Hej! Jag har monterat ett solcellspsaket från Sunwind.

Från solcellen ner till regulatorn är det "osäkrat" ( som det ska vara enligt experter)
Från Batteriets kablar upp till Regulatorn , så har jag säkrat med en vanlig "hängsäkring" som man kan använda till bilar m.m sen från Regulatorn till Belysningen har jag också kopplat en "hängsäkring" på 15A på strömkabeln. Sen har jag 3 12V lampor inne i stugan och en liten tv och diverse vägguttag.

Det har funkat klockrent i 1 års tid, men jag började fundera om det skulle behövas lite fler säkringar? Vart ska jag placera dem? Jag är mest orolig för att det skulle bli kortslutning i systemet och inte säkringen skulle gå, säkringen jag har nu är placerad ca 2 meter från regulatorn.
 
En säkring träder in när det blir ett fel. Om du känner att du vill höja säkerheten så tycker jag att du hellre se över installationen för att undvika fel.

Solcellsmoduler har en väldigt liten skillnad på maximal driftström och kortslutningsström, så det är inte, meningsfullt med säkringar där i små system.

Blybatterier däremot har en hög kortslutningsström som gör att man vill ha en säkring nära batteriet.

Om det behövs säkringar på regulations utgång låter Jag vara osagt, men det kan vara en god idé. De ska då sitta nära regulator.
 
Bo jag tycker lite annorlunda, regulatorn kan inte heller ge så mycket ström, men det kan batteriet.
ALLA säkringar borde sitta nära batteriet.

Sedan tycker jag att 15 A säkring för lite belysning är översäkrat.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.