jag är ganska positivt överraskad angående pris/kWp. 9618kr känns väldigt rimligt. Ger mig en årlig snittavkastning på 8% under 25år. Detta utan någon prutning.
Produkterna som de säljer är:
Solceller: LONGiSolar, Performancepaneler 530W (kan ingenting om detta märke. Någon som har en åsikt?)
Växelriktare: Growatt MOD12K (antar 12kW växelriktare. Står dock max 18kW i broschyren). Återigen, ingen åsikt.
Smartmätare: Ingår ej (specas iallfall inte)


Offert från bolag B)
Tabell för solenergisystem: kostnad, produktion, batteristorlek, besparingar, och återbetalningstid presenteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är en stor aktör. Kanske är någon slags riktlinje för snittpriser på marknaden? Vad vet jag..
Får det till 11,6år innan break even, avkastning på 5% per år i 25år. Njae, då lockar börsen mer.

Känns spontant tufft att börja förhandla ner det här priset. Kanske genom att verka totalt ointresserad och hoppas att de har det riktigt skralt med installationer framöver.
Produkterna som de säljer är:
Solceller: DMEGC 495W (Kinaprodukt väl, men erkänt bra och etablerade?)
Växelriktare: Sungrow Hybrid (effekt specas ej...)
Smartmätare: Ingår



Inbokade möten ikväll med två andra firmor. Känns onödigt att sitta o traggla igenom dessa introduktionsfraser och satellitbilder över hustaket med en övertrevlig säljare, men men. Kanske bara jag som blivit gammal och småsur på äldre dar'.
 
Kuulan Kuulan skrev:
Tack för dina siffror. Jag noterar att du har i sydlig & västlig riktning och trots det landar på 30/70 i fördelning på egenanvändning och försäljning. Jag som enbart kommer ha i sydostlig riktning torde därför landa i det lägre spannet också. Iallfall inte 60% egenanvändning som vissa solcellsförsäljare använder i sina glädjekalkyler..

Jag har inte hunnit se vad det höjts med, kikade på fakturan jag fick för december. Men skall absolut uppdateras!

12,000kr/kW låter ju ganska bra för att varit under våren 2023(?). Prutade du eller var det helt enkelt hyggligt rimliga offerter?

Mvh
Det är svårt att säga med egenanvändning då alla har olika mönster. Vi körde Spa poolen att värma mitt på dagen och AC (jobbar hemma och en föräldraledig). Så beror på hur stor anläggning och hur mönstret ser ut. Men skulle ut gått ifrån 30/70.

Energiskatten höjs till 53,5öre nu och under 2023 hade vi sänkt rörlig avgift som förutom att återgå också höjs :/

Vi fick ett bra pris så beställdes under 2022 och fick det årets priser samt att grönt avdrag höjdes från 15 till 20% medans vi vänta :)
 
Det ser i stort bra ut, men några noteringar;
Du verkar glömt nätöverföring som kostnad (eon typ 25öre)? Detta påverkar besparingen vid eget nyttjande.

Du skriver inget om finansiering, om det är lån behöver du ta med räntan i kalkylen för att den ska bli korrekt.

Så om du ska räkna på helheten för att få den avbetald så snabbt som det går, tänk då att du varje månad ska ha lika mycket pengar kvar i plånboken som utan solceller.
 
H henrike skrev:
Det ser i stort bra ut, men några noteringar;
Du verkar glömt nätöverföring som kostnad (eon typ 25öre)? Detta påverkar besparingen vid eget nyttjande.

Du skriver inget om finansiering, om det är lån behöver du ta med räntan i kalkylen för att den ska bli korrekt.

Så om du ska räkna på helheten för att få den avbetald så snabbt som det går, tänk då att du varje månad ska ha lika mycket pengar kvar i plånboken som utan solceller.
Hej henrike och tack för dina kommentarer.

Rörlig nätavgift + Energiskatt + Elpris (0,18kr + 0,49kr + 1,0kr)
Den rörliga nätavgiften är det jag tänker motsvarar "nätöverföring" som du nämner (25öre hos Eon). Jag har Karlskoga energi & miljö och där är den avgiften på 18öre/kWh. Eller missar jag någonting mer?

Du har helt rätt i att jag inte tagit med finansieringskostnad och därmed alternativkostnad. Det är väl främst för att jag har ett avkastningskrav i huvudet (10% per år) som ett villkor för att genomföra en sådan här affär. Men jag kunde varit tydligare med det.

Hur ska man se på det här med solcellsinvestering egentligen? I min värld är det 50% estetik/intresse och 50% sänkt driftskostnad. Fast så kände jag när vi köpte ny bergvärmepump och borrade överdrivet djupt borrhål.. :) Det får gå lite på intressekontot och inte bara investeringskontot. Sambon tycker dock inte det är lika "fränt".

Badrum är högprioriterat här hemma men det är ju ännu mer olönsamt ;-)
 
Det kanske är motsvarande avgift, vissa har både den rörliga och en fast överföringsavgift, det bör isåfall framgå av din faktura. Ville bara kolla så du tog med allt för att få det korrekt.

Personligen skaffade vi av olika anledningar, intresse, miljö och "riskfri" investering. På 30 års sikt är det en pengamaskin som banken (eller solen) betalt åt mig.
 
Kuulan Kuulan skrev:
Hej henrike och tack för dina kommentarer.

Rörlig nätavgift + Energiskatt + Elpris (0,18kr + 0,49kr + 1,0kr)
Den rörliga nätavgiften är det jag tänker motsvarar "nätöverföring" som du nämner (25öre hos Eon). Jag har Karlskoga energi & miljö och där är den avgiften på 18öre/kWh. Eller missar jag någonting mer?

Du har helt rätt i att jag inte tagit med finansieringskostnad och därmed alternativkostnad. Det är väl främst för att jag har ett avkastningskrav i huvudet (10% per år) som ett villkor för att genomföra en sådan här affär. Men jag kunde varit tydligare med det.

Hur ska man se på det här med solcellsinvestering egentligen? I min värld är det 50% estetik/intresse och 50% sänkt driftskostnad. Fast så kände jag när vi köpte ny bergvärmepump och borrade överdrivet djupt borrhål.. :) Det får gå lite på intressekontot och inte bara investeringskontot. Sambon tycker dock inte det är lika "fränt".

Badrum är högprioriterat här hemma men det är ju ännu mer olönsamt ;-)
Estetisk så förespråkar jag alltid hel svarta paneler. Så kan vara en estetik aspekt, en annan är hur alla paneler ska bli symmetri på taket och inte rörigt som vissa har :/

Skräck exempel
Hus med lutande tak täckt med solpaneler, fönster, klar himmel, del av bil synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vårt mål var mest ekonomiskt i första led, men egen el och intresse gjorde det givetvis roligare. Ville ha diversifieringen från börsen.

Vi jobba att få ner förbrukningen och komplettera vårt FLVP med en LLVP, så gjorde solcellerna den sista hjälpen att vi fick Energiklass B. Så grönt Bolån hjälpte vår kalkyl (räknat bort den i inläggen ovan).
 
Efter att ha tittat på året första elräkning så konstaterar jag att elskatter, nätavgifter, spotpåslag, elcertifikat och moms på detta är ganska exakt 1 kr/kWh numera. Snittpriset på el måste över ett år lär ju bli över 1.5 kr/kWh.

Likväl får jag inte riktigt ihop siffrorna. Med er fördelning på 70/30 och en förbrukning på 22000 kWh så blir besparingen bara 20000 kr/år. Hur kan man räkna hem anläggningen på det?
 
  • Gilla
Alming
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.