D
Tänkte jag skulle föra en löpande kalkyl på min solcellsproduktion och räkna både intäkt från såld el och besparing på konsumerad, någon som har ett bra excelark redan, eller vet om det finns något sådant publicerat?
 
  • Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tänkte jag skulle föra en löpande kalkyl på min solcellsproduktion och räkna både intäkt från såld el och besparing på konsumerad, någon som har ett bra excelark redan, eller vet om det finns något sådant publicerat?
Tyvärr inte, men gör ett eget med de spec du vill ha med :)
.. sen kan du ju alltid skriva ner det här så kan nyfikna (jag) hålla koll på hur bra det går :D

Vi har inga solceller än, men går över till tibber vid månadsskiftet (då löper vårt fasta abb ut). Vi väntar på att våran el-nätsägare ska komma igång med att ge offerter på solceller igen.. (de stängde ner den delen för att hinna med de kunder som de redan lovat/gett offerter - vilket jag tycker är en snygg gest)
 
D
Testar igen, det jag är ute efter är alltså att beräkna värdet av den elen som jag själva producerat och konsumerat, rest får man ju enkelt genom Tobbers googleark.

Man kan såklart schablonberäkna utefter såld el men vore roligare att träffa rätt?
 
Förstår jag dig rätt att du vill ha ett excelblad eller liknande för att föra in data från din egenkonsumption timme för timme för att se vad du faktiskt sparat?
Vad har du för data att tillgå för detta?
 
D
tveksamt tveksamt skrev:
Förstår jag dig rätt att du vill ha ett excelblad eller liknande för att föra in data från din egenkonsumption timme för timme för att se vad du faktiskt sparat?
Vad har du för data att tillgå för detta?
Ja precis, datan finns i appen men jag hittar inget sätt att få ut den.

Tibber har ju diverse möjligheter att ta ut data, https://developer.tibber.com/respect , specifikt kan man hämta ut till kalkylblad här https://tibber.com/en/tibber-export men det är bara köpt och såld el, inte förbrukad.

Undrade bara om någon löst just detta?
 
Vad har du för växelriktare?
På min SolarEdge kan jag logga in på hemsidan och därifrån exportera detta.
 
D
tveksamt tveksamt skrev:
Vad har du för växelriktare?
På min SolarEdge kan jag logga in på hemsidan och därifrån exportera detta.
En Fronius.
 
Känns ju som en klar brist om det inte går att logga in och exportera data någonstans ifrån.
Funderar själv på att byta till timpris när mitt nuvarande avtal tappar sina goda villkor (och efter jag gjort klart min utredning på om jag faktiskt kan spara något med timpris på vintern) och då behöver jag själv lösa detta för att räkna rätt. Med rörligt avtal nu är det ju bara att ta totala egenanvändningen gånger inköpspris, lite knöligare med timpris.
 
K
Tror jag läst här att man kan koppla ett USB-minne till Fronius och logga. Känns lite B om man inte kan exportera data från deras moln, Kanske om man har deras prenumeration?
 
Vi stoppade in ett 8 Gb USB-minne i Froniusen för 3 år sedan då den kördes igång. Det har suttit där sedan dess. Jag tog ut det för ca 2 månaders sedan. Det låg cvs-filer(eller vad de heter) på det. Jag radera allt, jag har ingen användning för det. De vill man ska köpa sådant där premiär-abo, men det har vi inte gjort, för att man ska kunna analysera i detalj äldre driftsdata än ca 3 dagar. Förmodligen ligger driftsdatan då gratis på USB-minnet och man kan analyser i detalj alla data.
 
Sånt där gör mig rätt irriterad faktiskt, att behöva betala för att komma åt min egen data.. nu gick det väl mest troligt via lokalt USB-gränssnitt förvisso..
Ett annat sätt för TS är kanske att koppla upp VR mot någon hemautomation och få datan den vägen.?
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Sånt där gör mig rätt irriterad faktiskt, att behöva betala för att komma åt min egen data.. nu gick det väl mest troligt via lokalt USB-gränssnitt förvisso..
Ett annat sätt för TS är kanske att koppla upp VR mot någon hemautomation och få datan den vägen.?
Bara för att klargöra, jag har egentligen all data, från olika källor, men det jag letar efter är ett enkelt sätt, tror Tibber är bästa källan, att beräkna det verkliga värdet på den egenproducerade elen jag använder, som ju är beroende av timpriset.

I Tibber app kan man se hur mycket solel man använt per timme men det kopplas inte till ett värde, iom att data finns där så hade jag hoppats att någon kommit på ett sätt att tanka ut detta från Tibber, sen hade det varit enkelt att plocka in timpriserna och vips hade man ett svar.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Då fortsätter jag följa tråden med nyfikenhet, det är högst aktuellt att göra detsamma snart, så hittar du något bra sätt som är enklare än det manuella är det riktigt intressant.
 
D
Jag ska kolla med Tibbers support, de brukar vara rätt hjälpsamma och lyhörda.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.