Hej

Har någon här erfarenhet av PPAM Solkraft ?

/M
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Hej

Har någon här erfarenhet av PPAM Solkraft ?

/M
Tyvärr alldeles för mycket :sweat:
Varför undrar du?
 
tttomten tttomten skrev:
Tyvärr alldeles för mycket :sweat:
Varför undrar du?
Går i tankarna att troligen anlita de. Därav vill jag ha input från er med erfarenhet av de.

Tolkar ditt svar som du har dåliga erfarenheter av de. Berätta gärna
 
Läste delar av din tråd för en tid sedan. Är det just din taktyp som de inte behärskar och inte borde tagit på sig från första början bara ?
 
Själva solcellsanläggningen är nog bra, besiktning beställd men har inte hunnits med ännu pga lång ledtid hos besiktningsföretaget.
Bekymret var att dom avtalar en sak och men inte håller det. Och när dom gjort fel inte kan erkänna det utan väljer att totalt köra över mig. Så har du en straight forward installation så kör men annars bör du nog hålla dig lågt borta från detta företag.
 
tttomten tttomten skrev:
Själva solcellsanläggningen är nog bra, besiktning beställd men har inte hunnits med ännu pga lång ledtid hos besiktningsföretaget.
Bekymret var att dom avtalar en sak och men inte håller det. Och när dom gjort fel inte kan erkänna det utan väljer att totalt köra över mig. Så har du en straight forward installation så kör men annars bör du nog hålla dig lågt borta från detta företag.
Jag har kollat de hos Solenergikvalite (Axel), där de gjort 3 besiktningar men sticker inte ut mer än andra, Facebook, google i allmänhet, Svensk solenergi, allabolag.

ARN... kan man få ut något därifrån om de är t.ex välkända hos de ?

Besiktning är en självklarhet oavsett vilken installatör. 3900kr känns som billig "försäkran"
 
M mortimer skrev:
Jag har kollat de hos Solenergikvalite (Axel), där de gjort 3 besiktningar men sticker inte ut mer än andra, Facebook, google i allmänhet, Svensk solenergi, allabolag.

ARN... kan man få ut något därifrån om de är t.ex välkända hos de ?

Besiktning är en självklarhet oavsett vilken installatör. 3900kr känns som billig "försäkran"
Det var en av anledningarna att jag valde just dem…gott renommé mm. Efter att denna soppa börjat så hör jag dock flera som haft problem men å andra sidan så har väl alla företag vissa strulprojekt. Det som skiljer är hur dom hanterar det.
Jag jobbar med garantier i ett mycket stort företag och detta är den näst svåraste leverantören jag haft att göra med (värst är en italiensk firma).
 
tttomten tttomten skrev:
Det var en av anledningarna att jag valde just dem…gott renommé mm. Efter att denna soppa börjat så hör jag dock flera som haft problem men å andra sidan så har väl alla företag vissa strulprojekt. Det som skiljer är hur dom hanterar det.
Jag jobbar med garantier i ett mycket stort företag och detta är den näst svåraste leverantören jag haft att göra med (värst är en italiensk firma).
De flesta (alla?) har någon form av installationsgaranti och eller funktionsgaranti som antingen är skriven "enligt KKL" eller 3-10år. Offerten jag fått så är det lite tolkningsutrymme där, de skriver 10 års reklamationsrätt enligt KonsumentTJÄNSTlagen.
Hur var det för dig ?
 
Det spelar ingen roll vad ett företag skriver. KTL är tvingande så den kan inte förhandlas bort. 10 år.
Som jag förstår så faller de flesta solcellsinstallationer under KTL då tjänsten är större än materialet.
 
tttomten tttomten skrev:
Det spelar ingen roll vad ett företag skriver. KTL är tvingande så den kan inte förhandlas bort. 10 år.
Som jag förstår så faller de flesta solcellsinstallationer under KTL då tjänsten är större än materialet.
Vad hade du för garantier i din installation?

Vart i landet bor du och din villa ?
 
Redigerat:
Garantier är ju ointressant när installationen inte är fackmässig.
 
tttomten tttomten skrev:
Garantier är ju ointressant när installationen inte är fackmässig.
Du kan ju reklamera installationen/köpet enligt KTL utifrån de fel som ev. upptäcks vid besiktning mot att de felen inte är fackmannamässigt utförda ?

Vart i landet bor du ?
 
Redigerat:
I mitt fall är det KTL som gäller. Självklart kan du reklamera, lagen är tydlig och tvingande till konsumentens fördel.
Garantier är endast en utfäste från företaget där dom kan ge extra säkerhet utöver KTL. Tex 30 års effektgaranti.
 
Jag kollade med ARN häromdagen också ifall de har några ärenden från PPAM. Fanns två. Ett var avskrivet p.g.a anmälare och företaget hade kommit överens om uppgörelse. Det andra var krav på ekonomisk kompensation p.g.a upplevd försenad installation (anmälare hade utgått från när nätägare hade bytt elmätare par veckor efter att PPAM var klara i tid). Så inga varningsklockor där. Det ena av dessa två ärenden var från typ 2017
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.