Har någon installerat solceller vid nybygge?. Kan det vara ett lönsamt alternativ? Då menar jag förstås till att värma vattnet på sommaren. Letade lite men hittade bara info om solceller till fritidshus här på forumet.
 
Inte för att vara en middevittepitter, men du menar inte solceller, de producerar el. du menar förmodligen solfångare som ger solvärmt vatten till ex varmvatten och ev tillskott till värmen.
Jag har ingen personlig erfarenhet av solfångare.
Men det ska funka bra mot golvärme på grund av golvärmens låga temperatur.

hoppas någon kan hjälpa till med svaret.
 
Naturligvis menar jag solfångare, de som "fångar in solen". Låter intressant att de ska fungera bra mot golvvärme eftersom det är vad vi ska ha.
 
Njaa, att de skulle fungera speciellt bra med golvvärme vet jag inte. De kan nämligen producera tokhett vatten på en solig dag.
Man brukar väl räkna med att en 15 kvm anäggning fixar varmvattnet över sommarhalvåret, men kanske inte så mycket mer.
Att ha den som komplement till uppvärmning är nog lite önsketänkande, eftersom effekten är som sämst när behovet av värme är som störst...
 
Jodå solfångare visst mot värmegolv, men det är som kalle säger, en akumulator tank är att föredra, annar lär man ju steppa som ett par kissnödiga kameler på ett isflak.
Från Aktanken shuntar man ut lite lägre temp (ca28 grader) till golvet, överskottet får golvet på natten när solen inte värmer.

Men vanligast är att solen bara värmer en tank för hushållets varmvatten behov.
 
Hansson28 skrev:
http://www.solentek.se/
Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.