Hej
Har följande bekymmer med min solcellsanl i fritidshuset: Nu när jag kom till stugan så var det knappt ngn kraft i mina 4 st 100 Ah AGM batterier som matas från 3 st olika paneler,totalt ca 300 W. Regleras av en Epever Triron3210N.
Batterierna är nog inte mer än 3 år gamla. Kopplade lös batterierna och tog hem dom,mätte följande: 12,37 12,71 12,28 och 12,60 volt. Batterierna har varit paralellkopplade. Ska det skilja så mkt eller är ngt batteri mkt sämre och förstör allt? Har inte varit till stugan sedan 1/11 men här uppe är det inte mkt bevänt med dagsljuset denna tid, men ändå....Har en 1000W inverter som visserligen är inkopplad på batteribanken hela tiden,men varit avstängd på den interna strömbrytaren. Drar den ström ändå,och hur mkt? Har även i somras och förra våren då det finns hur mkt ljus som helst varit lite besviken. Har 6-8 ljuskällor och en LED-TV. Antar att en bil-el-firma kan testa ordentligt kapaciteten? Finns ngt bra instrument så att man själv kan kolla kapaciteten?
Jo, har även vid ngt enstaka tillfälle då regulatorn brutit belastningen krämat på med att ladda banken direkt från min bil med startkablar. Kan det ha ngn betydelse? Tacksam för svar,men bara av dom som verkligen vet och inte behöver gissa.
Mvh
Thommy Larsson
 
Lösningen är nog så enkel att solen inte lyst tillräckligt. Jag tar med batterierna och laddar från elnätet för att det ska räcka.
 
Tar teoretiskt 16 timmar att ladda upp batterierna om solcellerna jobbar på 100%. Eftersom du har 12V men ingen kapacitet så är batterierna slut
 
S christoffer09 skrev:
Lösningen är nog så enkel att solen inte lyst tillräckligt. Jag tar med batterierna och laddar från elnätet för att det ska räcka.
Hej
Nja,tror du det? Jag har som sagt inte varit där på 2,5 månader och alltså inte förbrukat ngt på den tiden,förutom
att invertern varit inkopplad....dom borde väl inte tömma sig så?
 
H håbbe1961 skrev:
Tar teoretiskt 16 timmar att ladda upp batterierna om solcellerna jobbar på 100%. Eftersom du har 12V men ingen kapacitet så är batterierna slut
Hej
Ja,men sedan jag var där i nov så har det inte varit mkt ljus,stugan ligger 10 mil ovanför polcirkeln....
 
T Thommy Larsson skrev:
Hej
Ja,men sedan jag var där i nov så har det inte varit mkt ljus,stugan ligger 10 mil ovanför polcirkeln....
Låter mörk o kallt. Ett AGM-batteri får aldrig lämnas oladdat, då tar det skada och det ska inte laddas ur mer än 50%. Lithium jon batteri skulle nog förbättra läget. Tror också att mindre än halva kapaciteten är bättre matching för solcellerna.
 
H håbbe1961 skrev:
Låter mörk o kallt. Ett AGM-batteri får aldrig lämnas oladdat, då tar det skada och det ska inte laddas ur mer än 50%. Lithium jon batteri skulle nog förbättra läget. Tror också att mindre än halva kapaciteten är bättre matching för solcellerna.
Ok,eller kanske köpa ytterligare en panel? Tror du att laddningen från bilen gjort ngn skada? Eller att Invertera dragit ur batterierna?
H håbbe1961 skrev:
Låter mörk o kallt. Ett AGM-batteri får aldrig lämnas oladdat, då tar det skada och det ska inte laddas ur mer än 50%. Lithium jon batteri skulle nog förbättra läget. Tror också att mindre än halva kapaciteten är bättre matching för solcellerna.
 
Att ladda batterierna från bilen har bara varit nyttigt, ingen skada kan ske.
Om invertern dragit ur batterierna är omöjligt att svara på utan att mäta men om den gjort det så är den trasig.
 
tttomten tttomten skrev:
Att ladda batterierna från bilen har bara varit nyttigt, ingen skada kan ske.
Om invertern dragit ur batterierna är omöjligt att svara på utan att mäta men om den gjort det så är den trasig.
Ok, man har ju läst att AGM är känsliga mot överladdning,tänker att om bilen laddar med hög laddström minst 1 tim så kanske det blir för mycket?
 
T Thommy Larsson skrev:
Ok, man har ju läst att AGM är känsliga mot överladdning,tänker att om bilen laddar med hög laddström minst 1 tim så kanske det blir för mycket?
Laddade du med en riktig laddare från bilen eller kopplade du in den paralelllt med startbatterit?
Pga resistans i kablar och kontaktytor kommer det aldrig bli fullladdat. Har du däremot en riktig laddare för 12V-bruk kan du lyckas få full laddning i dina batterier i stugan.
 
S stugan_i_skogen skrev:
Laddade du med en riktig laddare från bilen eller kopplade du in den paralelllt med startbatterit?
Pga resistans i kablar och kontaktytor kommer det aldrig bli fullladdat. Har du däremot en riktig laddare för 12V-bruk kan du lyckas få full laddning i dina batterier i stugan.
Laddade med startkablar fr batteriet med bilen igång. Gjort så några ggr
 
T Thommy Larsson skrev:
Laddade med startkablar fr batteriet med bilen igång. Gjort så några ggr
T Thommy Larsson skrev:
Laddade med startkablar fr batteriet med bilen igång. Gjort så några ggr
Hur kommer det sig att jag har så olika tomgångsspänning på batterierna som varit parallellkopplade? Från 12,28 till 12,71?
 
T Thommy Larsson skrev:
Hur kommer det sig att jag har så olika tomgångsspänning på batterierna som varit parallellkopplade? Från 12,28 till 12,71?
Olika inre resistans/olika kapacitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.